2984
Sök

Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515?

399 Inlägg
10 januari 2009
thulle1 skrev:
Maildaemon skrev:
thulle1 skrev:
tillbaka till tråden kanske?

jag känner en snubbe som spelade med en DD 3515 med två ampire steg som lämnade 2.000 rms/st.. basen ska då alltså ha fått 4.000 watt om man ser vad stegen kan prestera. dubbla batteri i bilen, det satt i en golf II men det spelade bara 142 db, vrf kan jag inte svara på! men vad jag har förstått så ska dd9515 spela högre än dd 3515 oavsett hur mycket effekt båda basarna får, bara de får lika mycket? detta p.g.g. att 9515 har högre känslighet, sen vet jag inte om det stämmer, men hade jag blivit tvingad till dd hade jag satsat på 95serien antingen 12" eller 15" smile

M.v.h. Emil

Det kan jag svara på, den lådan var ihopbyggd kvällen innan om jag inte minns fel. Basen var lånad och ja.. Det mesta var ett hopplock, spelade högre sen hos Dreddan.

men det bör ju spela en bra bit över 142 db även om den satt i så kallad "bajslåda" och bara gick på en talspole med ett ampiresteg? det är ju i enklaste fallet bara att bygga en stor fyrkantig låda och i med en port sen ska det ändå spela "lagom"... det konstiga är att jag lyssnade på basen kvällen innan tävlingen och då lät det "högt" ivarjefall högre än 142 db i mina öron men det var det icke :p något måste varit felkopplat eller så var basen sönder för det resultatet kan man uppnå med under 1.000 watt rms. alla som har dd spelar inte högt som de flesta verkar tro! :p hehe

M.v.h. Emil

Jag har DD o spelar ju så lågt att jag inte vågar mäta^^

Men 35-serien har dålig känslighet, kan säkert spela... Sen var det ju biltema batterier, som för övrigt jag har nu tongue i den goffen

42 Inlägg
10 januari 2009
Minitaylor skrev:
KenLaRock...Vet inte om du fattat det eller ej men det är ju inga vanliga högtalare utan är Basar av världsklass.

,
Vad består basar av världsklass av? smile

Killen med idéer.
193 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Minitaylor skrev:
KenLaRock...Vet inte om du fattat det eller ej men det är ju inga vanliga högtalare utan är Basar av världsklass.

,

www.digital-designs.se....Klicka dig vidare till internetshop, vidare in på basar...Z18 å så står det allt du kan tänkas vilja veta.

- True to the Source -

42 Inlägg
10 januari 2009
Minitaylor skrev:
KenLaRock skrev:
Minitaylor skrev:

,

www.digital-designs.se....Klicka dig vidare till internetshop, vidare in på basar...Z18 å så står det allt du kan tänkas vilja veta.

Jag behövde ingen länk till någon informationssajt, utan snarare en bekräftelse om killen vet något om vad han argumenterar om.
Senast redigerat av KenLaRock (10 januari 2009)

733 Inlägg
10 januari 2009
Maildaemon skrev:
thulle1 skrev:
Maildaemon skrev:

Det kan jag svara på, den lådan var ihopbyggd kvällen innan om jag inte minns fel. Basen var lånad och ja.. Det mesta var ett hopplock, spelade högre sen hos Dreddan.

men det bör ju spela en bra bit över 142 db även om den satt i så kallad "bajslåda" och bara gick på en talspole med ett ampiresteg? det är ju i enklaste fallet bara att bygga en stor fyrkantig låda och i med en port sen ska det ändå spela "lagom"... det konstiga är att jag lyssnade på basen kvällen innan tävlingen och då lät det "högt" ivarjefall högre än 142 db i mina öron men det var det icke :p något måste varit felkopplat eller så var basen sönder för det resultatet kan man uppnå med under 1.000 watt rms. alla som har dd spelar inte högt som de flesta verkar tro! :p hehe

M.v.h. Emil

Jag har DD o spelar ju så lågt att jag inte vågar mäta^^

Men 35-serien har dålig känslighet, kan säkert spela... Sen var det ju biltema batterier, som för övrigt jag har nu tongue i den goffen

hehe okej smile

M.v.h. Emil

Killen med idéer.
193 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Minitaylor skrev:
KenLaRock skrev:

,

Jag behövde ingen länk till någon informationssajt, utan snarare en bekräftelse om killen vet något om vad han argumenterar om.

