3136
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#181
Tomas_H skrev:
torpis skrev:
Läser du vidare så ser du att jag vill åka lika från 0-300km/h,  Om vi kommer överens om vad bilen är värd och du lägger den summan i pant så är du välkommen att toppa kärran... jag gör det inte.

Lite off topic som inte har att göra med Veyron:

Jag har fått lära mig att den teoretiska toppfarten på en X40 är rätt hög. Runt 340km/h vid 7000-8000rpm någonstans? Om det stämmer så det borde ju gå att få upp den iallafall i 350km/h relativt lätt med tanke på effekten. Om någon sjuk jävel får för sig att prova alltså  roll

Javisst, skriver vi papper innan så är vem som välkommen att testa smile

tittar vi här http://www.youtube.com/watch?v=gqd9RPex … annel_page så ser vi att min bil ligger på farthållaren strax över 200km/h, 5:e växeln varvtal ca 4800rpm. kan jag dra den till 8000rpm på 5:an så går det således ungefär 341km/h. Kan jag dra den till varvstopp som jag har på 9500rpm så blir det 405km/h.

Men... har man så bråttom så är det ju bara att ställa klockan 5min tidigare istället på morgonen så slipper man sitta och skaka...

(ps det högsta bilen varvat på 5:an hitintills är 7250rpm enl loggen)
Senast redigerat av torpis (24 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#182
falkn skrev:
Vad menar du med teoretisk toppfart? För vilken effekt då? Vid vilken utväxling och räknar du då på däck och luftmotstånd också?

hm, vi kan ju göra såhär, tittar på denna graf

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-571591.jpg

Det är ju en baggis att mata in värdena i Excel och be programmet förlänga grafen, det går ju till och med att i paint rita i fortsättningen och på så vis se vart det hade slutat om föraren valt att fortsätta gasa efter 250km/h...  det syns ju att han som körde fegade ur en sekund eller två redan vid växling till 5:an.
Senast redigerat av torpis (24 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#183
Adrian-Styling skrev:
Tyckte den gick som ett skott när jag fick åka med en sväng, men antar att man aldrig nöjer sig?

Lacka bilen snart? smile

Måla måla så fort det finns cash över, en motor med 3" gasspjäll sväljer mycket $$$

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 661 Inlägg
24 januari 2009
#184
erichson skrev:
torpis skrev:
erichson skrev:
undrar lite över vad du ska köra med för däck:)?
ser riktigt bra ut detta:)

Det kommer bli någon slags R-däck till vardags är det tänkt

okej, men om s40 in ska vara lika snabb som en veyron så blir du ganska tvungen att ha däck som klarar hastigheter över 400 km/h smile Då hastighets-klassningarna: ZR, Y eller W inte räcker till, så är jag liten nyfiken vad du ska ha smile

Jag har för mig att R däcken håller till lite över 300 km/h.. smile

m.v.h Erichson smile

edit: till vardags räcker det med R-däcken, men vad ska du ha sen när du ska smiska veyronen wink ?

Jag kan intyga att de flesta vanliga högfartsdäck klarar sig i över 300km/h.
Hur länge eller hur bra det är osv vill jag inte uttala mig om. smile

76 Inlägg
24 januari 2009
#185
torpis skrev:
falkn skrev:
Vad menar du med teoretisk toppfart? För vilken effekt då? Vid vilken utväxling och räknar du då på däck och luftmotstånd också?

hm, vi kan ju göra såhär, tittar på denna graf

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 571591.jpg

Det är ju en baggis att mata in värdena i Excel och be programmet förlänga grafen, det går ju till och med att i paint rita i fortsättningen och på så vis se vart det hade slutat om föraren valt att fortsätta gasa efter 250km/h...  det syns ju att han som körde fegade ur en sekund eller två redan vid växling till 5:an.

Ja självklart ifall man har en graf på det. Sen är det dock fortfarande inte säkert då luftmotstånd och däck spelar in betydligt mer i högre hastigheter. Det jag reagerade på var killen som skrev att S40 hade en teoretisk toppfart på si och så mycket. Det beror väl helt på vilken S40 det är.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#186
falkn skrev:
Det jag reagerade på var killen som skrev att S40 hade en teoretisk toppfart på si och så mycket. Det beror väl helt på vilken S40 det är.

Javisst, jag tror det var baserat på 5:an vid 8000rpm. men har man så mycket pulver att man kan dra bilen dit så är varvstoppet förmodligen högre.

