4265
Sök

Dricker Mycket och går ryckigt

193 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Hallå

har en volvo 745 med Förgasare

Dricker ca 1,7 och går ganska ryckigt, jag har provat och använt Choke'n lite grann då går den bra inge ryck men då blir det ju att han dricker mera. Och en bil som dricker 2L/mil är inte riktigt vad jag tror någon vill ha inte i en sånn liten motor smile

Skriv gärna tips vad jag ska kolla efter


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#2
Du bör nog kika på både nål och munstycke, de kan behöva bytas ut. Eftersom det blir bättre med choken utdragen så verkar motorn få fel bränsleblandning, i detta fall för lite bensin i förhållande till luften. Men när du kollar dessa saker så bör du även se över tänddetaljerna och luftfilter.

Vilken motor är det, B230A eller B230K?

193 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Du bör nog kika på både nål och munstycke, de kan behöva bytas ut. Eftersom det blir bättre med choken utdragen så verkar motorn få fel bränsleblandning, i detta fall för lite bensin i förhållande till luften. Men när du kollar dessa saker så bör du även se över tänddetaljerna och luftfilter.

Vilken motor är det, B230A eller B230K?

B230A


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#4
Det skadar inte heller att byta gummimembranet, ifall det har suttit länge så kan det finnas risk att det får sprickor som ställer till med problem. Fast det är nog inte det som krånglar nu, är rätt säker på det iaf.

Byte av nål och munstycke är mitt råd.
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2009
#5
Kolla/byt alla tänddetaljer, och plocka ner förgasarn och rengör/byt ut slitna delar. Skadar inte att kolal kompet också smile

En väl intrimmad B230A med låga mil (under 30k) ska inte behöva mer än 0,9 - 1 liter per mil blandad körning. Det är max.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Blyfot
829 Inlägg
6 januari 2009
#6
ställ in tändning och cohalt

"bara en mor kan älska en sån son"

39 Inlägg
6 januari 2009
#7
Lite off-topic, men låter som en lördagkväll för mig smile.. (enligt rubriken..) -sorry..

435 Inlägg
6 januari 2009
#8
Fry skrev:
Lite off-topic, men låter som en lördagkväll för mig smile.. (enligt rubriken..) -sorry..

haha precis vad jag tänkte lol

No risk, No reward

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2009
#9
Fry skrev:
Lite off-topic, men låter som en lördagkväll för mig smile.. (enligt rubriken..) -sorry..

haha tongue

Dog food lid. Backwards

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 januari 2009
#10
Nål o munstycke är inte billigt, men de blir ganska lätt slitet och bör bytas ut för bilen och plånbokens bästa, när man byter den byter man även membranet i förgasaren, sen skadar de inte heller att byta tänddelar så du är säker på att du får en jämn o bra förbränning, stift, kondensator, brytarspetsar(om den har de), rotor, fördelarlock och tändkablar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

738 Inlägg
7 januari 2009
#11
Lambdasonden?


1 008 Inlägg
7 januari 2009
#12
Stofer skrev:
Lambdasonden?

Hallå? Tror du allvarligt att en 740 med förgasarmotor har lamdasond ? roll'

Följ The_Mechanic råd,  brytarspetsar behöver du dock inte tänka på för det är brytarlöst system.


738 Inlägg
7 januari 2009
#13
Haha tänkte jag inte på smile Hade samma problem med min 205a (Jag vet inte i närheten av samma bil) och de löstes med att byta lambdan.


3 714 Inlägg
7 januari 2009
#14
jag skulle testat med en annan förgasare alternativt köpa en reparationssats til den då det kan vara nnå packning som är kass (kostar inte många kronor)

kolla även stift brytare osv

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2009
#15
Fler tips: Läcka i insuget. Trasig packning under fugg eller mellan topp/insug.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 785 Inlägg
8 januari 2009
#16
Putteee skrev:
Hallå

har en volvo 745 med Förgasare

Dricker ca 1,7 och går ganska ryckigt, jag har provat och använt Choke'n lite grann då går den bra inge ryck men då blir det ju att han dricker mera. Och en bil som dricker 2L/mil är inte riktigt vad jag tror någon vill ha inte i en sånn liten motor smile

Skriv gärna tips vad jag ska kolla efter

1 Kolla förgasar membranet och att den har förgasar olja, nålen kan även blivit sliten. Detta är förslitningsdelar som normalt kan bli förslitna. Byt bränslefilter samtidigt

2 Se till så luftfiltert byts ut mot ett nytt så den får andas ordentligt, byt även den lilla plast detaljen i vevhusventilationen "Flamskyddet".

3 Kontrollera alla tänddelar och byt vid behov, stift, fördelare rotor, kablar, lägg kablarna så de inte ligger på motorn någonstans. Vet ej om motorn har hallgivare eller brytare. Byt brytare och kondensator dessa två brukar bli bortglömda sålänge de fungerar.

Börja med mina första råd och gå vidare med de andra om det inte skulle räcka.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök