3821
Sök

Problem med batteri

21 761 Inlägg
19 januari 2009
#21
Batteriet är garanterat delvis urladdat vid det här laget, ladda upp det med en batteriladdare åtminstone över natten men helst i ett dygn. När batteriet är halvtaskigt laddat så kan det mycket väl sjunka med några tiondelar när man har bilen avstängd och slår på halvljuset.

Visst kan batteriet vara i dåligt skick också, helt klart, men prova att ladda upp det fullt först så får du se hur det beter sig sedan. smile
Att generatorn bara laddade 14,04 V kan bero på att batteriet inte är bra laddat, då får generatorn jobba extra mycket.

Oavsett om batteriet är dåligt eller inte så drar det för mycket ström även fast du har kopplat bort stereon helt, någonting annat verkar också dra ström tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2009)

Valkyrie
118 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#22
Drönirettab skrev:
Batteriet är garanterat delvis urladdat vid det här laget, ladda upp det med en batteriladdare åtminstone över natten men helst i ett dygn. När batteriet är halvtaskigt laddat så kan det mycket väl sjunka med några tiondelar när man har bilen avstängd och slår på halvljuset.

Visst kan batteriet vara i dåligt skick också, helt klart, men prova att ladda upp det fullt först så får du se hur det beter sig sedan. smile
Att generatorn bara laddade 14,04 V kan bero på att batteriet inte är bra laddat, då får generatorn jobba extra mycket.

Oavsett om batteriet är dåligt eller inte så drar det för mycket ström även fast du har kopplat bort stereon helt, någonting annat verkar också dra ström tycker jag.

Kvällen innan jag mätte dessa värden åkte jag en sträck på 10 mil. Det bör vara tillräckligt för att batteriet ska vara helt full laddat. När bilen va inne på service så laddade dom också batteriet fullt, så den biten är redan fullt testad. Just nu lutar det åt att batteriet är kass på något vis. En cell kanske har gått åt helsike. Går dessvärre inte att mäta upp cell för cell.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

21 761 Inlägg
19 januari 2009
#23
Om ett batteri tex är halvladdat så räcker det inte med 10 mils körning för att få det fullt, det kan man vara beredd på. Dessutom var det ju några dagar sedan bilen var på service, och fick fulladdat batteri, så batteriet kan på dessa dagar ha blivit en del urdraget igen. smile

Vilken typ av batteri är det, helt slutet eller?

Det går ju att få batteriet testat med belastningsprovare, då får du reda på ifall det är kasst.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2009)

Valkyrie
118 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#24
Swedenrockers skrev:
Alla Pioneers dubbel-DIN:are (liksom alla AVIC- och AVH-maskiner har kylfläktar som går när det finns spänning på tändningsavkänningskabeln (den röda alltså). Som ren parentes så har även AVIC-HD3:an remoteström vid tändning på men apparaten avstängd.

Har du använt dig av en isoadapter vid inkopplingen av Pioneerapparaten?
Har du tryckt ihop remoten i Pioneerkablaget (den blå/vita, det är delat från fabrik)?

Ja, en ISO adapter är inkopplad, men jag var tvungen att byta plats på gul och röd. Ja, den blå/vita är inkopplad. Om jag inte minns fel så går det två kabelskor på den blå/vita kabeln, där den ena är kopplad till slutsteget (som för övrigt inte är inkopplat), och den andra går vidare till antennadaptern och sen in i ISO kontakten.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#25
Swedenrockers skrev:
riggley skrev:
Ja, en ISO adapter är inkopplad, men jag var tvungen att byta plats på gul och röd. Ja, den blå/vita är inkopplad. Om jag inte minns fel så går det två kabelskor på den blå/vita kabeln, där den ena är kopplad till slutsteget (som för övrigt inte är inkopplat), och den andra går vidare till antennadaptern och sen in i ISO kontakten.

