3844
Sök

Problem med batteri

Valkyrie
118 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har den senaste veckan fått oanade problem med batteriet. Två gånger den senaste månaden har batteriet varit dött och jag har ingen riktigt bra förklaring till varför. Har en aktiv baslåda på 300W inkopplad. Har haft bilen sedan April 2008 och har först nu råkat ut för detta smått konstiga problem. Jag har kontrollerat så att basens slutsteg inte är på när bilen inte är igång (Inga dioder lyser). En annan faktor skulle kunna vara kylan, men nu i morse så var de ju +5 grader.

Någon som har en aning om vad problemet är? Bilen är ju inte mer än 9 månader gammal. De har knappt varit kallt under vintern... ja finner inga svar. Bilen ska in på service i slutet på veckan och förhoppningsvis åtgärda detta problem i samma veva. Tror dock inte jag kommer få något bra svar från dem varför problemet har uppstått.

PS. Vad säger dom rent allmänt om man har något externt kopplat på batteriet vid service? Är det bara som att ge dem en bra anledning att lasta problemet på mig? DS

/ riggley

Forge Distributer http://www.maptun.com/

733 Inlägg
12 januari 2009
#2
inte en aning om vad de säger när du monterat en baslåda i din nya bil, men om det har med din inkoppling att göra kommer du få betala för att åtgärda det, men jag tror mer på att det är något skumt med bilen och då kommer de på verkstaden fixa det... men det är ju möjligt att det har något med din inkoppling att göra, men om du säger att steget inte är igång när bilen är avstängd så är det skumt...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 januari 2009
#3
Antingen är det fel på batteriet eller så har du något som ligger och drar tjuvström, har du mätt hur mycket ström bilen förbrukar när allt är avstängt?

627 Inlägg
12 januari 2009
#4
Farsan hade liknande problem på sin Chrysler, dock inte pga slutsteg eller annat som var inkopplat. Problemet var att en sladd låg löst bakom radion (något som verkstaden glömt åtgärda när dom plockade ut skiten för att kolla nåt) som orsakade kortslutning. Mitt tips är att kolla så att inga sladdar ligger och skaver någonstans och orsakar detta problem.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

4 001 Inlägg
12 januari 2009
#5
koppla ur baslådan och se om problemet försvinner.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Valkyrie
118 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#6
mastrovious skrev:
Farsan hade liknande problem på sin Chrysler, dock inte pga slutsteg eller annat som var inkopplat. Problemet var att en sladd låg löst bakom radion (något som verkstaden glömt åtgärda när dom plockade ut skiten för att kolla nåt) som orsakade kortslutning. Mitt tips är att kolla så att inga sladdar ligger och skaver någonstans och orsakar detta problem.

Ska kika på detta. Stereon är inte original, så de kan ju vara något som ligger o skaver som du säger. De märkliga med det hela är att det har blivit problem först nu. Har haft både den nya stereon och den aktiva baslådan inkopplad sen ja fick bilen. Kan ju be dem byta till ett kraftigare batteri när den ska in på service så kan man utesluta batteriet förhoppningsvis.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

627 Inlägg
12 januari 2009
#7
riggley skrev:
mastrovious skrev:
Farsan hade liknande problem på sin Chrysler, dock inte pga slutsteg eller annat som var inkopplat. Problemet var att en sladd låg löst bakom radion (något som verkstaden glömt åtgärda när dom plockade ut skiten för att kolla nåt) som orsakade kortslutning. Mitt tips är att kolla så att inga sladdar ligger och skaver någonstans och orsakar detta problem.

Ska kika på detta. Stereon är inte original, så de kan ju vara något som ligger o skaver som du säger. De märkliga med det hela är att det har blivit problem först nu. Har haft både den nya stereon och den aktiva baslådan inkopplad sen ja fick bilen. Kan ju be dem byta till ett kraftigare batteri när den ska in på service så kan man utesluta batteriet förhoppningsvis.

Kan ju vara så att någon sladd har slitits ut? Tror du borde börja med att testa att koppla ur radio/bas etc och se om problemet kvarstår. Tror nämligen inte problemet ligger i att batteriet är svagt eller dåligt. Vore ju skumt på en så ny bil. hmm

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
#8
mastrovious skrev:
riggley skrev:
mastrovious skrev:
Farsan hade liknande problem på sin Chrysler, dock inte pga slutsteg eller annat som var inkopplat. Problemet var att en sladd låg löst bakom radion (något som verkstaden glömt åtgärda när dom plockade ut skiten för att kolla nåt) som orsakade kortslutning. Mitt tips är att kolla så att inga sladdar ligger och skaver någonstans och orsakar detta problem.

Ska kika på detta. Stereon är inte original, så de kan ju vara något som ligger o skaver som du säger. De märkliga med det hela är att det har blivit problem först nu. Har haft både den nya stereon och den aktiva baslådan inkopplad sen ja fick bilen. Kan ju be dem byta till ett kraftigare batteri när den ska in på service så kan man utesluta batteriet förhoppningsvis.

Kan ju vara så att någon sladd har slitits ut? Tror du borde börja med att testa att koppla ur radio/bas etc och se om problemet kvarstår. Tror nämligen inte problemet ligger i att batteriet är svagt eller dåligt. Vore ju skumt på en så ny bil. hmm

finns mkt nytt som kan va fel på därför finns de garanti jag skulle uppsöka verkstad för garantin ja få ut 1 nytt batteri gratis känns ju bättre än att betala 1500 för de .
jag skulle iaf testa byta batteri först kan ju trots allt vart 1 månads exemplar från första början


627 Inlägg
12 januari 2009
#9
volvo_dude skrev:
mastrovious skrev:
riggley skrev:

Ska kika på detta. Stereon är inte original, så de kan ju vara något som ligger o skaver som du säger. De märkliga med det hela är att det har blivit problem först nu. Har haft både den nya stereon och den aktiva baslådan inkopplad sen ja fick bilen. Kan ju be dem byta till ett kraftigare batteri när den ska in på service så kan man utesluta batteriet förhoppningsvis.

Kan ju vara så att någon sladd har slitits ut? Tror du borde börja med att testa att koppla ur radio/bas etc och se om problemet kvarstår. Tror nämligen inte problemet ligger i att batteriet är svagt eller dåligt. Vore ju skumt på en så ny bil. hmm

finns mkt nytt som kan va fel på därför finns de garanti jag skulle uppsöka verkstad för garantin ja få ut 1 nytt batteri gratis känns ju bättre än att betala 1500 för de .
jag skulle iaf testa byta batteri först kan ju trots allt vart 1 månads exemplar från första början

Sant, men känns dumt å lägga cash på det om det nu bara är en sladd som ligger å skaver.. men men som sagt, mkt kan va fel.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Valkyrie
118 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#10
Hade inne den på service igår och enligt VW så är problemet min stereo.

Här är deras siffror.

Riskzon: 50 mA
Bilen avstängd, stereo inkopplad men avstängd. Slutsteg bortkopplad: Drar 300 mA
Bilen avstängd, stereo utkopplad. Slutsteg bortkopplad: Drar 2 mA

Jag tror inte på detta riktigt. Att stereon skulle dra 298 mA i avstängt läge är väldigt mycket. Den ska ju bara hålla minnet. Ska göra egna mätningar idag. Först mäta pluskabeln vad hela bilen drar avstängd. Sen mäta bara stereon. Uppdatering kommer för dem som är intresserade av reslutatet. Enligt mig mening kan man aldrig lita 100% på en verkstad.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#11
riggley skrev:
Hade inne den på service igår och enligt VW så är problemet min stereo.

Här är deras siffror.

