Bjurs skrev:
Har problem med att alla avgasvärden är höga i besiktningen och undrar om någon har några idéer om vad jag kan göra för att åtgärda problemet.
Jag har bytt Lambda 2 ggr och motorfels-lampan har då slocknat men tänds senare igen och lambda värdena är oförändrade. Bilen är en TOYOTA COROLLA CS -91
Undrar oxå om någon vet hur man mäter en 4-polig lambda?
/Nikas
Test av lambdasond.
A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa. grå och svart
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !