2524
Sök

Köpråd Volvo 850 GLT -92

41 Inlägg
12 januari 2009
#21
Kolla service boken noga då ser du om dessa barndomsfel har blivit åtgärdade vilket dom nästan säkert har. Sen bara för att det var vanligt med dessa fel behöver det ju inte hända dig?
Tänk också på att det är 8000 mils intervall för kamremmen på -92 och -93.
-94 och framåt är det 12k som gäller. cool

27 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#22
Ja vi ska ta och kolla alla papper och servicebok noggrannare sen i så fall, men det känns som att jag väntar med att köpa den och letar efter nyare 850 eller typ en a4 elr 93 som jag också kollat på!

Jag tänkte passa på att fråga en annan grej här, eftersom jag inte fick svar i trafikförsäkrings tråden.,


Min mamma påstår att om jag sätter försäkringen på henne och krockar, så förlorar hon ALL sin "försäkringsbonus" hos länsförsäkringar och att samtliga bilar som står på henne kommer bli avsevärt dyrare att försäkra efter den eventuella olyckan.
Jag har varit inne på länsförsäkringar och kollat lite men hittar ingenting som tyder på det.

Hon har typ haft samma försäkringsbolag i 20 år eller något utan att ha utnyttjat försäkringen?
Någon som vet hur det ligger till eller som kan skicka en länk till någon bra sida?

Hade ju varit skönt att betala 2900kr istället för 5900kr helår för halvförsäkring hmm
Senast redigerat av Bannad (12 januari 2009)


41 Inlägg
12 januari 2009
#23
Bannad skrev:
Ja vi ska ta och kolla alla papper och servicebok noggrannare sen i så fall, men det känns som att jag väntar med att köpa den och letar efter nyare 850 eller typ en a4 elr 93 som jag också kollat på!

Jag tänkte passa på att fråga en annan grej här, eftersom jag inte fick svar i trafikförsäkrings tråden.,


Min mamma påstår att om jag sätter försäkringen på henne och krockar, så förlorar hon ALL sin "försäkringsbonus" hos länsförsäkringar och att samtliga bilarna som står på henne kommer bli avsevärt dyrare att försäkra efter den eventuella olyckan.
Jag har varit inne på länsförsäkringar och kollat lite men hittar ingenting som tyder på det.

Hon har typ haft samma försäkringsbolag i 20 år eller något utan att ha utnyttjat försäkringen?
Någon som vet hur det ligger till eller som kan skicka en länk till någon bra sida?

Hade ju varit skönt att betala 2900kr istället för 5900kr helår för halvförsäkring hmm

Jag vet inte hur det riktigt funkar men det skulle väl vara samma sak som om det var en bil som hon hade lånat ut till någon?
Alltså inget som drabbar henne, har själv länsförsäkringar och bilen ståendes på farsan men inget hindrar ju honom från att låna ut den till mig dessutom så frågar andra försäkringsbolag om det finns någon mer i huset som ska använda bilen och det frågar dom inte på länsförsäkringar har jag för mig.

27 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#24
TheAudiDude skrev:
Jag vet inte hur det riktigt funkar men det skulle väl vara samma sak som om det var en bil som hon hade lånat ut till någon?
Alltså inget som drabbar henne, har själv länsförsäkringar och bilen ståendes på farsan men inget hindrar ju honom från att låna ut den till mig dessutom så frågar andra försäkringsbolag om det finns någon mer i huset som ska använda bilen och det frågar dom inte på länsförsäkringar har jag för mig.

Det är likadant som jag resonerar! Sen kommer säkert mamma och särskilt min syster som inte har bil, att låna bilen med jämna mellanrum.
Det hade varit precis samma sak ifall mamma hade köpt en extrabil som både hon kunde använda och vi kunde låna.


998 Inlägg
12 januari 2009
#25
har haft min bil inne två gånger snart en tredje gång med försäkrings skador, och min försäkring har inte blivit dyrare, blev 100 billigare/månad nu i år smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 januari 2009
#26
Bannad skrev:
The_Mechanic skrev:
Min klarar de fint, har stått på varvstopp, drar ut växlarna friskt (dock inte rödmarkering) när man leker o rejsar, inga problem

Ungefär den typen av körning jag syftar på med buskörning smile., Hur många mil hade den gått när du köpte den, och vad gav du för den? Börjar själv tycka att 15k är lite dyrt nu med tanke på årsmodellen osv.

