2974
Sök

Drev till M90

65 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Är det någon som vet om det finns nya drev med annan utväxling till Volvos M90 lådor.
Det gör ingenting om dom är starkare också.

Det är bara det jag undrar, vill inte ha någon BMW låda eller liknande.

/Patrik

Volvo 964 16v B204FT

1 758 Inlägg
7 januari 2009
#2
Finns fyra olika modeller, två högutväxlade och två lågutväxlade:
http://www.andersfiler.mine.nu/hesselgren/volvoutv.jpg
Borde gå att köpa drevsatser från Volvo, men det är knappast billigt.
Är nog bättre att jaga tag i en komplett låda på annons eller på skroten. Sitter en lapp på lådan som talar om vilken variant det är, så det är busenkelt att kolla.
Starkare drevsats "går" nog inte att få tag på om du inte specialbeställer för massa många pengar, men varför ska du ha det?
Enda bilen jag känner till som kört rent kuggras på en M90 (som inte misshandlat den med kassa växlingar etc.) är Bilsports TurboContainer - när de gjorde en kamikazestart på klistrad stripp med riktiga slicks och 550 hk rensade de hela ettans drev, men annars tål det bra med effekt. Är lådan bara i bra skick och du växlar ordentligt "går" det nog knappt att köra sönder dreven på gata eftersom du inte får grepp nog.
Det som är känsligt på M90 är stoppringen på treans drev - växlar man slarvigt rasar den även med originaleffekt. Finns dock flera som kör 4-500 hk genom original M90-lådor utan problem.
Antingen svetsar man helt enkelt fast stoppringen eller så köper man en låda från årsmodell -97 eller -98 - på de lådorna har Volvo löst problemet med stoppringen.

65 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#3
Tack tack.

Ja nu är det som så att jag ska landa på rätt sida 500 sträcket med slicks och på preppad bana.

Får se om man hittar nån begagnad rally låda eller nå innan jag trillar över 500 sträcket.
Jag ids då inte börja bygga om nån låda, laborera med koppling och tryckplatta.

/Patrik
Senast redigerat av B204FT (7 januari 2009)

Volvo 964 16v B204FT

1 062 Inlägg
7 januari 2009
#4
eeeeeeeeeeee va?

du lär ju byta koppling för att ens kunna köra iväg en bil med 500hk när kopplingen ger sig på endast chippning va tror du då den gör vid 500hk?

sen så lever nog en m90 ganska på gränsen vid 500 hk den klarar nog av vanlig körning på motorväg men om man ska börja leka så börjar det nog hända lite grejjer i lådan när du får grepp

mvh

Team Björkeryd

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2009
#5
B204FT skrev:
Tack tack.

Ja nu är det som så att jag ska landa på rätt sida 500 sträcket med slicks och på preppad bana.

Får se om man hittar nån begagnad rally låda eller nå innan jag trillar över 500 sträcket.
Jag ids då inte börja bygga om nån låda, laborera med koppling och tryckplatta.

/Patrik

De är väll bättre att göra de ordentligt en gång istället för att göra de halv taskigt flera gånger. Du lär ju tjäna in de pengarna rätt så fort om du knäcker ett par lådor vilket du lär göra med den effekten.


65 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#6
wildboy_87_ skrev:
eeeeeeeeeeee va?

du lär ju byta koppling för att ens kunna köra iväg en bil med 500hk när kopplingen ger sig på endast chippning va tror du då den gör vid 500hk?

sen så lever nog en m90 ganska på gränsen vid 500 hk den klarar nog av vanlig körning på motorväg men om man ska börja leka så börjar det nog hända lite grejjer i lådan när du får grepp

mvh

Jo tack jag vet.
Det jag menade var att jag inte ids hålla på med lådor från andra bil märken.
För att jag inte ids laborera med olika kopplingar och svänghjul för att få det att funka.
Det är så mycke enklare att köpa saker som är ägnade till volvo.

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#7
camaro67 skrev:
B204FT skrev:
Tack tack.

Ja nu är det som så att jag ska landa på rätt sida 500 sträcket med slicks och på preppad bana.

Får se om man hittar nån begagnad rally låda eller nå innan jag trillar över 500 sträcket.
Jag ids då inte börja bygga om nån låda, laborera med koppling och tryckplatta.

/Patrik

De är väll bättre att göra de ordentligt en gång istället för att göra de halv taskigt flera gånger. Du lär ju tjäna in de pengarna rätt så fort om du knäcker ett par lådor vilket du lär göra med den effekten.

Jo men nu har jag en M46 od som är mycket fin.
Och den vill jag inte döda för den ska säljas när jag byter.
Man bör ju inte ta ut mer än 250hk ur en M46.

Volvo 964 16v B204FT

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2009
#8
B204FT skrev:
wildboy_87_ skrev:
eeeeeeeeeeee va?

du lär ju byta koppling för att ens kunna köra iväg en bil med 500hk när kopplingen ger sig på endast chippning va tror du då den gör vid 500hk?

sen så lever nog en m90 ganska på gränsen vid 500 hk den klarar nog av vanlig körning på motorväg men om man ska börja leka så börjar det nog hända lite grejjer i lådan när du får grepp

mvh

Jo tack jag vet.
Det jag menade var att jag inte ids hålla på med lådor från andra bil märken.
För att jag inte ids laborera med olika kopplingar och svänghjul för att få det att funka.
Det är så mycke enklare att köpa saker som är ägnade till volvo.

Mendu behöver väll inte laborera något? De är väll bara att sno ett recept från någon annan så har du något som du vet funkar?


