JG skrev:
det beror ju på vad man ska ha bilen till, jag byggde min bil för att köra framhjulsdrift utan överladd.
motorn är banrace specad och väldigt många klasser är begränsade rent volymmässigt, antal cylindrar mm.
ljud och ättrigheten i en race 4a är svår att förklara, det måste upplevas, köras, det är något åt sporthoj hållet rent känslomässigt.
sjukt gassvar och varvillighet.
valmöjligheten att köra överladdning på en såhär redan vass motor finns ju, anpassar man till önskvärd kompression för en viss typ av bränsle så kan man ju köra en jäkla massa pulver...det beror såklart på vad man ska ha grejjerna till.
som sugmotor har man extrem körbarhet, jag kan utnyttja full effekt nästan varsom helst och den skäms inte för sig.
Men exempel vis mina andra bilar som är stressade med turbos, så råder det alltid viss försiktighet, man vet aldrig när den spottar ut bakänden och ställer sig på tvären.
Jag var ute en sväng med min audi igår, nu är det visserligen lite kallt på marken och däcken är 19" i låg profil...men så fort laddet kommer så sprätter den lös alla 4a och blir något nervös. Det är inte riktigt min smak, även om det kan ha sin tjusning på sitt sätt.
supran är lika dan, helt okörbar på gata med fullt laddtryck.
enligt mig är en sån här sugmaskin bäst lämpad för långlopp, banracing, dragracing eller rally där det är klassindelat.
jag har ju aldrig haft för avsikt att köra rundor på stan med min bil, även om jag gjort det vid flera tillfällen.
Jag har lite andra bilar som lämpar sig bättre till det.