Jag är ingen expert på alla DD's basar..Kan hänvisa dig till deras ambassadörer eller ägare för mer exakt informantion, och dessutom så har du ju redan nobbat några av de kunnigaste här på garaget.
http://www.audio-control.se/Aterforsaljare.asp..För ambassadörer m.m

- True to the Source -

42 Inlägg
10 januari 2009
Minitaylor skrev:
KenLaRock skrev:
Minitaylor skrev:

Jag är ingen expert på alla DD's basar..Kan hänvisa dig till deras ambassadörer eller ägare för mer exakt informantion, och dessutom så har du ju redan nobbat några av de kunnigaste här på garaget.

jag nobbar absolut ingen. jag erkänner mig överbevisad, givetvis, om någon kan komma med ett konkret argument, och en godtycklig källa för det.

8 156 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Vad är skilden mellan ren ljudteknik och din dBdrag tävling. Ber allvarligt om en ingående förklaring.

Skillnaden är väl i grund och botten att man använder sig av bilens egenskaper för att få till högsta möjliga tryck. Tätar man och stabiliserar så kan man nästa säga att bilen blir en del av högtalaren. Dessutom är dessa högtalare till för att spela högt, inte för att spela rent eller bra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Killen med idéer.
193 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Minitaylor skrev:
KenLaRock skrev:

jag nobbar absolut ingen. jag erkänner mig överbevisad, givetvis, om någon kan komma med ett konkret argument, och en godtycklig källa för det.

Vad är det du vill ha reda på igentligen?

- True to the Source -

42 Inlägg
10 januari 2009
Phaetoon skrev:
KenLaRock skrev:
Vad är skilden mellan ren ljudteknik och din dBdrag tävling. Ber allvarligt om en ingående förklaring.

Skillnaden är väl i grund och botten att man använder sig av bilens egenskaper för att få till högsta möjligt tryck. Tätar man och stabiliserar så kan man nästa säga att bilen blir en del av högtalaren. Dessutom är dessa högtalare till för att spela högt, inte för att spela rent eller bra.

Då borde du veta att bilen blir i princip en helmholtzare (se google eller nåt skit), alltså en låda som behåller alla frekvenser inom ett önskat område. Frekvensers studsar, absorerande och hur frekvenser slås ut via diffusorer, ljudvågernas längder, och  reflektionsförmåga i utrymmet. Alltså, så slutar det hela ändå, på ren ljudteknik, och det är ren fakta.

Random Hero
4 047 Inlägg
10 januari 2009
helmholtz teori har väl inget med ljud o göra ?

Dog food lid. Backwards

733 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Phaetoon skrev:
KenLaRock skrev:

Skillnaden är väl i grund och botten att man använder sig av bilens egenskaper för att få till högsta möjligt tryck. Tätar man och stabiliserar så kan man nästa säga att bilen blir en del av högtalaren. Dessutom är dessa högtalare till för att spela högt, inte för att spela rent eller bra.

Då borde du veta att bilen blir i princip en helmholtzare (se google eller nåt skit), alltså en låda som behåller alla frekvenser inom ett önskat område. Frekvensers studsar, absorerande och hur frekvenser slås ut via diffusorer, ljudvågernas längder, och  reflektionsförmåga i utrymmet. Alltså, så slutar det hela ändå, på ren ljudteknik, och det är ren fakta.

vet du ens vad du pratar om eller har du tagit allt från nätet och låtsas vara duktig? folk börjar nog bli lite smått irriterade på dig nu.. tråden handlar ändå inte om vad du pratar om, det handlar om hur högt det har spelats med DD 3515 och 9515 inte vad som behövs för att uppnå världsrekord! lägg ner

