3149
Sök

Japmax Ford Sierra Turbo KLAR!

12 086 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#61
Ikväll har jag lyft ner en reservmotor jag hade o plocka ner lite..

Har fixat oljereturen nu, svetsa ett rör i bröstkåpan vart lättast.
Blir till att skruva dän den som sitter på nu och ersätta med denna när de blir dags.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/565687_ocm6zz.jpg


Sen hitta jag en plugg under vattenpumpen som jag ska ta oljetryck ifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/565688_bovxox.jpg
Senast redigerat av JapMax (9 februari 2009)

12 086 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#62
Köpte en liten dump idag av en polare 80kr, fan va fint! smile

Nu fattas i princip bara 2 oljeslangar och en tryckvakt. Sen ska de bara kopplas, monteras och svetsa tryckrör/downpipe.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/567566_in3u39.jpg

Till höger ligger 4m rör jag köpte till maximan, 700 spänn fifan.
Men ska de va så ska de tongue
Senast redigerat av JapMax (11 februari 2009)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 februari 2009
#63
Men sluta ha hundra projekt och fixa den bakhjulsdrivna Maximan istället! Det är en ORDER =P Jag VILL se =P It will surely blow me away smile

"When innovation meets passion!"

933 Inlägg
11 februari 2009
#64
Det här är ett roligt projekt!
Det följs.


12 086 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#65
Mechanimal skrev:
Men sluta ha hundra projekt och fixa den bakhjulsdrivna Maximan istället! Det är en ORDER =P Jag VILL se =P It will surely blow me away smile

Hehe, jag håller på där med tongue Det kommer de kommer. Ja har gjort framsteg men de känns så möjliga att ta upp så jag har struntat i de tongue Eftersom allt byggs custom från scratch tar det lite tid. Men ja är på god väg tongue

Fordturbon är bara ett litet sidprojekt, har inte tagit många timmar.

12 086 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#66
Nu har jag ägnat hela kvällen åt att bygga turbo på Forden..

Halvklar får man väl säga, har inte fått min tryckvakt än så kan inte lösa sprutet ändå =/

Här har jag då börjar demontera skiten.. väck med luftburk och avgassystem

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576750_x5d4m7.jpg

Efter en del pill och avgaspasta ser du nu ut såhär..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576751_krwoo2.jpg

Sen montera jag dit min bröstkåpa med oljeretur som jag visade tidigare i tråden..
Att observera här är att kåpan jag modifiera är i plåt från en -90. Kåpan som satt på min 92a var av plast.
röret som oljan ska gå i ser kanske lite väl special ut men de funkar iaf tongue
Det finns två ställen att ha oljeretur på denna motor, i tråget lr i brostkåpan. Tråget är i aluminium och för att ta dän de måste man lyfta hela motorn, alt sänka balken medans man håller uppe motorn = massa jävla jobb. Problemet med att ha returen i bröstkåpan är att även den är rätt bökig att byta, man måste ha dän remhjulet som man måste dra loss med avdragare.. och iaf min avdragare fick inte plats mellan kylet så jag fick demontera kylet.

Här ser man även till höger vart jag tagit oljan till turbon ifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576752_lmssip.jpg

Med remhjul och rem på igen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576753_qvkx7m.jpg

Här sitter turbon på efter en del bök med att få den som jag ville..
Olja och retur som synes

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576754_o1zamf.jpg

Bild på mekanikern oxå smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/576755_0mhzeb.jpg

Sen tog bilderna slut.. dock gjorde jag i ordning en downpipe med uttag för lambda.

Provtesta att köra igång bilen med lite frågetecken som följd.. tagit upp dom i en annan tråd tongue

Annars får jag förhoppningsvis min tryckvakt på måndag så jag kan koppla in allt och gasa järnet! big_smile
Senast redigerat av JapMax (23 februari 2009)

12 086 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#67
Nu har jag ägnat ännu en kväll åt att meka Ford..

Fortsatte där gårdagen sluta, alltså avgasröret.

