schnauz skrev:
Jupp, dessa motorer har helt klart fått oförtjänt dåligt rykte. Tror jag det är mycket "forumssjukan" som spelar in här också: väldigt många som skriver "det är bara skit, inget att ha" men hur många har själva ägt en 760 med V6? Inte särskilt vanlig bil, ändå är det alltid väldigt många som svarar i dessa trådar.
Räcker att någon hört någon säga "det är en skitmotor" och sen är det ett faktum... Att motorn hans kompis kusins låtsaskompis sysslings marsvins halvbrors ingifte morbrors sonson körde sönder inte hade servats på tre år och hade dåligt med kylarvatten när den fick smaka drifting på IKEA-parkeringen, det är något som historien inte förtäljer!
Som sagt kan de vara lite kinkiga med oljan, och i viss mån även kylvattnet (gammalt kylvatten fräter i toppen och toppen är som sagt en lite svag punkt på dessa motorer). MEN byter man enligt serviceinstruktionerna så är det inga problem!
Toppen är också känslig för värme, så var noga med att kylsystemet är i bra skick, att termostaten gör sitt jobb och håll lite extra koll på tempmätaren. De "klassiska" Volvomotorerna (rödblock, 8V) klarar bra med värme och för det mesta klarar sig toppen om de skulle koka. Det gör inte PRV-motorn, även om den inte kokar kan för höga temperaturer skada toppen.
Så visst, de är lite mer kinkiga än "vanliga" volvomotorer, men sköter man bara om dem som man ska så är det inga problem.
Sen är det ju fräckt att åka runt med likadan motor som i en DeLorean!