3911
Sök

Äldre motorer (30+) etanol?

17 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Klurade på att blanda i lite etanol i bensinen på min gamla dodge -76. Den har en 5.2L V8 (318) med ett ny monterat alu-preformance insug och en ganska snål (men med gött tryck, vid gasen i botten) edelbrock förgasare. 4-portars så klart. Inge lamba,kat eller liknande dumt. Den har EFG (tror jag det hette) som e urkopplad pga att det enda den gjorde var att lysa efter x antal mil för service.

Grejen äro, soppa som den drar, kan man minska bränsleförbrukningen och ändå få några hästar till om man blandar tex 70/30 med 95/e85? eller kan man vara på styva linan o till o med blanda med 98-oktanigt?
Är ju lite rädd för att det kanske blir lite för mycket kraft i blandningen o att man kanske blåser hela motorn?

Nån expert kommentator på raceing o gamla bilar?

tack på förhand!

"Wherever you go, there you are" -Bukaroo Banzai

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 januari 2009
mindbender skrev:
Klurade på att blanda i lite etanol i bensinen på min gamla dodge -76. Den har en 5.2L V8 (318) med ett ny monterat alu-preformance insug och en ganska snål (men med gött tryck, vid gasen i botten) edelbrock förgasare. 4-portars så klart. Inge lamba,kat eller liknande dumt. Den har EFG (tror jag det hette) som e urkopplad pga att det enda den gjorde var att lysa efter x antal mil för service.

Grejen äro, soppa som den drar, kan man minska bränsleförbrukningen och ändå få några hästar till om man blandar tex 70/30 med 95/e85? eller kan man vara på styva linan o till o med blanda med 98-oktanigt?
Är ju lite rädd för att det kanske blir lite för mycket kraft i blandningen o att man kanske blåser hela motorn?

Nån expert kommentator på raceing o gamla bilar?

tack på förhand!

Du kan köra på  25% eller mer...men de ger bara ökad förbrukning..inget annat...alltså de blir dyrare... !
Senast redigerat av mrbuggy (7 januari 2009)

17 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Aha...danke. Då blire o köpa 98 oktan o vara nöjd...iofs.över 200 kusar i en bil på nästan 2 ton. Det blir inte roligare än så tongue

"Wherever you go, there you are" -Bukaroo Banzai

3 235 Inlägg
28 januari 2009
Gamla amerikanare har (om jag inte har fel) lågkompressionsmotorer, dvs att de är konstruerade för att gå på lågoktan.
Om du blandar 25% etanol, så får motorn magrare blandning, men det tror jag inte blir nåt problem. När den är tänkt att gå på 80-87 oktan, och du tankar med 98 får du inte så mycket mer effekt. Mer kraft får du därfimot om du byter till andra kolvar för at öka kompressionen.
Se på hur originalkolvarna ser ut i den gamla motorn. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114192
I den nya är kolvarna helt flata, men den ska ju gå på 95 oktan,så...

Sök