Ja.. bilderna talar väl för sig själva tongue

Här sluta jag igår alltså.. en liiten downpipe
Även en liten värmesköld mot bromstrummar ordna jag, ska skärmas mer..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577686_n3ueti.jpg

Här är mitt konststycke komplett tongue Vem behöver krökar när man kan lösa de så snyggt såhär..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577685_d95pif.jpg

Bakre delen, sista ljuddämparen ska bytas nångång när jag får lust tongue
Denna delen av avgasröret laga jag när jag köpte bilen, innan satt de lika kexiga rör som ljuddämparna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577687_6lc350.jpg

Monterat framifrån..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577690_gatt3v.jpg

..bakifrån

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577688_gzysdy.jpg

Här är bild på downpipen underifrån.. anledningen till att den är delad här är pga av att de är så jävla trångt o få i konan mot turbon så jag löste de såhär

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577689_2l4dw5.jpg

Bild precis innan jag åkte hem, ser ju riktigt diskret ut smile Synd bara att den laddar så dåligt big_smile
Imorrn får jag förhoppningsvis min tryckvakt o då ska tryckröret samt extrasoppan dit!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/577691_c0w7ut.jpg

Så kommentera nu då vafan tongue

309 Inlägg
23 februari 2009
#68
Mycket fint och väldigt bra jobbat.. Du inspirerar smile. Projektet gillas (Y), synd att man inte kan betygsätta det också..
Ser väldigt enkelt ut när du bygger och jag gillar dina bilder.. Glöm inte att skriva upp en budget när du är klar så att man har ett "hum" om hur mycket man ska vara beredd på att lägga ut på ett ungefär smile...

Att köra turbo är beroendeframkallande...

12 086 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#69
Jag ska komplettera budgeten sen när allt är klart! smile

Enkelt o enkelt.. ja jag tycker inte de är särskilt svårt men de är ju en del pill och de tar tid. Ca 12h tog de mig dessa två kvällar. Då tog avgasröret säkert 3-4h. Och de är helt enkelt en del pill och passande som inte syns på bilderna tongue

Btw fick jag inte min tryckvakt idag WTF??

236 Inlägg
23 februari 2009
#70
Har inte tålamod nu, men denna tråden ska lusläsas o följas noggrant! Har själv planer på att turbokonvertera min Sierra DOHC o jag e nybörjare så detta passar mig perfekt. Har vatt lite orolig innan när man bara sett pinto-turbos. tongue

GRYMT initiativ o tråd!! smile

12 086 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#71
Nu har jag nya uppdateringar.. inte för att de känns lönt o skriva då ingen kommenterar??!

Fick min jävla tryckvakt idag, men jag orkade inte bygga färdigt imorrn är den nog klar.

Iaf dagens nytta vart lite tryckrör och inkoppling av lambdasonden, samt lite slutfinish på avgassystemet.

Här är tryckröret.. detta va inte ursprungsplanen. Då va de tänkt att jag skulle haft de tjocka hela vägen och kapa upp den o svetsa böjjarna. Men rostfritt är så jävla hårt och röret är för stort för min kap så jag tänkte jag gör såhär ist då jag hade 2 90 graders 2" böjjar hemma tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/579218_9ouyme.jpg

Anledningen att jag från första början skulle ha 70 rör va för att spjället är 70, och så hade do88 rea på just 70mm slangar tongue
Iaf stiligt lackade mattsvarta vart de, där sitter även min dump och uttag för spridare. Röret ska sedan vridas neråt så dumpen o spridarna är under röret för utrymmes skull.
Luftfiltret är ju annars precis lagom stort till den där stora turbon big_smile
Man kan även skymta tryckvakten jag gängat fast i plenumet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/579217_ewon3v.jpg

Här är downlipen med ytterligare lambdasond och lite bandage, hade tyvärr inge mer tongue
Den övre lambdan är bredband.

Ska avsluta lägget med ytterligare en erfarenhet av att tomgångsmotor på Sierra Dohc är helt onödigt.
Tog bort den på förra turboforden, tog bort den på denna med. Bänna upp stoppet till spjället lite bara så går den som en dröm, dag som natt varmt som kallt.

961 Inlägg
25 februari 2009
#72
ser ju riktigt bra ut smile blev stilrent med mattsvarta tryckrör å !!

svårt att installera bredbands lambda ?
Senast redigerat av talibangran (25 februari 2009)

Pure DieselPower

12 086 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#73
talibangran skrev:
ser ju riktigt bra ut smile blev stilrent med mattsvarta tryckrör å !!

svårt att installera bredbands lambda ?

Tack!

Svårt o svårt.. de va ju inte bara plus o minus tongue
Typ jag va rädd för att något skulle gå fel så jag läste o dubbelkolla 10 ggr så ja, rätt svårt tongue
Men sen kalibrera den som den skulle och nu funkar den prima smile

961 Inlägg
25 februari 2009
#74
JapMax skrev:
talibangran skrev:
ser ju riktigt bra ut smile blev stilrent med mattsvarta tryckrör å !!

svårt att installera bredbands lambda ?

Tack!

Svårt o svårt.. de va ju inte bara plus o minus tongue
Typ jag va rädd för att något skulle gå fel så jag läste o dubbelkolla 10 ggr så ja, rätt svårt tongue
Men sen kalibrera den som den skulle och nu funkar den prima smile

hehe ok tongue lika bra o dubbel kolla ett x antal gånger så de inte blir nå trassel som sagt , men kan man köra med bredbands lambda i en sugmotor oxå ?

Pure DieselPower

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
25 februari 2009
#75
JapMax skrev:
Nu har jag nya uppdateringar.. inte för att de känns lönt o skriva då ingen kommenterar??!

Fick min jävla tryckvakt idag, men jag orkade inte bygga färdigt imorrn är den nog klar.

Iaf dagens nytta vart lite tryckrör och inkoppling av lambdasonden, samt lite slutfinish på avgassystemet.

Här är tryckröret.. detta va inte ursprungsplanen. Då va de tänkt att jag skulle haft de tjocka hela vägen och kapa upp den o svetsa böjjarna. Men rostfritt är så jävla hårt och röret är för stort för min kap så jag tänkte jag gör såhär ist då jag hade 2 90 graders 2" böjjar hemma tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ouyme.jpg

Anledningen att jag från första början skulle ha 70 rör va för att spjället är 70, och så hade do88 rea på just 70mm slangar tongue
Iaf stiligt lackade mattsvarta vart de, där sitter även min dump och uttag för spridare. Röret ska sedan vridas neråt så dumpen o spridarna är under röret för utrymmes skull.
Luftfiltret är ju annars precis lagom stort till den där stora turbon big_smile
Man kan även skymta tryckvakten jag gängat fast i plenumet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ewon3v.jpg

Här är downlipen med ytterligare lambdasond och lite bandage, hade tyvärr inge mer tongue
Den övre lambdan är bredband.

Ska avsluta lägget med ytterligare en erfarenhet av att tomgångsmotor på Sierra Dohc är helt onödigt.
Tog bort den på förra turboforden, tog bort den på denna med. Bänna upp stoppet till spjället lite bara så går den som en dröm, dag som natt varmt som kallt.

Detta blir ju kalas smile Härlig tråd.. Då vet man va man ska göra om man skaffar en sierra hehehe =P Hur går de annars med Maximan? Mvh Thomas

Mvh Thomas

12 086 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#76
talibangran skrev:
JapMax skrev:
talibangran skrev:
ser ju riktigt bra ut smile blev stilrent med mattsvarta tryckrör å !!

svårt att installera bredbands lambda ?

Tack!

Svårt o svårt.. de va ju inte bara plus o minus tongue
Typ jag va rädd för att något skulle gå fel så jag läste o dubbelkolla 10 ggr så ja, rätt svårt tongue
Men sen kalibrera den som den skulle och nu funkar den prima smile

hehe ok tongue lika bra o dubbel kolla ett x antal gånger så de inte blir nå trassel som sagt , men kan man köra med bredbands lambda i en sugmotor oxå ?

Ah för fan, du kan ha den till allt. Den mäter syret i avgaserna så den klarar etanol med, typ allt annat oxå tror jag? tongue

12 086 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#77
Volvo_Thomas skrev:
Detta blir ju kalas smile Härlig tråd.. Då vet man va man ska göra om man skaffar en sierra hehehe =P Hur går de annars med Maximan? Mvh Thomas

Tack smile De tycker jag!
Maximan har inte hänt någe på ett par dagar, väntar på ett paket från england med massa dämpare och grejor. Ja tar lite var dag smile

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
25 februari 2009
#78
JapMax skrev:
Volvo_Thomas skrev:
Detta blir ju kalas smile Härlig tråd.. Då vet man va man ska göra om man skaffar en sierra hehehe =P Hur går de annars med Maximan? Mvh Thomas

Tack smile De tycker jag!
Maximan har inte hänt någe på ett par dagar, väntar på ett paket från england med massa dämpare och grejor. Ja tar lite var dag smile

Kan ju säga att jag mkt hellre åker sierra (sedan) än den forden jag har nu. Escort kombi 96a (driver ju i fel ände hehe)

Där ser man, alltid spännande med paket smile

Mvh Thomas

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
25 februari 2009
#79
Blir ju som kanon det här, sen när du är klar kan du gärna få skänka den till mig om du vill wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

979 Inlägg
25 februari 2009
#80
det börjar arta sig rejält nu=) Tkr ditt avgassystem blev väldigt bra gjort=) Ser iaf bättre ut äm mitt hemmasnickrade skit:P hahaha. Menmen, de är ju bara ett avgas? hoppas ditt håller tätt iaf:Dbig_smilebig_smile lycka til lmed tryckvakten med:)

Hpc


Sök