C_A_T skrev:
Låt oss säga att jag har en baslåda på 1000w och ett slutsteg på 600w eller om jag har tvärtom?
En baslåda på 600w och ett slutsteg på 1000w.
Vad händer om jag då kopplar dessa två kombinationer samman då?
Om vi tar dessa två exempel som du skriver och för enkelhetens skull så säger vi att alla dessa effekter är RMS-effekt, dvs med ren signal utan att bli överbelastat.
Basen tål 1000 W och steget ger ut 600 W, då betyder det att när steget har nått sin högsta RMS-effekt så tål basen fortfarande mer. Om basen nu har mycket lång linjär konrörelse, som många moderna bilbasar har, då kanske det skulle gå att mata in 1000 W utan att konen slår i botten och går sönder när baselementet sitter i en bra låda. Alltså kommer den här basen inte att drivas fullt ut med 600 W.
Vad gör man då? Jo, man vill vrida upp volymen ännu mer och DÅ börjar steget att ge ut dålig signal eftersom man försöker spela högre än stegets RMS-effekt. Men det är inte säkert att man från början uppfattar signalen som dålig, istället tycker man att ljudet blir litegrann högre.
Nu kan basen vara illa ute, talspolen blir onödigt mycket uppvärmd av den dåliga signalen och i värsta fall bränns den sönder om detta pågår länge. Dessutom får steget dålig kontroll på baskonen och konen kan göra okontrollerade rörelser
Hade man istället haft en bas på 600 W och ett steg på 1000 W, då skulle det fortfarande vara ren signal från steget fastän basen drivs fullt ut. Man kan höra att basen låter ansträngd och nästan vilja slå i botten, men eftersom signalen fortfarande är ren så värms inte talspolen upp lika mycket som med den dåliga signalen. Baskonen hålls i kontroll så att den inte fladdrar iväg.
Visst fungerar det att ha ett steg som ger ut mindre effekt än vad basen tål, helt klart, men för en ovan person så kan det vara lättare att förstöra ett element pga att man frestas att vrida upp volymen för mycket så att steget ger ut dålig signal.
Bla av den anledningen så rekommenderar man oftast att använda ett steg som har lite mer RMS-effekt än vad basen tål.