32500mil typ, gav 15k för den..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

601 Inlägg
12 januari 2009
#27
The_Mechanic skrev:
Bannad skrev:
The_Mechanic skrev:
Min klarar de fint, har stått på varvstopp, drar ut växlarna friskt (dock inte rödmarkering) när man leker o rejsar, inga problem

Ungefär den typen av körning jag syftar på med buskörning smile., Hur många mil hade den gått när du köpte den, och vad gav du för den? Börjar själv tycka att 15k är lite dyrt nu med tanke på årsmodellen osv.

32500mil typ, gav 15k för den..

Helt sant smile Tycker själv det är otroligt att den håller. Åkt med honom några gånger tongue

741 Inlägg
13 januari 2009
#28
ThimNyberg skrev:
har själv en 855 2.5 10v - 95 just nu och är hel nöjd med bilen men tänk oxså på att det e låg konjuktur så allt e dyrt att äga och ha.. måste tyvär sälja min nu:( då försäkring och så kostar för mkt när den står på mig

Vad menar du? varför skulle det vara dyrare och äga en bil nu än tex för 1 år sedan då det var "normalt" vet man bara att man kommer ha kvar jobbet så är det väl lugnt, det är ju knappast så att dom höjer försäkringarna/skatten bara för det är lågkonjunktur..
Senast redigerat av Joo (13 januari 2009)

27 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#29
Vad kan denna bilen vara värd om man köper den med fälgarna tycker ni?

http://www.blocket.se/vi/19700817.htm?ca=22_s
Senast redigerat av Bannad (15 januari 2009)


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 april 2010
#30
Hejsan. Nu är jag på ett köp igen. Men denna gång ska det bli en ny bruksbil. Eller, inte kanske så ny.

Det är en Volvo 850 jag funderar på. Det jag vet om dom är skatten 1818 kr, försäkring trafik 163 kr, soppa 0.8/mil och har en fantastiskt komfort som äger ut dom flesta bilarna på samma årsmodell och prisklass.
Man får en mycket bra bil för pengarna, d.v.s mycket bil.

Men då är den stora frågan:
1. Hur är kavlitén?
2. GLT, GL eller SE eller GLE? Vilken är bäst?


1 570 Inlägg
23 april 2010
#31
Det enda jag har emot kvaliteten är inredningen som är lite tråkig, plastigt och smäckigt men jag jämför med Mercedes. Fjädringen är väl inte speciellt komfortabel men det vägs upp av tyst kupé, inte mkt buller och bra väghållning.

0,8 låter lite som en fantasisiffra eller möjligen seg motorvägskörning. Runt 0,9-1 liter blandat är mer realistiskt. SE:n är svenskt lagom, går väl typ som en V70 2.4, inte superseg, inte snabb men drar lite mkt soppa. SE och GLE är 10v. S och GL är snikvarianterna av SE och GLE med lite mindre utrustning. GLT är väl den man ska satsa på antar jag.
Senast redigerat av M103 (23 april 2010)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 april 2010
#32
M103 skrev:
Det enda jag har emot kvaliteten är inredningen som är lite tråkig, plastigt och smäckigt men jag jämför med Mercedes. Fjädringen är väl inte speciellt komfortabel men det vägs upp av tyst kupé, inte mkt buller och bra väghållning.

0,8 låter lite som en fantasisiffra eller möjligen seg motorvägskörning. Runt 0,9-1 liter blandat är mer realistiskt. SE:n är svenskt lagom, går väl typ som en V70 2.4, inte superseg, inte snabb men drar lite mkt soppa. SE och GLE är 10v. S och GL är snikvarianterna av SE och GLE med lite mindre utrustning. GLT är väl den man ska satsa på antar jag.

Jag vet inte kvalitén på 850. Men jag kan iallafall konstatera att 850 har högre komfort än en 230E.
Med tanke på att 850 är modernare o.s.v. Jag gillar dörrstängningen på 850. Det är som att stänga ett kassaskåp. smile


1 570 Inlägg
23 april 2010
#33
Volvo740-88 skrev:
M103 skrev:
Det enda jag har emot kvaliteten är inredningen som är lite tråkig, plastigt och smäckigt men jag jämför med Mercedes. Fjädringen är väl inte speciellt komfortabel men det vägs upp av tyst kupé, inte mkt buller och bra väghållning.