Jag har tex åkt 222km/h på 3:an!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Livsnjutare
207 Inlägg
24 januari 2009
#187
Hardjim skrev:
erichson skrev:
torpis skrev:

Det kommer bli någon slags R-däck till vardags är det tänkt

okej, men om s40 in ska vara lika snabb som en veyron så blir du ganska tvungen att ha däck som klarar hastigheter över 400 km/h smile Då hastighets-klassningarna: ZR, Y eller W inte räcker till, så är jag liten nyfiken vad du ska ha smile

Jag har för mig att R däcken håller till lite över 300 km/h.. smile

m.v.h Erichson smile

edit: till vardags räcker det med R-däcken, men vad ska du ha sen när du ska smiska veyronen wink ?

Jag kan intyga att de flesta vanliga högfartsdäck klarar sig i över 300km/h.
Hur länge eller hur bra det är osv vill jag inte uttala mig om. smile

som jag skrivit så håller: ZR, W & Y för hastigheter runt och lite över 300 km/h som jag skrev innan. Om du sedan överstiger hastighetsklassningens maximala hastighet så blir däcket väldigt väldigt väldigt varmt och däckets slitbana kan då lossna ( även om däcket inte är regummerat ).

Nog med skitsnack,
Längtar tills bygget är klart smile
m.v.h erichson smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#188
Jag får väl ta det som en komplimang att diskussionen handlar om hurvida 300km/h däck kommer funka på min lille S40 snarare än hurvida det går att åka 300blås alls smile

Jag är mest spänd på när laddet kommer smile Jag har trots allt lagt ner ganska mycket tid på att få till allting så rätt det går.

Det senaste är nya vevstakar som är 10mm längre än original. Förlänger man vevstakarna så minskar man accelerationen på kolven vilket är en fördel. Långa stakar finns från Verdi, men det är dyrt och min sponsor på dessa drog sig ur (fråga mig inte varför) Därför blev det till att kolla om det gick att lösa på ett annat sätt, och det gjorde det big_smile  Jag plockar nu fram en längre H-profilvevstake passande S40 i samarbete med TM-Racing. Jag och tre kompisar ser fram emot leverensen med specialstakar smile
Senast redigerat av torpis (24 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2009
#189
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#190
TurbOla skrev:
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"? smile

Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...

Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 072 Inlägg
24 januari 2009
#191
torpis skrev:
Jag får väl ta det som en komplimang att diskussionen handlar om hurvida 300km/h däck kommer funka på min lille S40 snarare än hurvida det går att åka 300blås alls smile

Jag är mest spänd på när laddet kommer smile Jag har trots allt lagt ner ganska mycket tid på att få till allting så rätt det går.

Det senaste är nya vevstakar som är 10mm längre än original. Förlänger man vevstakarna så minskar man accelerationen på kolven vilket är en fördel. Långa stakar finns från Verdi, men det är dyrt och min sponsor på dessa drog sig ur (fråga mig inte varför) Därför blev det till att kolla om det gick att lösa på ett annat sätt, och det gjorde det big_smile  Jag plockar nu fram en längre H-profilvevstake passande S40 i samarbete med TM-Racing. Jag och tre kompisar ser fram emot leverensen med specialstakar smile

Sponsor redan? big_smile Inte dåligt


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2009
#192
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"? smile

Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...

Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer smile

Detta har ju, som du säger, med ringarna att göra också.
850-kolvar, t.ex. har grövre, eller tjockare kolvringar, och hänger med bra upp till 6800 RPM, enligt Pacman.
Men eftersom de är så styva så blir dom då otäta över 6800RPM.
X70 T5-kolvarna har smalare kolvringar och tätar därmed också vid högre varv.

Så kombinationen längre vevstakar, lägre kolvtoppar (antar jag?) som kompensation och tunna kolvringar borgar för att den är tät även vid höga RPMs. smile
Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#193
Javisst, S40 har de tunna ringarna. Jag gör kolvarna för STD ringar, lättare att få tag på nya då smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

88 Inlägg
25 januari 2009
#194
torpis skrev:
Jag får väl ta det som en komplimang att diskussionen handlar om hurvida 300km/h däck kommer funka på min lille S40 snarare än hurvida det går att åka 300blås alls smile

Jag är mest spänd på när laddet kommer smile Jag har trots allt lagt ner ganska mycket tid på att få till allting så rätt det går.

Det senaste är nya vevstakar som är 10mm längre än original. Förlänger man vevstakarna så minskar man accelerationen på kolven vilket är en fördel. Långa stakar finns från Verdi, men det är dyrt och min sponsor på dessa drog sig ur (fråga mig inte varför) Därför blev det till att kolla om det gick att lösa på ett annat sätt, och det gjorde det big_smile  Jag plockar nu fram en längre H-profilvevstake passande S40 i samarbete med TM-Racing. Jag och tre kompisar ser fram emot leverensen med specialstakar smile

Du får förklara hur det fungerar för oss som ite förstår. Du förlänger vevstaken 10mm och nya kolvar där kolvbulten sitter 10mm högre upp. Så får du lägre acceleration på kolvarna med samma vevaxel?

Defloratör.
641 Inlägg
25 januari 2009
#195
torpis skrev:
nitrox skrev:
okej men var går gränsen för en t4 då? Jag har ett ladd som peakar runt 1,1 - 1,3 beroende på bränsle och den laddar stadigt 0,9 -1bar cirka. jag har inte pyst upp laddet utan endast justerat wastegate armen eftersom en innan laddade 0,2 - 0,3 bar

Ta det i en annan tråd. jag hjälper gärna till men inte ang ful trim i denna tråden. hoppas du förstår

Jag förstår. dock tänkte jag inte fultrimma bilen. vill bara ha rätt orginal ladd.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#196
IROC skrev:
Du förlänger vevstaken 10mm och nya kolvar där kolvbulten sitter 10mm högre upp. Så får du lägre acceleration på kolvarna med samma vevaxel?

Det är enklare om du ritar upp det på ett papper, medelhastigheten är den samma, men man får andra vinklar gent emot vevaxeln och således ändras kolvens rörelsemönster.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7582

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

499 Inlägg
25 januari 2009
#197
Riktigt intressant tråd! Turbon är ju riktigt stor! Brukar läsa även om jag inte skriver något!


nitrox skrev:
torpis skrev:
nitrox skrev:
okej men var går gränsen för en t4 då? Jag har ett ladd som peakar runt 1,1 - 1,3 beroende på bränsle och den laddar stadigt 0,9 -1bar cirka. jag har inte pyst upp laddet utan endast justerat wastegate armen eftersom en innan laddade 0,2 - 0,3 bar

Ta det i en annan tråd. jag hjälper gärna till men inte ang ful trim i denna tråden. hoppas du förstår

Jag förstår. dock tänkte jag inte fultrimma bilen. vill bara ha rätt orginal ladd.

Du tror väl inte det är där du ska skruva? Det är väl så att det läcker någon annanstans eller liknande, om ingen varit där och pillat så har ju inte wastegaten ändrats sen orginal. Det blir inte bra heller att skruva där, du får för lite spel och ev. kan det inte öppna tillräckligt på höga varv. Du får läsa hur det funkar, står ju överallt på internet om du letar lite..


271 Inlägg
25 januari 2009
#198
Jag tog mig friheten att räkna lite.

Växellåda M5L2 B4194T2 0.7 på femman och 4.0 slutväxel
Tippar på att du har 205/45 r17 däck eller nått liknande.
Isf gör den 354kmh vid 8500rpm och ca 373kmh vid 9000rpm


486 Inlägg
25 januari 2009
#199
falkn skrev:
Vad menar du med teoretisk toppfart? För vilken effekt då? Vid vilken utväxling och räknar du då på däck och luftmotstånd också?

När man räknar teoretisk toppfart så brukar man inte bry sig om varken effekt, luftmotstånd eller däck.
Och jag menade givetvis en S40 turbo med original utväxling som trådskaparen har wink

Kan tillägga att den häftigaste bilen jag åkt var en 400hk+ S40 med lägre utväxling och diff. Fy fan va den gick! Och när jag tänker på hur bra Torpis bil förhoppningsvis kommer gå så blir jag nästan rädd lol

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Defloratör.
641 Inlägg
25 januari 2009
#200
Hellquist skrev:
Riktigt intressant tråd! Turbon är ju riktigt stor! Brukar läsa även om jag inte skriver något!


nitrox skrev:
torpis skrev:

Ta det i en annan tråd. jag hjälper gärna till men inte ang ful trim i denna tråden. hoppas du förstår

Jag förstår. dock tänkte jag inte fultrimma bilen. vill bara ha rätt orginal ladd.

Du tror väl inte det är där du ska skruva? Det är väl så att det läcker någon annanstans eller liknande, om ingen varit där och pillat så har ju inte wastegaten ändrats sen orginal. Det blir inte bra heller att skruva där, du får för lite spel och ev. kan det inte öppna tillräckligt på höga varv. Du får läsa hur det funkar, står ju överallt på internet om du letar lite..

tro mig jag har hyffsad koll på hur det funkar. givetvis var det läckage det handlade om. dock ej relevant för denna tråden.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P


Sök