Lundgr3n skrev:
hej
jag har ett 2-kanals slutsteg som ska ha en effekt på 2x600wrms i 2ohm, men sen har det 2x300wrms i 4ohm och jag undrar bara hur det där fungerar? hur väljer man sånt? jag har också en baslåda på 600wrms som jag ska koppla där och 2x2ohm står det att den ska klara. jag blir förvirrad. jag vill ha ut mina 600wrms men hur ska jag då koppla lådan till steget? ska man bryggkoppla eller ska man ta det på en kanal bara?
slutsteget är US Blaster 3460 som jag köpt från totalljud.se och i baslådan är en bas från mds som heter något i stil med fzr motion bass system eller något liknande:cool:
tack på förhand!
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag vill bara poängtera att den verkliga effekten som du kommer få ut inte ens är nära de 2x600W i 2ohm som det står. Det är en ren lögn. Men, om vi säger att det ger hälften av vad som är specat så kanske vi är nära sanningen.
Hursomhelst. Ohmtalet som steget jobbar med bestäms utav hur du kopplar in lasten på steget, dvs, hur du opplar in basarna. Baslådan har om jag förstår dig rätt två terminaler, dvs 2st + och 2st - anslutningar.
I ditt fall skall du helt enkelt koppla dessa två till steget, rakt upp och ner så att säga. Dvs, du kopplar ett element till varje kanal, en till L och en till R.
OM det endast sitter ETT element i lådan, så MÅSTE du koppla ihop en + och en - på lådan, sen drar du den kvarvarande - på lådan till Bridged - på steget, och den kvarvarande + på lådan till Bridged + på steget.
(det kan stå Mono + och mono - också, jag vet ej exakt hur steget ser ut vid anslutningarna)
mvh Jonas