0,8 låter lite som en fantasisiffra eller möjligen seg motorvägskörning. Runt 0,9-1 liter blandat är mer realistiskt. SE:n är svenskt lagom, går väl typ som en V70 2.4, inte superseg, inte snabb men drar lite mkt soppa. SE och GLE är 10v. S och GL är snikvarianterna av SE och GLE med lite mindre utrustning. GLT är väl den man ska satsa på antar jag.

Jag vet inte kvalitén på 850. Men jag kan iallafall konstatera att 850 har högre komfort än en 230E.
Med tanke på att 850 är modernare o.s.v. Jag gillar dörrstängningen på 850. Det är som att stänga ett kassaskåp. smile

Jag har både merca och 850, Mb:n har 10x bättre och följsammare fjädring men 850n känns fastare och har mer känsla i styrningen faktiskt. En smaksak. 850n är inte alls någon bullrig eller obekväm bil och bra stolar har den också. smile

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 april 2010
#34
M103 skrev:
Volvo740-88 skrev:
M103 skrev:
Det enda jag har emot kvaliteten är inredningen som är lite tråkig, plastigt och smäckigt men jag jämför med Mercedes. Fjädringen är väl inte speciellt komfortabel men det vägs upp av tyst kupé, inte mkt buller och bra väghållning.

0,8 låter lite som en fantasisiffra eller möjligen seg motorvägskörning. Runt 0,9-1 liter blandat är mer realistiskt. SE:n är svenskt lagom, går väl typ som en V70 2.4, inte superseg, inte snabb men drar lite mkt soppa. SE och GLE är 10v. S och GL är snikvarianterna av SE och GLE med lite mindre utrustning. GLT är väl den man ska satsa på antar jag.

Jag vet inte kvalitén på 850. Men jag kan iallafall konstatera att 850 har högre komfort än en 230E.
Med tanke på att 850 är modernare o.s.v. Jag gillar dörrstängningen på 850. Det är som att stänga ett kassaskåp. smile

Jag har både merca och 850, Mb:n har 10x bättre och följsammare fjädring men 850n känns fastare och har mer känsla i styrningen faktiskt. En smaksak. 850n är inte alls någon bullrig eller obekväm bil och bra stolar har den också. smile

Jag skulle tro att MB från den tiden har en bra kavlité, förutom rosten. Men den är lätt fixat om man bara vill.

Men har du någon kunskap om 850 så säg bara till. Jag behöver veta all info om kvalitén. smile
Ser att man kan få en fin 850 för 10-12 tusen lätt. MB 230E är fan svindyra nu. Fattar inte varför folk beger så mycket för en sniken bil.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 april 2010)


1 570 Inlägg
23 april 2010
#35
Volvo740-88 skrev:
M103 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Jag vet inte kvalitén på 850. Men jag kan iallafall konstatera att 850 har högre komfort än en 230E.
Med tanke på att 850 är modernare o.s.v. Jag gillar dörrstängningen på 850. Det är som att stänga ett kassaskåp. smile

Jag har både merca och 850, Mb:n har 10x bättre och följsammare fjädring men 850n känns fastare och har mer känsla i styrningen faktiskt. En smaksak. 850n är inte alls någon bullrig eller obekväm bil och bra stolar har den också. smile

Jag skulle tro att MB från den tiden har en bra kavlité, förutom rosten. Men den är lätt fixat om man bara vill.

Men har du någon kunskap om 850 så säg bara till. Jag behöver veta all info om kvalitén. smile

Har en 850 2.5SE, 97:a. Köpte den när den gått 19000mil 2007 och har nu kört 27000mil. Jag har haft följande fel:

Slitna hjullager fram, lät illa

Slitna bromsbelägg och p-bromsbackar

Övre motorfäste som var slitet som gjorde att motorn rörde sig onödigt mkt

Glapp i en styrled

Trasig stolsvärme - en klen konstruktion, en sladd som hänger och dinglar under stolen och nöts av med tiden.

Trasiga strålkastartorkare

Absolut noll problem med motor och låda, inga haverier eller tjurighet. Nu har jag något slitna lameller men annars inga problem. De står emot rost väldigt bra för att vara så gamla.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 april 2010
#36
M103 skrev:
Volvo740-88 skrev:
M103 skrev:
Jag har både merca och 850, Mb:n har 10x bättre och följsammare fjädring men 850n känns fastare och har mer känsla i styrningen faktiskt. En smaksak. 850n är inte alls någon bullrig eller obekväm bil och bra stolar har den också. smile

Jag skulle tro att MB från den tiden har en bra kavlité, förutom rosten. Men den är lätt fixat om man bara vill.