Riskzon: 50 mA
Bilen avstängd, stereo inkopplad men avstängd. Slutsteg bortkopplad: Drar 300 mA
Bilen avstängd, stereo utkopplad. Slutsteg bortkopplad: Drar 2 mA

Jag tror inte på detta riktigt. Att stereon skulle dra 298 mA i avstängt läge är väldigt mycket. Den ska ju bara hålla minnet. Ska göra egna mätningar idag. Först mäta pluskabeln vad hela bilen drar avstängd. Sen mäta bara stereon. Uppdatering kommer för dem som är intresserade av reslutatet. Enligt mig mening kan man aldrig lita 100% på en verkstad.

det kan ju vara stereon som är kass och läcker en massa ström.
enligt deras mätningar så är det ju så iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
18 044 Inlägg
16 januari 2009
#12
Det är mycket vanligt att batteriet på en ny bil är slut. Tänk på att det ofta står på en båt i 10 veckor och sedan chockas bilen igång med en jumpstart. Sålt både Hyundai och Suzuki och batterifel var inget ovanligt. Ta ur stereopinalerna och kolla om det blir bättre. Kräv ett nytt batteri på garantin i vailket fall som helst. Det får du. Prata annars om ARN... Det hjälper... Säg inte till bilfirman att du varit och pillat i elsystemet! Då är det kört!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
16 januari 2009
#13
riggley skrev:
Jag tror inte på detta riktigt. Att stereon skulle dra 298 mA i avstängt läge är väldigt mycket. Den ska ju bara hålla minnet.

Tyvärr är det inte en orimlig sak faktiskt. En del stereoapparater kan dra förhållningsvis mycket ström när man har kopplat röd kabel till direktplus, då stängs inte hela stereon av fastän man ändå "stänger av". smile

Det är nog därför som manualerna brukar ange att röd kabel ska kopplas till tändlåsets ACC-läge, kan iaf tänka mig det.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 januari 2009
#14
Prova att koppla gul till konstant 12V och sen kopplar du röd också till konstant 12V *men* genom en mekanisk brytare.

Jag har mitt kopplat så och det ger mig minst två fördelar:

1. jag kan spela med stereon på precis när jag vill, ingen tändning på, motorn av osv.

2. jag kan vara helt säker på att stereon inte kan dra ur batteriet när jag ställer bilen.

Enda nackdelen är ju att man får trycka in brytaren varje gång man sätter sig i bilen men ärligt talat, vad gör det att det tar två sekunder extra när man startar bilen ??


Kolla i mitt galleri så ser du vad jag menar, "extra"-knappen är det jag använder som brytare till stereon och den slet jag ifrån min gamla 9000 tongue

Hitta en sån där blindplugg i panelen och antingen sätter du nån brytare från biltema där eller drar du till din lokala märkeshandlare och ser om dom har någon passande knapp du kan sätta där pluggen sitter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Valkyrie
118 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#15
Jag har skickat ett mail till Pioneer och frågat hur mycket FH-P80BT belastar batteriet i avstängt läge.

TBOC_Razor skrev:

Prova att koppla gul till konstant 12V och sen kopplar du röd också till konstant 12V *men* genom en mekanisk brytare.

Jag har mitt kopplat så och det ger mig minst två fördelar:

1. jag kan spela med stereon på precis när jag vill, ingen tändning på, motorn av osv.
2. jag kan vara helt säker på att stereon inte kan dra ur batteriet när jag ställer bilen.

Enda nackdelen är ju att man får trycka in brytaren varje gång man sätter sig i bilen men ärligt talat, vad gör det att det tar två sekunder extra när man startar bilen ??

Kolla i mitt galleri så ser du vad jag menar, "extra"-knappen är det jag använder som brytare till stereon och den slet jag ifrån min gamla 9000 tongue

Hitta en sån där blindplugg i panelen och antingen sätter du nån brytare från biltema där eller drar du till din lokala märkeshandlare och ser om dom har någon passande knapp du kan sätta där pluggen sitter.

