2806
Sök

Hjälp med höga avgasvärden?

4 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Har problem med att alla avgasvärden är höga i besiktningen och undrar om någon har några idéer om vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

Jag har bytt Lambda 2 ggr och motorfels-lampan har då slocknat men tänds senare igen och lambda värdena är oförändrade.  Bilen är en TOYOTA COROLLA CS -91

Undrar oxå om någon vet hur man mäter en 4-polig lambda?

/Nikas


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 januari 2009
#2
Bjurs skrev:
Har problem med att alla avgasvärden är höga i besiktningen och undrar om någon har några idéer om vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

Jag har bytt Lambda 2 ggr och motorfels-lampan har då slocknat men tänds senare igen och lambda värdena är oförändrade.  Bilen är en TOYOTA COROLLA CS -91

Undrar oxå om någon vet hur man mäter en 4-polig lambda?

/Nikas

Test av lambdasond.


A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.       grå  och  svart
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !
Senast redigerat av mrbuggy (8 januari 2009)

1 019 Inlägg
8 januari 2009
#3
Vad fick du för värden?


4 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#4
Sitter på jobbet och har pappret hemma så jag lägger in värdena här imorrn.
Tack för hjälpen mrbuggy.


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 januari 2009
#5
Bjurs skrev:
Sitter på jobbet och har pappret hemma så jag lägger in värdena här imorrn.
Tack för hjälpen mrbuggy.

Hoppas de löser sig nu..!

216 Inlägg
8 januari 2009
#6
går ju slå i lite etanol oxå ju vid bilprovningen

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Häst
1 099 Inlägg
8 januari 2009
#7
Grantomta skrev:
går ju slå i lite etanol oxå ju vid bilprovningen

Blablabla. Om lambda eller HC värdet som är fel så blir det ju inte bättre med etanol.

Än är inte den sista idioten född..

4 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
värdena låg på: CO = 0.8   CO 2500 = 1,8   HC = 222   LAMBDA = 0.95


1 019 Inlägg
9 januari 2009
#9
Bjurs skrev:
värdena låg på: CO = 0.8   CO 2500 = 1,8   HC = 222   LAMBDA = 0.95

Värdena tyder på att bilen går fett iaf. Jag har absolut ingen koll på toyota men du bör kunna läsa ut felkoder om du har en tänd motorlampa. Kolla även att vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn är hel och sitter där.


1 723 Inlägg
9 januari 2009
#10
det första man kan fråga innan lambda, slangar osv kollas: har du gjort en grundservice med olja, filter, luftfilter, stift osv?
Senast redigerat av falloutboy (9 januari 2009)

4 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#11
vi hittade felet. Har köpt lambdasonder på en skrot eftersom det inte funkade efter första bytet. Men nu visade det sig att dom hade gett oss en sond som är till vanliga toyota corolla och inte den som är till CS:en. så nu funkar allt igen....tack för alla förslag



Sök