Men har du någon kunskap om 850 så säg bara till. Jag behöver veta all info om kvalitén. smile

Har en 850 2.5SE, 97:a. Köpte den när den gått 19000mil 2007 och har nu kört 27000mil. Jag har haft följande fel:

Slitna hjullager fram, lät illa

Slitna bromsbelägg och p-bromsbackar

Övre motorfäste som var slitet som gjorde att motorn rörde sig onödigt mkt

Glapp i en styrled

Trasig stolsvärme - en klen konstruktion, en sladd som hänger och dinglar under stolen och nöts av med tiden.

Trasiga strålkastartorkare

Absolut noll problem med motor och låda, inga haverier eller tjurighet. Nu har jag något slitna lameller men annars inga problem. De står emot rost väldigt bra för att vara så gamla.

Det lär ju okej. Jag har hört att 850 GLT verkar vara klena motorer och låda.
Men om vi jämför det med w124? Hur är kvalitén då?

Sen har jag hört att under -94 ska man INTE köpa en 850.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 april 2010)


8 251 Inlägg
23 april 2010
#37
Volvo740-88 skrev:
Det lär ju okej. Jag har hört att 850 GLT verkar vara klena motorer och låda.

Sen har jag hört att under -94 ska man INTE köpa en 850.

Motorerna är hyffsade, men har svagheter som vevhusventilation och lyftare.

Automatlådan är inte mycket att hurra för, men den manuella håller bra. Dras dock med nackdelar som att den kan låta lite på låga varv och tomgång om man har friläge i, kan glappa upp och den tål inte felväxlingar nå bra alls.

Volvo fixade barmnsjukdomarna med återkalleelser och ombyggnationer. Och att idag hitta ett ex som inte åtgärdades då är snudd på omöjligt. Är ingen afara alls idag att köpa en tidig, skillnad om det fortfarande hade varit tidigt 90-tal, då hade väl läget kunnat vara annorlunda.


:-)
367 Inlägg
23 april 2010
#38
850 är en riktig höjdarbil för priset de ligger på!
Kollar själv efter någon vettig GLT.

Det enda som får mig att tveka är polaren som lyckades rasa 2 motorer på sina 850s, båda vid ~25000 mil.
Men hur dessa bilar var skötta låter jag vara osagt :-)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 april 2010
#39
Marlboroman skrev:
Volvo740-88 skrev:
Det lär ju okej. Jag har hört att 850 GLT verkar vara klena motorer och låda.

Sen har jag hört att under -94 ska man INTE köpa en 850.

Motorerna är hyffsade, men har svagheter som vevhusventilation och lyftare.

Automatlådan är inte mycket att hurra för, men den manuella håller bra. Dras dock med nackdelar som att den kan låta lite på låga varv och tomgång om man har friläge i, kan glappa upp och den tål inte felväxlingar nå bra alls.

Volvo fixade barmnsjukdomarna med återkalleelser och ombyggnationer. Och att idag hitta ett ex som inte åtgärdades då är snudd på omöjligt. Är ingen afara alls idag att köpa en tidig, skillnad om det fortfarande hade varit tidigt 90-tal, då hade väl läget kunnat vara annorlunda.

Okej. Tur att jag inte ska ha en automatlådan.
Den manuella lådan är väll en Mitsubishi låda?

Ventilation är väll lätt att fixa. Det är bara försöka hålla det rent. Det har jag skruvat i.

Tickar den ofta?

Jag vill köpa en 850 och det första jag inte vill se är att det läker olja från motorn och växellådan sprakar och den tickar.

Jag kan tillägga en sak. Kupéfläkten kan lägga av ibland.

Så vad säger ni? Är 850 en bra köp eller finns det bättre bilar för i samma prisklass?
Annars så skulle en BMW passa fint:)
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 april 2010)


496 Inlägg
24 april 2010
#40
Tycker att det är super skän bil att köra och går bra. Köpte min 92:a Glt för 7000kr skattad och bes i ett helt år nästan. Går hur bra som helst förutom att det är ett litet mini hål i kylaren men den ska bytas och vad jag vet är vell det mågot som händer då och då på dessa bilar. 850 i säg själv har ett tickande ljud men man hör om det är något fel. Min varken läcker eller suger någon olja. Mycket nöjd måste jag säga.
Bara kolla noga vid köp och spec olje läckage smile

Lycka till/ Billy



Sök