3366
Sök

Hjälp med att byta framrutan på en ford sierra?

388 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
hejsan som sagt så är jag riktigt intresserad av att få hjälp att byta framrutan på min sierra om det nu finns möjlighet.

helst någonstans i södermanland och jag har en annan bil med hel ruta som står så om det är möjligt så skulle det vara bra om någon som har kunskap och verktyg skulle kunna hjälpa mig med det. har varm verkstad om ni känner att ni skulle kunna åka!

är väldigt tacksam för den hjälp som kan fås och kan ni inte själva så pma gärna ett nummer som man kanske kunde ringa om hjälp.

all hjälp uppstakkas väldigt mycket!

Mvh thomas

Plåtslagare
72 Inlägg
7 januari 2009
de är inte alltid att man får ur en beg rutan hel.
är de inte bättre att lämna den hos en glasmästare så betalar du bara självrisken på stenskott bara ett tips

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

388 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
röbba skrev:
de är inte alltid att man får ur en beg rutan hel.
är de inte bättre att lämna den hos en glasmästare så betalar du bara självrisken på stenskott bara ett tips

jo tanken var att göra så från början men skadan är redan anmäld så frågan är om man skulle kunna vänta en månad och åka till glasmästaren efter det sen.

problemet är att rutan är väldigt skadad och byta ruta hos glasmästaren kostar ganska mycket mer än vad jag väll lägga på den bilen då den bara var tänkt att hålla i vinter.

det tråkiga är att det nästan bara är rutan som är dyr att få fix på resten är egentligen bara små saker så känns bara dumt att skrota en fullt fungerande bil i övrigt hmm

Mvh thomas

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
8 januari 2009
Litet tips om hur man kan få ut rutan.

Använd pianotråd eller liknande för att "såga" ut rutan, ta bort lister och gör ett hål mellan fönster och karossen och stoppa igenom "tråden". Man bör var 2 personer, en utanför och en inne i bilen. Maskera så att lacken inte skadas.

Resten får man själv räkna ut....

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

388 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
supersupra87 skrev:
Litet tips om hur man kan få ut rutan.

Använd pianotråd eller liknande för att "såga" ut rutan, ta bort lister och gör ett hål mellan fönster och karossen och stoppa igenom "tråden". Man bör var 2 personer, en utanför och en inne i bilen. Maskera så att lacken inte skadas.

Resten får man själv räkna ut....

okej är det någe du har testat och vet att det funkar? det låter som en riktigt smart lösning och bilen jag ska ta rutan ifrån ska skrotas så då behöver jag inte tänka på att skydda lacken heller wink

någon som vet någon som har tillgång till att hjälpa till att limma rutan och så sen då? för jag ska nog försöka att plocka ur den andra på detta sett tror jag. smile

Tack för tipset!

Mvh thomas

1 062 Inlägg
8 januari 2009
Har också funderat på detta! Många åker ju lite äldre bil med enbart trafikförsäkring och då får man inte ut ett öre på någon glasförsäkring.
Pianotråd pratar många om men hur bra sågar man egentligen med en runt slät tråd utan räfflor?
Och var får man tag på rutlim?

M.V.H.

388 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Har också funderat på detta! Många åker ju lite äldre bil med enbart trafikförsäkring och då får man inte ut ett öre på någon glasförsäkring.
Pianotråd pratar många om men hur bra sågar man egentligen med en runt slät tråd utan räfflor?
Och var får man tag på rutlim?

M.V.H.

precis det som är den stora frågan visst tar säkert lite tid med pianotråd men vafan bara det funkar så får det gärna ta lite tid wink för jag tänker iaf inte betala det som glasmästaren vill ha för att hjälpa mig wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 januari 2009
Kan säga såhär... ungefär 1 av 10 vindrutor får du bort hel från en annan bil.
Inte så lätt som det låter med pianotråd heller, rutan är känslig!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

388 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Kan säga såhär... ungefär 1 av 10 vindrutor får du bort hel från en annan bil.
Inte så lätt som det låter med pianotråd heller, rutan är känslig!

