Hallå folket
Har ett problem som jag haft ett tag nu.
Motorn ifråga är en B230ET med Motronic systemet.
Motorn är totalrenoverad både topp och underdel (Blocket borrat till överdim)
Jag trodde toppen var felet att den inte gick. Att den flödade över motorn då Oljan mest bestod av bensin.
Men så visade det sig att den inte var.
SymptomFörsta uppstarten gick den igång och gick väl "fint" men så fort den blev varm började den missa cylindrar osv
Då hade jag satt blåa kablen på kallstarten och så ska det inte vara så rättade till det men det blev ingen skillnad.
Bilen gick igång och gick inte rent då heller. Gasade man så tveka den och bluddrade. Så jag bytte
StyrenhetLMMTändslutstegTändstiftTändkablar, Fördelarlock och RotorSvänghjullägessgivarenFixade jord punkterTänkte att det var något med bränslet så då bytte jag
Spridare, tog från en 940FT -91 med tillhörande spridar motståndMen samma fel, så jag bytte tillbaka till orginalspridarna vilket resulterade i att ett nytt fel visade sig.
Men när man vrider på starten så tänder den bara till. startar inte utan bara står och ja tänder.
Om den går igång när man släpper starten så går den på en cylinder.
Sen händer inget om man vrider på nyckeln igen fören efter ett bra tag då den gör samma som ovan.
Tänkte jag att det inte kom något bränsle
Då bytte jag
TomgångsmotorSpridarreläBränsletrycksregulatornSpjälllägesgivarenMen det hjälpte inte så bytte spridarmotståndet igen mot ett annat orginal.
Kollade så båda pumparna går och det gör dom.
Sedan koppla jag på en ställbar BTR för att kolla bränsletrycket som är 3bar
Gnistan är suverän, kommer jämnt och missar inte.
Kommer bränsledusch ur alla tändstift hålen.
Tog lös hela elsystemet och fixade upp det.
Men det löste ingenting.
Finns det någon som kan ha en aning vad felet är eller vad jag kan göra?
Är väldigt tacksam för all hjälp och alla idéer
Alla säkringar är hela och klickar i reläna som ska klickaSka kolla så inte kamremmen kuggat över imorgon.
Sedan göra ett kompprov
MVH Jesper