1 758 Inlägg
7 januari 2009
#9
För 500 hk skulle jag allt satsa på en annan låda...
Det funkar att köra så hög effekt genom en M90, men man ligger absolut på gränsen. Minsta miss med kopplingen, en lite för ivrig växling eller bara lite för mycket lek eller för många våldsamma starter så tackar lådan för sig.
Även om det är en del pyssel att få till det, så är det ändå värt besväret med en kraftigare låda. Som camaro67 säger så är det såklart bättre att göra det ordentligt från början istället för att göra om gång på gång...
Sen är det inte särskilt mycket jobb ändå eftersom det är så många som monterat t.ex. kraftigare getraglådor på sina rödblock genom åren. Finns hur många som helst som kan svara på vilka delar som passar bäst och det finns dessutom mycket färdiga delar att köpa, t.ex. adapterplattor och allt annat man behöver.
Har du tur hittar du ett komplett kitt på annons med allt du behöver för att bygga om.
Senast redigerat av schnauz (7 januari 2009)

65 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#10
schnauz skrev:
För 500 hk skulle jag allt satsa på en annan låda...
Det funkar att köra så hög effekt genom en M90, men man ligger absolut på gränsen. Minsta miss med kopplingen, en lite för ivrig växling eller bara lite för mycket lek eller för många våldsamma starter så tackar lådan för sig.
Även om det är en del pyssel att få till det, så är det ändå värt besväret med en kraftigare låda. Som camaro67 säger så är det såklart bättre att göra det ordentligt från början istället för att göra om gång på gång...
Sen är det inte särskilt mycket jobb ändå eftersom det är så många som monterat t.ex. kraftigare getraglådor på sina rödblock genom åren. Finns hur många som helst som kan svara på vilka delar som passar bäst och det finns dessutom mycket färdiga delar att köpa, t.ex. adapterplattor och allt annat man behöver.
Har du tur hittar du ett komplett kitt på annons med allt du behöver för att bygga om.

Jo men det är mer än ett år bort till 500...
Ligger bara på ca.240hk nu...
Och nu har jag inte tillgång till nå garage där jag kan vara med ett större ingrepp.
Medan ett byte till M90 tar ju bara ca.3timm om man har otur.

Ville bara veta om det fanns nå eftermarknads drev… för de kan man fixa på köksbordet om man så vill:D.

Volvo 964 16v B204FT

1 004 Inlägg
8 januari 2009
#11
utväxlingar brukar man ändra med bakaxeln? eller vad är problemet med m90:in?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Meister
6 763 Inlägg
1 004 Inlägg
8 januari 2009
#13
B204FT skrev:
Är det någon som vet om det finns nya drev med annan utväxling till Volvos M90 lådor.
Det gör ingenting om dom är starkare också.

Det är bara det jag undrar, vill inte ha någon BMW låda eller liknande.

/Patrik

okej jag jag trodde att "annan utväxling" betydde att man var sugen på just en annan utväxling... fel av mig

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

65 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#14
262turbo skrev:
B204FT skrev:
Är det någon som vet om det finns nya drev med annan utväxling till Volvos M90 lådor.
Det gör ingenting om dom är starkare också.

Det är bara det jag undrar, vill inte ha någon BMW låda eller liknande.

/Patrik

okej jag jag trodde att "annan utväxling" betydde att man var sugen på just en annan utväxling... fel av mig

Ja det var båda delarna… så du hade inte fel.
Har sett att det finns till andra bilmärken, så jag undrade om det kunde finnas till volvo.
Det finns ju en del volvo’s i rally så jag trodde det kunde finnas andra drev till original lådorna.

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#15
Ok jag ger mig... om det blir en annan låda, vad ska man då välja.
Jag har bara ett krav, det får inte vara 1:1 på femman.
För det har jag på fyran nu.

Volvo 964 16v B204FT

1 062 Inlägg
8 januari 2009
#16
vad jag vet så säljer inte volvo ngra delar alls till m90 stämmer det??

B204ft  ok då förstår jag va du menar men som sagt kolla vad ngn annan har finns nog enhel del här på gorg som kör bmw låda på rödblock så slipper du "labba"

mvh

Team Björkeryd

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 januari 2009
#17
Som ovanstående säger... på volvo kan du inte  köpa något invändigt till m90 lådorna, Å ja jag har stått å glott i volvos handböcker när jag skulle fixa nya lager te min låda å jag vet vad jag pratar om...
ska man ha lager får man tar de från swerull osv....drev/ synkringar tar man från bättre begagnad låda...hållbarar lär de dock inte bli sad de enda som lär påverkar hållbarheten är i så fall att man har rätt spel i lådan...


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
8 januari 2009
#18
Ska du köra med 500hk och vill ha en låda som håller så skulle jag rekomendera en supralåda.
Eller så kör du helt enkelt på en bmw getraglåda.

I rally så används nästan aldrig M90 lådan, kan inte säga varför för jag vet inte.
Och dem lådor med rakskurna drev och liknande som dem kör med på Volvos i rally håller INTE för några 500hk eller rättaresagt dem håller inte för vridmomentet som blir när man kör med turbo å då framförallt inte vridet som blir när man kör med 500hk.

/Påsen

PÅSEN RACING

12 086 Inlägg
8 januari 2009
#19
Vad är de för fel på Bmwlådor? tongue Dom håller ju iaf..

1 062 Inlägg
8 januari 2009
#20
Jag hade satsat på en ZF låda från 328/M3 3,2. De ska vara mycket hållbara! och även väldigt smidiga att växla med. 328:a finns ju ganska många av så det borde inte vara svårt att få tag på en sån.


M.V.H.



Sök