Mvh Tommy

jo jag kan tänka mig det men om jag säger så här vad har jag att förlora. får tag i en till bil som ska skrotas efter och får jag inte ur rutan så är det inte hela världen men lyckas jag så är det ju alltid ett plus.

känns lite dyrt att lämna bort det också så funkar det inte då är det ju bara massa pengar i sjön.

men som sagt var får man tag i pianotråd då om man skulle ge sig på att försöka?

Mvh thomas

906 Inlägg
9 januari 2009
Ja jag skriver la hur vi har gjort, sen om det hjälper eller inte det märks ju, bästa är la om en glasmontör hade svarat själv, men iaf, vi bytte några framrutor på nyare Saab när jag praktisera på Saab i 3an, säger ej att det är samma på sierra men ändå.

Vi var alltid 3 när vi gjorde detta, hade en sorts metall tråd, med ett handtag i ena änden, ett i andra, tråden gav alltid vika innan rutan gav sig så vi så ofta som möjligt skulle få ut rutan hel. 1 av 10 stämde ej in på oss, snarare 2 av 4.

Iaf var en i varje ände som drog tråden fram och tillbaka sen var en man på insidan som skyddade instrumentet från att bli skavt, det tog lång tid men vi fick loss några hela och instrumentet helt, vet dock ej vad det var för tråd, men någon sort metall tråd, enda negativa med detta var att när tråden gav med sig så kunde fingrarna få sig ett skärsår typ.

Och självklart togs alla lister bort, innerbackspegel osv för lättare med utrymmet.

Ett försök är ju alltid billigare än att lämna in utan att testa.

=)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2009
det beror ju lite på hur rutan sitter, är det sån där butol tejp eller vad fan det heter är det ju relativt enkelt, är det lim så är det värre..

388 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Xoff skrev:
det beror ju lite på hur rutan sitter, är det sån där butol tejp eller vad fan det heter är det ju relativt enkelt, är det lim så är det värre..

har hört att den ska vara limmad så det är nog inte så lätt men som sag ha man inte provat så vet man ju inte smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
Nej det kostar inget mer än tid att försöka. Så försök på bara! smile '

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

832 Inlägg
10 januari 2009
Har tagit ur 3 limmade rutor hela och vi har provat med vanlig svetstråd, det gick sådär inte så hållbar så den gick av för lätt osså har vi använt vanlig wire och det funkade bäst tycker jag iaf för den gick ju inte precis av men det gäller att ta det lugnt bara så är det inga som helst problem å få ur den hel. Det krångligaste är i hörnen det är då det är lätt att spräcka den. Men vi tog ett bågfilsblad och gjorde det första hålet med sen när man har tryckt igenom bladet så är det bara tejpa fast wiren eller vad man har i ena änden och dra ur sågbladet.

Tycker du ska försöka först.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

388 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Har tagit ur 3 limmade rutor hela och vi har provat med vanlig svetstråd, det gick sådär inte så hållbar så den gick av för lätt osså har vi använt vanlig wire och det funkade bäst tycker jag iaf för den gick ju inte precis av men det gäller att ta det lugnt bara så är det inga som helst problem å få ur den hel. Det krångligaste är i hörnen det är då det är lätt att spräcka den. Men vi tog ett bågfilsblad och gjorde det första hålet med sen när man har tryckt igenom bladet så är det bara tejpa fast wiren eller vad man har i ena änden och dra ur sågbladet.

Tycker du ska försöka först.

okej japp jag ska ta och göra mig ett försök tänkte jag. har ju den trasiga som ska ut för som jag kan prova lite på wink blir bara att handla pinaotrådi veckan då sen jävlar.

tack för all hjälp och alla goda råd!

Mvh thomas

Sök