Det är väl Fakra-kontakt på Vw:n? Har du möjlighet att ta kort på bilens kontakt (som jag tror är en Fakra) samt iso-kontaktens båda sidor?

Är det av stor vikt? Är det något speciellt du misstänker? Jag monterade nämligen in originalstereon idag för att se om det blir samma problem som med Pioneeren. Det är en hel del meck för att fixa loss den.

Hittade dock lite bilder på nätet.

Originalstereons kontakt:
http://27772.smugmug.com/photos/175594572-M.jpg
http://27772.smugmug.com/photos/175635416-M.jpg
http://27772.smugmug.com/photos/175635328-M.jpg

ISO kontakt:
http://www.nexxia.co.uk/Car_Stereo_fitt … 2-75-4.jpg
Inte den bästa bilden, men jag hittade inget bättre. Antar att du är ute efter att se vart kablarna går? Hursomhelst så är heter den PC2-75-4.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#26
Swedenrockers skrev:
Om PC2754:an har en remotekabel som möter konstantmatningen så uppstår konstiga fel. Därav min fråga om remoten var ihopsatt i Pioneerkablaget.

Tack för hjälpen. Ska kolla upp det direkt imorgon. Hela kittet ligger på jobbet. Jag återkommer med uppdatering.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#27
Så här ser kopplingsschemat ut. Hoppas det är hyfsat lätt att förstå.

http://www.piratetorrents.nu/userpics/46102/46102_1232539896.jpg

Som synes så är remote kabeln från ISO kontakten inte inkopplad. Detta på grund av att den externa antennkabeln går till antennadaptern och sen vidare till stereons remote. Annars funkar inte radion. Hade jag inte haft radion så hade jag kopplat remote till remote.

Jag mätte kablarna och remote har ingen kontakt med varken B+ eller ACC. Det skulle i sådana fall vara byglat i originalkontakten, alternativt styrt av CANBUS.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#28
Swedenrockers skrev:
Jag glömde nämna det sist att du måste fixa en separat tändningsplus till Pioneerstereon. Har du knappar i ratten?

En separat tändningsplus? Det är väl ACC'n? Ja, jag har knappar på ratten, men dem kan jag inte använda  när jag har Pioneeren inkopplad, men det stör mig inte ändå. Har haft originalstereon inkopplad sedan tisdags och det har inte visat något problem, än så länge. Tyvärr. Hade hoppats att de skulle vara samma problem med originalstereon, då hade man kunnat utesluta Pioneeren. Svårt att konstatera ett fel i detta fallet och de är förbannat irriterande.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#29
Oj jösses. Detta börjar bli lite overkill för mig big_smile Precis som du säger så måste jag stänga av / stätta på med off/src knappen. Så istället för att koppla den röda (ACC) från stereon till en B+ så ska den kopplas till tändningen. Finns det ingen på Fakra kontakten jag kan använda? Det enklaste skulle alltså vara att köpa ett interface.. jag kollade upp de när jag köpte stereon, och den kostar 12-1300:- har ja för mig. Men är de det enda som hjälper så har jag väl inget val?

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#30
Swedenrockers skrev:
Då kvarstår problemet med att kylfläkten går fast maskinen är avstängd.

Nej som sagt, i Fakrakontakten finns två matningar med konstant matning, jord samt de två canbuskablarna (ja och så högtalarkablarna förståss).
Via canbus så får originalapparaten info om på/avslag.

Du kan dra en egen tändningsplus från säkringscentralen eller köpa rattfjärrsinterfacet.
Det interfacet som passar din bil ger förutom funktion på knapparna i ratten, även belysningssignal, speedpuls, backsignal även tändningsplus. På det snygga sättet dessutom. Så som du har på originalradion.

Då får det bli ett interface. Skulle det mot alla odds inte hjälpa så är det väl inte värre än att lämna tillbaka den. Du ska ha ett stort tack för hjälpen Swedenrockers, du verkar kunna din sak.

Forge Distributer http://www.maptun.com/


Sök