Jag har köpt min första Mc det blev en yamaha XT600 -89 som var ner plockad, så jag ska fixa i ordning den med ny lack och klä om sadeln m.m och tänkte lägga upp en projekt tråd med bilder och lite text hur det går.
har börjat att plocka av lite fler delar och kollat hur mycket rost det är på min kära mc. det är en hel del rost ingenting verkat varit skruvat med allt är i princip fastrostat så jag fått kapat av en del skruvar.
jag tänkte att den skulle bli metalic röd med silver ram.
möjligt vis om jag hittar delar (till vettiga priser)göra om den till en mortad.
Så här ser min Yamaha XT ut
Hojen är nerplockad för att kolla över ramen och se hur mycket rost det är.
min mc kommer bli i metalic röd och silver, ser ni hur fin den kommer att bli..... just det kanske är lite svårt när det inte är något på hojen.... förutom rost och flagnad färg.
Jag funderar på att göra cylindern i silver och kanske kanten på kylflänsarna i svart ( inget bestämmt än)
Ramen kommer bli silver metalic
Allt det blåa ska bli rött och klistermärken ska bort, kanske införskaffa nya
Gummibälgarna ska jag nog försöka lacka röda om inte det går tar jag nog bort dom.
Jag var tvungen att ta bort bak hjulet för att få bort bromsoken. tror inte att de går att använda. tyvärr har hojen har stått aldeles för länge och inte varit använd .....
senaste godkända besiktnigen var 1997.......
kom gärna med förslag vad man kan göra och vart man kan köpa(rimliga priser är att föredra) behöver hitta begagnade bromsok till bra pris (som fungerar...)
Skulle försöka få igång min xt men det gick inte så bra .... ett litet bakslag som kunde gått mycket värre än vad som hände. chlutchboss i kopplingen gick sönder ..... chlutchboss var ej åt dragen men som tur va så fick jag ej igång min mc, det började rassla bakom motorkåpan ......
Skrapade lite på insidan kåpan men inte så farligt, det kunde varit värre.....
1: så ska det se ut .....
2:slog av 4st av dessa :huvet (tillhör kopplingen...) bara att byta
nu till dagens äventyr i lackens heliga land ........
före jag lackade cylindern.... inte vakert
Efter jag har lekt med spray burkarna......
tankens undersida har fått sig en omgång med rost ätare