När man riktar i en kaross i bänk, blir den spikrak då?
// Tobbe
oftast så blir karrossen rakare än från farbik, beroende på bilmodell! men i bänken (beroende på vem som gör jobbet) så har man mindre tollerans. Man vill ju få det så bra som möjligt:)
Med dom moderna riktbänkarna mäter man me laser, då har man alla möjligheter att få det bra:)
om du slår runt och har bytat till exempel A- stolpen så lär den vara svagare i de flesta fallen.
alltså om du skulle slå runt.. lär ju mer än bara a stolpen bytas.. tak byta ruta b stolpar c stålpar.. och då blir summan av det hela att försäkringsbolaget byter in bilen.... men det om man har följt alla krav på svets osv.. så skall den var som orginal om inte bättre...
att rikta plåt som blivit skadad är nästan alltid "dåligt" bättre å byta ut den mot ny.. men i vissa fall går de ju inte så då riktar man.
dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk dock riktar man först i bänken och byter delarna sen
och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad
så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort
Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då?
Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil. En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik. En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)
dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk dock riktar man först i bänken och byter delarna sen
och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad
så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort
Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då?
Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil. En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik. En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)
Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då?
Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil. En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik. En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)
Har du någon källa för det?
Jag har nästan 10 år bakom mig som bilplåtslagare bland dessa märken så jag vet vad jag talar om.
Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil. En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik. En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)
Har du någon källa för det?
Jag har nästan 10 år bakom mig som bilplåtslagare bland dessa märken så jag vet vad jag talar om.
vet att toyota har sjukt liten tolerans när det kommer till springor osv på sina bilar.. de kör med six signum(stavning)?? vilket fungerat bra eftersom ja toyota har ju i bilvärden ett otroligt bra anseende..
lånar tråden lite bara. ni verkar vara ett gäng riktare här. tänkte höra om ni viste någon som kunde utföra lite riktjobb till mig för en vettig summa pengar. . skicka gärna pm vid svar.