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

8 156 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
Phaetoon skrev:
KenLaRock skrev:

Jag menade egentligen PA versus billjud. Finns väl inte så många som bygger om ett rum för att spela högst i Världen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 727 Inlägg
10 januari 2009
Fakta o fakta, fakta är att oavsett hur fina högtalare man har, så låter dom skit om man vänder dom mot väggen.
Acceptera att du kan PA(för det kan inte jag lika mkt) och inte har koll på dB-tävling(där har tom jag mer koll än dig på märker jag)
Jag tjatar igen: Alla timmar du har haft inom PA osv har ju gett dig erfarenhet inom DET, men eftersom dB-drag är ngt helt annat vad det gäller ljud(här är det ochså betydande med erfarenhet)så ska du inte sitta här o Bessra i en nisch du inte har koll på.
Du måste kunna ta att du är novis inom dBdrag hur mkt ljud du än jobbat med på annat håll.
(det är inte svårt, JAG berättar ju ovan att jag inte är bäst på något, även om jag kan en hel del)
Ta ist emot all info o länkar och lär dig vad det handlar om.
Denna forumdel handlar om bil-ljud-elektronik, diskutera PA med ngn som vill eller på annat forum.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

42 Inlägg
10 januari 2009
Helmholtz har jävligt mycket med akustik att göra.

Här har du en personlig referens för hur en helmholzare byggs och ser ut.
http://forum.studio.se/index.php?showto … p;p=775800

Jag knoppar inga argument från nätet förövrigt.
Då hade jag hellre knipit käft.

42 Inlägg
10 januari 2009
Horsyhorse skrev:
Fakta o fakta, fakta är att oavsett hur fina högtalare man har, så låter dom skit om man vänder dom mot väggen.
Acceptera att du kan PA(för det kan inte jag lika mkt) och inte har koll på dB-tävling(där har tom jag mer koll än dig på märker jag)
Jag tjatar igen: Alla timmar du har haft inom PA osv har ju gett dig erfarenhet inom DET, men eftersom dB-drag är ngt helt annat vad det gäller ljud(här är det ochså betydande med erfarenhet)så ska du inte sitta här o Bessra i en nisch du inte har koll på.
Du måste kunna ta att du är novis inom dBdrag hur mkt ljud du än jobbat med på annat håll.
(det är inte svårt, JAG berättar ju ovan att jag inte är bäst på något, även om jag kan en hel del)
Ta ist emot all info o länkar och lär dig vad det handlar om.
Denna forumdel handlar om bil-ljud-elektronik, diskutera PA med ngn som vill eller på annat forum.

Pierre

Förstå mig rätt. Jag kritiserar absolut inte din kunskap om dBdrag, och jag respekterar det, samt kan intyga alla på detta forum att du definitivt utklassar mig i ämnet.
Där argument om ljudteknik finns med i bilden förespråkar jag däremot.

Random Hero
4 047 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:

trodde du mena denna http://sv.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_fria_energi

Dog food lid. Backwards

42 Inlägg
10 januari 2009
DusanMandick skrev:
KenLaRock skrev:

Det där är ren grekiska för mig, oavsett ämne. Nej, den helmholtz refererar jag ej till.

Random Hero
4 047 Inlägg
10 januari 2009
KenLaRock skrev:
DusanMandick skrev:
KenLaRock skrev:

Det där är ren grekiska för mig, oavsett ämne. Nej, den helmholtz refererar jag ej till.

då klarnar det i skallen

Dog food lid. Backwards

1 727 Inlägg
10 januari 2009
Jag tror inte du kritiserar mig(det var MITT 1:a inlägg här i tråden), förespråka du gärna, men en dB-dragis är ett sånt extremt "verktyg", så ljudtekniken i sig kommer lite i skymundan, det handlar om fysik på en helt annan nivå. Jag har läst och fått en del berättat om det där, man sk--r nästan på sig när man inser vilka krafter som är igång.
Att justera spridning mm i Globen med hjälp av toppar/pelare/horn det är ljudteknik, enda fysiken det är, det är när grejjerna ska hissas upp.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök