2646
Sök

Audi A6 frusit sönder eller ej?

38 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Har en audi a6 som de bildas lite imma på rutorna om man inte har värmen på mot dom men slår man på knappen som värmer upp mot rutorna så försvinner imman.
Enligt flera jag talat med så är de ett tecken på att den frusit i elementet .
De försvinner inge kylarvätska heller så jag vet int va jag ska ta mej till..värmen funkar dessutom fint.
Men ska imma uppstå om man inte har värmen riktad mot rutorna?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
Låter som fukt inne i bilen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

371 Inlägg
10 januari 2009
Lyft på gummimattorna och känn om golvet är blött.

38 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
så om de har frusit sönder nånting så bör de va rejält och ordentlig läcka?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
Audifanatic_21 skrev:
så om de har frusit sönder nånting så bör de va rejält och ordentlig läcka?

Behöver inte vara det. Känn efter om golvet är blött, även bak.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

310 Inlägg
10 januari 2009
så har ja i mantan med och jag är rätt säker på att det beror på att snön som jag drar in blir till fukt, sen när den blir kall, fryser så jag har full rutan i is nästa gång jag ska ha den men om ja torkar bort fukten så funkar det fint. är nog samma för dej.

2 337 Inlägg
10 januari 2009
Låter som fukt inne i bilen, försök torka ur bilen på något sätt.

2 Inlägg
10 januari 2009
Håller med alla andra! kolla så att det inte finns fukt under mattorna och/eller bak i skuffen, där hade jag fukt som kommit in ifrån reservhjulets hålrum.

Mr. AUDI !
642 Inlägg
10 januari 2009
tror jag vet svaret, dina dräneringar har kloggat igen under batteriet o servon, hade samma på min, rengjorde dem o tog bort gummit i dräneringarna, då rann vattnet rakt ner igenom, ta bort dem så slipper du problemet mera, kolla oxå så att kupéfilter boxen är tät i nederkant runtom, där läcker det in oftast via ac kanalen.. standard problem på dem flesta audi & passat, haft de på 2 av mina 3 senaste ådis..

/Sibba

Four Rings To Rule Them All!

38 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
tvivlar väldigt starkt på att den frusit ,, ska kolla om jag hittar nå konstig fukt någonstans men den tar ju inte en droppe kylvätska heller,, och inte är imman på rutan varken stor eller fet så de skulle kunna vara glykol heller.

90 Inlägg
11 januari 2009
Brukar ju läcka in vid kupéfiltret på typ varje Audi och VW.

Soubee
11 januari 2009
Min gamla A6;a hade också ett liknande problem. Det kom in vatten vid passagerar sidan vid kupé fläkts uttaget ungefär.
Så som de flesta säger, kolla om mattorna är fuktiga någonstans!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 januari 2009
SibbSon skrev:
tror jag vet svaret, dina dräneringar har kloggat igen under batteriet o servon, hade samma på min, rengjorde dem o tog bort gummit i dräneringarna, då rann vattnet rakt ner igenom, ta bort dem så slipper du problemet mera, kolla oxå så att kupéfilter boxen är tät i nederkant runtom, där läcker det in oftast via ac kanalen.. standard problem på dem flesta audi & passat, haft de på 2 av mina 3 senaste ådis..

/Sibba

precis detta fenomen hände väldigt ofta när jag jobbade på audi.. det du precis beskrev är en aktion (ombyggnad) som man gör på dessa bilar. alltså om inte det inte varit inne för att ta bort denna plugg så ska man själv göra det. pluggen hindrar små skit att rinna igenom men efter ett tag så sätter den stopp för allt och vattnet hittar nya vägar (in i kupén). så dra bort pluggen så är problemet löst.

-den satt som en fläskläpp-

Mr. AUDI !
642 Inlägg
23 januari 2009
Trevligt o se att man får uppbackning av flera erfarna individer cool
hur går det? har du testat de vi föreslog??

I brist på annat :)
526 Inlägg
23 januari 2009
husmus skrev:
SibbSon skrev:

/Sibba

precis detta fenomen hände väldigt ofta när jag jobbade på audi.. det du precis beskrev är en aktion (ombyggnad) som man gör på dessa bilar. alltså om inte det inte varit inne för att ta bort denna plugg så ska man själv göra det. pluggen hindrar små skit att rinna igenom men efter ett tag så sätter den stopp för allt och vattnet hittar nya vägar (in i kupén). så dra bort pluggen så är problemet löst.

Sitter denna pluggen under batteriet? Har lite fukt i min bil också kan man säga. om jag kör en vanliga dag (blivit vanligare nu i vinter) och ac:n har fått upp värmen i kupén (22 grader) så börjar det bildas imma bakifrån. Så har man åkt en stund så ser det ut som någon har nuppat hej villt (titanic-style) i mitt baksäte....... Lite irriterande.... Har kollat mattor osv. Däremot osäker på skuffen.

Men om jag ska kolla motorrummet, var ska jag kolla någonstans?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
23 januari 2009
Våra årsmodeller skiljer sig åt men motorutrymmena ska vara likartade, ett sitter under batteriet, o du måste skruva bort batteri hållaren, den andra pluggen sitter 1m till höger om det andra på samma plats, bara att skära bort Dränerings pluggarna, kolla kupé filterboxen på en gång när du ändå är där o pillar, ett råd är att skruva bort kupéfilter boxen och lägga en linje silicon runtom botten så kan du utesluta detta helt sedan.. är ett enkelt men trångt jobb som tar ca 30min - 1tim..
wink
Senast redigerat av SibbSon (23 januari 2009)

Sök