torpis skrev:
TurbOla skrev:
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"?
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...
Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer
![smile](img/smilies/smile.png)
Detta har ju, som du säger, med ringarna att göra också.
850-kolvar, t.ex. har grövre, eller tjockare kolvringar, och hänger med bra upp till 6800 RPM, enligt Pacman.
Men eftersom de är så styva så blir dom då otäta över 6800RPM.
X70 T5-kolvarna har smalare kolvringar och tätar därmed också vid högre varv.
Så kombinationen längre vevstakar, lägre kolvtoppar (antar jag?) som kompensation och tunna kolvringar borgar för att den är tät även vid höga RPMs.
![smile](img/smilies/smile.png)
Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet