3237
Sök

Köpråd Volvo 850 GLT -92

27 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Är ny på både bilköp och garagets forum.
Men jag tänkte i alla fall höra vad som kan tyckas om följande bil som förstabil. tongue

Det är en bekants mamma som säljer sin 850 GLT sedan 170hk -92 (mörkgrön).
Vi kollade på den idag och vi ska tillbaka och kolla på den igen i veckan och eventuellt köpa den innan den ska ut på blocket.

Bilen har gått igenom besiktning i dec u.a.
24200mil
Nybytt kamremm, vattenpump och klossar runt om vid service (500mil sedan).
9 ägare enligt vv.se
Vi hittade ingen rost i varken motor eller i karossen. (ser väl relativt fräsch ut)
Bilen drar liite åt höger när man kör verkar det som (hjulställning?), annars verkar den låta och gå bra i motor och låda..

Några fler saker man bör gå igenom innan ev. köp?
Kan det vara ett bra köp som förstabil för de 15000kr som de begär?


Målet är väl att inte behöva reparera allt för mycket på bilen under 2 års tid., Är själv lite skeptisk till det höga miltalet och antalet ägare (?).

Den ska ju tåla lite buskörning också såklart roll.
Är tacksam för svar och tips!


Muttley
11 januari 2009
#2
de är en 92a och de har dåligt rykte. Någon buskörning klarar väl ingen bil allmänt av som är normal. Ännu mindre en 850 från 92.

4 637 Inlägg
11 januari 2009
#3
Är den fin låter det bra. Miltalen är inte så mycket med tanke på åldern, bara den är välskött så borde det vara okej. Tänk på att även bilhandlare räknas med bland ägare. Det intressanta är väl mest hur läge ägaren innan dig haft bilen.

27 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#4
Ja jag ska ta reda på lite mer vilka ägare det har varit och hur länge hon har haft den.
Skicket var bättre än väntat, till syntes ingen tendens till rost och den är ganska fin i färgen.

Vad är det förresten som gett 92an dåligt rykte? Några fel eller dålig kvalité ? yikes


Fire And Silk
2 254 Inlägg
11 januari 2009
#5
92:orna har väl lite barndoms fel här och var, jag skulle personligen inte köpa en 850 äldre än 94.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Soubee
11 januari 2009
#6
Min första bil var en 850GLT - 92;a
Hade gått 22tusen mil när jag köpte den och jag var då den 8;e ägaren sen 2000 (tysklands import) köpte den dock av min bror så visste hur den gick och allt.
Själv hade jag inte köpt en bil av en bekant eller liknande då det alltid finns riskt att bilen går sönder och det skär sig mellan parterna.

Min började rosta i mitten av förardörren, skärmkantena och vid skuff luckan emot slutet innan jag gjorde mig av med den.
Att den drar åt ett håll kan ju vara att det är fel luft tryck i ena däcket. Kolla också drivknutarna osv så allt sånt funkar.
Jag tycker personligen att det är en väldigt bra bil att börja med annars.

518 Inlägg
11 januari 2009
#7
15 papp för en 92 är duktigt överpris. kolla å jämför på tex Blocket så får du se själv. inte ovanligt alls att få en -95 för de pengarna med samma mil o s-bok.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

189 Inlägg
11 januari 2009
#8
92orna har ju lite annorlunda utseende än de nyare från 94 och framåt... Personligen tycker jag att den nyare är snyggare, men det är väl en samsak.. Sen är det bara 4bult på fälgarna på de tidigare 850isarna.. Är den fullservad så borde det inte vara någon fara med barnsjukdomar, volvo åtgärdade väl de mesta av dem när de servades...?


4 822 Inlägg
11 januari 2009
#9
Bannad skrev:
Är ny på både bilköp och garagets forum.
Men jag tänkte i alla fall höra vad som kan tyckas om följande bil som förstabil. tongue

Det är en bekants mamma som säljer sin 850 GLT sedan 170hk -92 (mörkgrön).
Vi kollade på den idag och vi ska tillbaka och kolla på den igen i veckan och eventuellt köpa den innan den ska ut på blocket.

Bilen har gått igenom besiktning i dec u.a.
24200mil
Nybytt kamremm, vattenpump och klossar runt om vid service (500mil sedan).
9 ägare enligt vv.se
Vi hittade ingen rost i varken motor eller i karossen. (ser väl relativt fräsch ut)
Bilen drar liite åt höger när man kör verkar det som (hjulställning?), annars verkar den låta och gå bra i motor och låda..

Några fler saker man bör gå igenom innan ev. köp?
Kan det vara ett bra köp som förstabil för de 15000kr som de begär?


Målet är väl att inte behöva reparera allt för mycket på bilen under 2 års tid., Är själv lite skeptisk till det höga miltalet och antalet ägare (?).

Den ska ju tåla lite buskörning också såklart roll.
Är tacksam för svar och tips!

Höga miltalet? det är ju ingenting på en 17 år gammal bil, blir ju bara ca 1423 mil/år och får ju anses helt normalt.

Karl-Bertil skrev:
15 papp för en 92 är duktigt överpris. kolla å jämför på tex Blocket så får du se själv. inte ovanligt alls att få en -95 för de pengarna med samma mil o s-bok.

håller med, jag gav 18 för min 855 GLT ´95 som är paketutrustad, helskin, fungerande ac, delbart drag, ok skick och hade gått 32300 mil när jag köpte den.

jocket4 skrev:
92orna har ju lite annorlunda utseende än de nyare från 94 och framåt... Personligen tycker jag att den nyare är snyggare, men det är väl en samsak.. Sen är det bara 4bult på fälgarna på de tidigare 850isarna.. Är den fullservad så borde det inte vara någon fara med barnsjukdomar, volvo åtgärdade väl de mesta av dem när de servades...?

Stämmer inte riktigt, det va bara GLT och Turbo/T5 som fick det nya utseendet 94 medans GL och SE fortfarande hade det gamla utseendet och 95 fick sedanen dom nya baklamporna.
Det är bara 92-93 som dom är 4 bultade vad jag vet, möjligt att GL,SE va det med 94 medans GLT,Turbo/T5 är 5 bultade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

27 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#10
Mja jag börjar bli lite skeptisk till årsmodellen nu., Säljaren är en kompis svärmor så det är egentligen ingen risk för bruten vänskap elr liknande tongue.
Kanske bäst att vänta och hitta en annan nyare 850 i fint skick?

Jag hade egentligen tänkt en budget på 30k för bilköpet, men vill helst hålla mig runt 20k. Kom gärna med andra förslag på förstabilar med lite krut i!


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 januari 2009
#11
tkd_rille skrev:
de är en 92a och de har dåligt rykte. Någon buskörning klarar väl ingen bil allmänt av som är normal. Ännu mindre en 850 från 92.

Min klarar de fint, har stått på varvstopp, drar ut växlarna friskt (dock inte rödmarkering) när man leker o rejsar, inga problem, de enda jag bytt är vevhus venten och en oljefilter från en scania, (turbo filtret från scania 3 serie) dom har större kanaler i filtret vilket gör att de inte blir lika stora påfrästningar på vevaxel tätningarna annars far dom lätt om man spöar den med original filter från volvo.. min håller galant o den har rullat 33nu...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Dalarna
156 Inlägg
11 januari 2009
#12
En volvo 850 GLT av nyare modell, altså från -94.

Dalarna

27 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#13
The_Mechanic skrev:
Min klarar de fint, har stått på varvstopp, drar ut växlarna friskt (dock inte rödmarkering) när man leker o rejsar, inga problem

Ungefär den typen av körning jag syftar på med buskörning smile., Hur många mil hade den gått när du köpte den, och vad gav du för den? Börjar själv tycka att 15k är lite dyrt nu med tanke på årsmodellen osv.
Senast redigerat av Bannad (11 januari 2009)


Janas! lattmask
177 Inlägg
12 januari 2009
#14
har själv en 855 2.5 10v - 95 just nu och är hel nöjd med bilen men tänk oxså på att det e låg konjuktur så allt e dyrt att äga och ha.. måste tyvär sälja min nu:( då försäkring och så kostar för mkt när den står på mig

den rullar^^

27 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#15
ThimNyberg skrev:
har själv en 855 2.5 10v - 95 just nu och är hel nöjd med bilen men tänk oxså på att det e låg konjuktur så allt e dyrt att äga och ha.. måste tyvär sälja min nu:( då försäkring och så kostar för mkt när den står på mig

Sant, delvis därför jag sänkt min "budget" på bilköpet till under 20k istället för runt 30k.. Bilen kommer stå på mig och det verkar kosta runt 5000kr/år för trafikförsäkring (länsförsäkringar).. Kan det vara värt att lägga 900kr extra för halvförsäkring, alltså 5900kr/år istället?

Och hade 13k varit ett rimligare pris för bilen? Eller vad tror/tycker ni att jag max bör betala om jag nu bestämmer mig för att köpa den?


Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 januari 2009
#16
Volvo 850 från 1994 och uppåt är bra bilar! Jag skulle akta och även avråda dig ifrån att köpa en 1993 eller äldre, utan köpa en nyare för samma peng eller spara lite till. smile

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

398 Inlägg
12 januari 2009
#17
- med bilen är att växellådan inte är förstärk ,packning motor växellåda? samt att det var kanske överpris

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

429 Inlägg
12 januari 2009
#18
saab 2,0t är rolig att köra och inte så dyr.


27 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#19
Det blir nog till att vänta med bilköpet tills jag hittar en nyare 850., Jag har varit inne på Saab mycket också, både 900 2,0t och 9-3/9-5 2,0t så det är ett alternativ.

Har inte uppkörningen förrän 18feb så det är ju inte jättebråttom med bilköpet tongue

Vi har även en 850 2.5 SE -94 i familjen som gått 39000mil och som började ta olja (topplocket) vid 25000mil. Tydligen är det något som "brukar" hända med 850 ?
Senast redigerat av Bannad (12 januari 2009)


Janas! lattmask
177 Inlägg
12 januari 2009
#20
Bannad skrev:
ThimNyberg skrev:
har själv en 855 2.5 10v - 95 just nu och är hel nöjd med bilen men tänk oxså på att det e låg konjuktur så allt e dyrt att äga och ha.. måste tyvär sälja min nu:( då försäkring och så kostar för mkt när den står på mig

Sant, delvis därför jag sänkt min "budget" på bilköpet till under 20k istället för runt 30k.. Bilen kommer stå på mig och det verkar kosta runt 5000kr/år för trafikförsäkring (länsförsäkringar).. Kan det vara värt att lägga 900kr extra för halvförsäkring, alltså 5900kr/år istället?

Och hade 13k varit ett rimligare pris för bilen? Eller vad tror/tycker ni att jag max bör betala om jag nu bestämmer mig för att köpa den?

900 är de lätt värt extra för halv. tycker de e för dyrt jag ska ha 14 för min och de e ju en 855 s 95a

den rullar^^


Sök