Men tappar du inte alla inställningar om du gör på detta viset? Din första fördel som du skrev har jag också. Kan sätta på stereon även om tändningen inte är på.
Senast redigerat av riggley (19 januari 2009)

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Valkyrie
118 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#16
Här kommer resultatet av mina mätningar:

1. Mät strömstyrka på batteriets pluskabel. Pioneerstereo (FH-P80BT) inkopplad men avstängd.
Resultat: 420 mA stabilt

2. Mät strömstyrka på batteriets pluskabel. Pioneerstereo (FH-P80BT) bortkopplad.
Resultat: 110 mA stabilt

3. Mät strömstyrka på batteriets pluskabel. Originalstereo inkopplad med avstängd.
Resultat: 800 mA stabilt

4. Mät spänning mellan plus och minus polerna. Bil avstängd, dörrar stängda, fjärrlås på.
Resultat: 12.29 V stabilt

5. Mät spänning mellan plus och minus polerna. Bil avstängd, dörrar stängda, fjärrlås på, halvljus på.
Resultat: 11.97 V stabilt

6. Mät spänning mellan plus och minus polerna under laddning.
Resultat: Laddar 14.04 V – Hoppar ner till 12.02 V stabilt när bilen stängs av.

Helt konstiga siffror. Men spänningen verkar tyda på att en cell är kass. Den ska inte hoppa ner från 12.29V till 11.97 när man sätter på halvljusen. Inte heller ska den hoppa ända ner från 14.04 under laddning till 12.02 avstängt.

Att originalstereon slukar 800 mA är ett stort mysterium. Ska ha stereon urkopplad under hela veckan och se vad som händer. Ännu konstigare är att dom klagar på min stereo som drar runt 400 mA, när original drar 800 mA.

Edit: Hade blandat ihop spänning / strömstyrka
Senast redigerat av riggley (19 januari 2009)

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2009
#17
Bara så du vet så är Spänningen V - Volt.
Strömstyrkan är A - Ampere.

Så du kan inte mäta spänningen och få ett resultat i Ampere, inte heller mäta styrkan och få ett resultat i Volt.

Har du bara blandat ihop de orden eller har du mätt galet?

Edit;
"Helt konstiga siffror. Men strömstyrkan verkar tyda på att en cell är kass. Den ska inte hoppa ner från 12.29V till 11.97 när man sätter på halvljusen. Inte heller ska den hoppa ända ner från 14.04 under laddning till 12.02 avstängt."

-Jag tycker det låter fullt normalt! Dock laddar det lite dåligt ifall du bara får 14.04 V. Beror lite på vad du haft igång samtidigt iofs.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 001 Inlägg
19 januari 2009
#18
koppla bort din stereo och orginalstereon och lämna in den så dom får mäta igen, gränsen var väl 50mA och det passeras ändå, då får dom felsöka ännu mera.

Men som du skriver så ska det inte dippa ner till 12V direkt efter bilen är avstängd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Valkyrie
118 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#19
te_wik skrev:
Bara så du vet så är Spänningen V - Volt.
Strömstyrkan är A - Ampere.

Så du kan inte mäta spänningen och få ett resultat i Ampere, inte heller mäta styrkan och få ett resultat i Volt.

Har du bara blandat ihop de orden eller har du mätt galet?

Edit;
"Helt konstiga siffror. Men strömstyrkan verkar tyda på att en cell är kass. Den ska inte hoppa ner från 12.29V till 11.97 när man sätter på halvljusen. Inte heller ska den hoppa ända ner från 14.04 under laddning till 12.02 avstängt."

-Jag tycker det låter fullt normalt! Dock laddar det lite dåligt ifall du bara får 14.04 V. Beror lite på vad du haft igång samtidigt iofs.

Mvh Tommy

Hehe, jag har blandat ihop orden. Men bra att du förstod smile
Enligt mer kunniga person, bland annat en bilmekaniker så är det inte normalt att batteriet dippar så mycket. Inte ner till 12.02 V. Det kommer visa sig under veckan om problemet kvarstår. Stereon är bortkopplad nu.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2009
#20
Njää att den dimper ner direkt till 12.02V är lite dåligt. Låter som att batteriet inte riktigt klarar av att ta emot och lagra "kräm" som den borde..

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök