3450
Sök

Volvo s60 concept kommer det bli volvos räddning?

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
#61
Ellertz skrev:
Mm.. men då går man ifrån grundtanken wink Vill man ha en bil med power köper man ingen volvo. Dom som köper volvo är familjen Andersson med 2 barn och en hund som vill åka billigt och säkert till rätt pengar. smile

Märkligt då att Volvo 850 T-5R, som kom i första upplagan som bilen som alla känner som T-gul, sålde slut så fort med sina 2500 exemplar att man fick slänga upp 2 serier till av T-5R.
Sen kom ju 850R, S/V70R, och sen S60R och V70NR.

Dock kostade en 850 T-5R 450 000kr, medans en fullutrustad V70N R eller S60R låg runt 600 000.

Och när vi åker på R-träffar, så har 8/10, eller till och med 9/10 en kombibil, sedanerna är inte en tiondel så populära som kombibilarna. smile

På Österlenrundan i våras var vi väl 12 R-bilar, varav 1 S60R, övriga var 855T-5R/R och V70R.
Senast redigerat av TurbOla (17 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 januari 2009
#62
TurbOla skrev:
Ellertz skrev:
Mm.. men då går man ifrån grundtanken wink Vill man ha en bil med power köper man ingen volvo. Dom som köper volvo är familjen Andersson med 2 barn och en hund som vill åka billigt och säkert till rätt pengar. smile

Märkligt då att Volvo 850 T-5R, som kom i första upplagan som bilen som alla känner som T-gul, sålde slut så fort med sina 2500 exemplar att man fick slänga upp 2 serier till av T-5R.
Sen kom ju 850R, S/V70R, och sen S60R och V70NR.

Dock kostade en 850 T-5R 450 000kr, medans en fullutrustad V70N R eller S60R låg runt 600 000.

Och när vi åker på R-träffar, så har 8/10, eller till och med 9/10 en kombibil, sedanerna är inte en tiondel så populära som kombibilarna. smile

På Österlenrundan i våras var vi väl 12 R-bilar, varav 1 S60R, övriga var 855T-5R/R och V70R.

joo, men hur stor del är det då? Hur många V70 2.4 och flexifuel säljs de inte? De flesta som köper en volvo gör det för att få en enkel vettig bil.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 januari 2009
#63
EmilHammarlund skrev:
henrikh skrev:
Ful och karaktärslös. Volvo borde bygga enkla, billigare, säkra, pålitliga och miljövänligare slit och släng bilar igen. För att få upp stora volymer så det blir lönsamt att bygga bilar kan man nog inte bygga spexiga bilar med konstiga dörrar och massa effekt.

Håller med! Ska S60 bli räddning ska den vara bränslesnål, billig, hålla minst lika hög kvalitet och säkerhet som japanarna (nu ligger Volvo långt efter) och dessutom vara byggd för att hålla riktigt länge. Hög kvalitet och lång livslängd gör en bil populär som begagnat vilket innebär att värdeminskningen blir lägre. Då vågar fler köpa en ny bil.


Vill man ha en klok famliljebil så finns Toyota. Vill man ha en bakhjulsdriven premiumbil Finns BMW. Vill man ha en enkel bil som tar sig fram överallt finns Lada Niva. Volvo är ett onödigt märke på alla sätt just nu och jag kan nästan kalla mig Volvohatare. (Dock älskar jag många av Volvos äldre modeller.)
Det är dåligt för alla om Volvo går dåligt så visst hoppas jag ändå på det bästa men för att lyckas krävs nya personer i ledningen med nya ideer, inte en massa stålar från oss skattebetalare .

Vad har toyota som inte volvo har? Vad har alla emot volvo egentligen? Volvo ligger riktigt långt före många när de gäller säkerhet och ekonomi/miljö.
Har du åkt en Toyota?

Jämför en Avensin -08 och en Volvo V70 -08.

Toyotan känns plastig och har inte alls samma komfort. Sätena är hårda och obekväma. Sen att volvon drar mindre bränsle är väl ingen nackdel.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
#64
Ellertz skrev:
joo, men hur stor del är det då? Hur många V70 2.4 och flexifuel säljs de inte? De flesta som köper en volvo gör det för att få en enkel vettig bil.

Hur många XC90 säljs det inte då? Eller snarare såldes... men i alla fall. tongue
Det är ju inte direkt minstingen och den bränslesnålaste, men det finns alltid en stadig marknad för motorstarka bilar, tänk dig själv, mamma vill ha en trevlig familjebil, medans pappa drömmer om en motorstark och sportig bil, vips, så fanns ju T5orna och R.

En trevlig kombination. smile

C30 som skulle bli Volvos ungdomsbil, som också är den minsta, och lättaste och billigaste bilen (tror jag) av Volvos modeller, hur många exemplar säljer den?
Det är väl också den enklaste, om man inte tänker på S/V40...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
17 januari 2009
#65
Ellertz skrev:
EmilHammarlund skrev:
henrikh skrev:
Ful och karaktärslös. Volvo borde bygga enkla, billigare, säkra, pålitliga och miljövänligare slit och släng bilar igen. För att få upp stora volymer så det blir lönsamt att bygga bilar kan man nog inte bygga spexiga bilar med konstiga dörrar och massa effekt.

Håller med! Ska S60 bli räddning ska den vara bränslesnål, billig, hålla minst lika hög kvalitet och säkerhet som japanarna (nu ligger Volvo långt efter) och dessutom vara byggd för att hålla riktigt länge. Hög kvalitet och lång livslängd gör en bil populär som begagnat vilket innebär att värdeminskningen blir lägre. Då vågar fler köpa en ny bil.


Vill man ha en klok famliljebil så finns Toyota. Vill man ha en bakhjulsdriven premiumbil Finns BMW. Vill man ha en enkel bil som tar sig fram överallt finns Lada Niva. Volvo är ett onödigt märke på alla sätt just nu och jag kan nästan kalla mig Volvohatare. (Dock älskar jag många av Volvos äldre modeller.)
Det är dåligt för alla om Volvo går dåligt så visst hoppas jag ändå på det bästa men för att lyckas krävs nya personer i ledningen med nya ideer, inte en massa stålar från oss skattebetalare .

Vad har toyota som inte volvo har? Vad har alla emot volvo egentligen? Volvo ligger riktigt långt före många när de gäller säkerhet och ekonomi/miljö.
Har du åkt en Toyota?

Jämför en Avensin -08 och en Volvo V70 -08.

Toyotan känns plastig och har inte alls samma komfort. Sätena är hårda och obekväma. Sen att volvon drar mindre bränsle är väl ingen nackdel.

Jämför man t ex bilprovningens statistik mellan japanare och Volvo så håller japanarna mycket högre kvalitet. (Tror t o m att V50 ligger i topp bland alla nya bilar med flest anmärkningar.)

Toyota har nöjdare verkstadskunder enligt undersökningar.

Avensis läste jag något om nyligen att det var den säkraste familjebilen.

Jag har provsuttit på förarplatsen i en Avensis årsmodell 2003 ganska nyligen och blev inte besviken, tyckte det kändes som vilken modern bil som helst.

Toyota har Prius sedan många år och den har blivit populär. Vad heter Volvos elbil? Eller har de kanske bara biogasbilar att erbjuda just nu? För etanol är ju inte något vettigt alternativ om man ska tro på medierna.

Efter att funderat lite tar jag tillbaka det jag sa att jag när jag nästan kallade mig Volvohatare. Volvo gjorde en del allvarliga missar även längre tillbaka i tiden när det gäller bl a kvalitet och då även säkerhet. (Ex. 400-serien.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 januari 2009)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 januari 2009
#66
viktore skrev:
Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...


4 637 Inlägg
17 januari 2009
#67
Xoff skrev:
viktore skrev:
Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...

Jag får en väldigt stark känsla av att Renault sponsrat detta "testet".

182 Inlägg
17 januari 2009
#68
EmilHammarlund skrev:
Ellertz skrev:
EmilHammarlund skrev:

Håller med! Ska S60 bli räddning ska den vara bränslesnål, billig, hålla minst lika hög kvalitet och säkerhet som japanarna (nu ligger Volvo långt efter) och dessutom vara byggd för att hålla riktigt länge. Hög kvalitet och lång livslängd gör en bil populär som begagnat vilket innebär att värdeminskningen blir lägre. Då vågar fler köpa en ny bil.


Vill man ha en klok famliljebil så finns Toyota. Vill man ha en bakhjulsdriven premiumbil Finns BMW. Vill man ha en enkel bil som tar sig fram överallt finns Lada Niva. Volvo är ett onödigt märke på alla sätt just nu och jag kan nästan kalla mig Volvohatare. (Dock älskar jag många av Volvos äldre modeller.)
Det är dåligt för alla om Volvo går dåligt så visst hoppas jag ändå på det bästa men för att lyckas krävs nya personer i ledningen med nya ideer, inte en massa stålar från oss skattebetalare .

Vad har toyota som inte volvo har? Vad har alla emot volvo egentligen? Volvo ligger riktigt långt före många när de gäller säkerhet och ekonomi/miljö.
Har du åkt en Toyota?

Jämför en Avensin -08 och en Volvo V70 -08.

Toyotan känns plastig och har inte alls samma komfort. Sätena är hårda och obekväma. Sen att volvon drar mindre bränsle är väl ingen nackdel.

Jämför man t ex bilprovningens statistik mellan japanare och Volvo så håller japanarna mycket högre kvalitet. (Tror t o m att V50 ligger i topp bland alla nya bilar med flest anmärkningar.)

Toyota har nöjdare verkstadskunder enligt undersökningar.

Avensis läste jag något om nyligen att det var den säkraste familjebilen.

Jag har provsuttit på förarplatsen i en Avensis årsmodell 2003 ganska nyligen och blev inte besviken, tyckte det kändes som vilken modern bil som helst.

Toyota har Prius sedan många år och den har blivit populär. Vad heter Volvos elbil? Eller har de kanske bara biogasbilar att erbjuda just nu? För etanol är ju inte något vettigt alternativ om man ska tro på medierna.

Sitetr med en upplaga av senaste Metro motor och enligt den är Avensis inte fri från klogomål. Det är allt från att vara tråkig, dåliga köregenskaper, stötig. Vidare "diskriminerar" den långa personer, använder uråldrig teknik i automatlådan osv.

Men, framförallt är ju en Toyota (dagens "vanliga" Toyotor) helt själlös och gjord för människor med inställningen att "de äter för att de måste" och inte för att de njuter av maten...

4 637 Inlägg
17 januari 2009
#69
sand3rs skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ellertz skrev:
Vad har toyota som inte volvo har? Vad har alla emot volvo egentligen? Volvo ligger riktigt långt före många när de gäller säkerhet och ekonomi/miljö.
Har du åkt en Toyota?

Jämför en Avensin -08 och en Volvo V70 -08.

Toyotan känns plastig och har inte alls samma komfort. Sätena är hårda och obekväma. Sen att volvon drar mindre bränsle är väl ingen nackdel.

Jämför man t ex bilprovningens statistik mellan japanare och Volvo så håller japanarna mycket högre kvalitet. (Tror t o m att V50 ligger i topp bland alla nya bilar med flest anmärkningar.)

Toyota har nöjdare verkstadskunder enligt undersökningar.

Avensis läste jag något om nyligen att det var den säkraste familjebilen.

Jag har provsuttit på förarplatsen i en Avensis årsmodell 2003 ganska nyligen och blev inte besviken, tyckte det kändes som vilken modern bil som helst.

Toyota har Prius sedan många år och den har blivit populär. Vad heter Volvos elbil? Eller har de kanske bara biogasbilar att erbjuda just nu? För etanol är ju inte något vettigt alternativ om man ska tro på medierna.

Sitetr med en upplaga av senaste Metro motor och enligt den är Avensis inte fri från klogomål. Det är allt från att vara tråkig, dåliga köregenskaper, stötig. Vidare "diskriminerar" den långa personer, använder uråldrig teknik i automatlådan osv.

Men, framförallt är ju en Toyota (dagens "vanliga" Toyotor) helt själlös och gjord för människor med inställningen att "de äter för att de måste" och inte för att de njuter av maten...

Jag har som sagt aldrig kört någon Toyota men jag har nästan bara hört positiva saker om dessa. Men när det gäller kvalitet, driftsäkerhet och pålitlighet är japanare (t ex Toyota) bäst. Jag känner att jag kan se bl a bilprovningens statistik som seriös.
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 januari 2009)

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 januari 2009
#70
sand3rs skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ellertz skrev:

Vad har toyota som inte volvo har? Vad har alla emot volvo egentligen? Volvo ligger riktigt långt före många när de gäller säkerhet och ekonomi/miljö.
Har du åkt en Toyota?

Jämför en Avensin -08 och en Volvo V70 -08.

Toyotan känns plastig och har inte alls samma komfort. Sätena är hårda och obekväma. Sen att volvon drar mindre bränsle är väl ingen nackdel.

Jämför man t ex bilprovningens statistik mellan japanare och Volvo så håller japanarna mycket högre kvalitet. (Tror t o m att V50 ligger i topp bland alla nya bilar med flest anmärkningar.)

Toyota har nöjdare verkstadskunder enligt undersökningar.

Avensis läste jag något om nyligen att det var den säkraste familjebilen.

Jag har provsuttit på förarplatsen i en Avensis årsmodell 2003 ganska nyligen och blev inte besviken, tyckte det kändes som vilken modern bil som helst.

Toyota har Prius sedan många år och den har blivit populär. Vad heter Volvos elbil? Eller har de kanske bara biogasbilar att erbjuda just nu? För etanol är ju inte något vettigt alternativ om man ska tro på medierna.

Sitetr med en upplaga av senaste Metro motor och enligt den är Avensis inte fri från klogomål. Det är allt från att vara tråkig, dåliga köregenskaper, stötig. Vidare "diskriminerar" den långa personer, använder uråldrig teknik i automatlådan osv.

Men, framförallt är ju en Toyota (dagens "vanliga" Toyotor) helt själlös och gjord för människor med inställningen att "de äter för att de måste" och inte för att de njuter av maten...

jag kan inte mer än att hålla med... visst de kanske är mindre fel på Toyotan. Men "klassen" och komforten väger ändå tyngre enligt mig. Om inte jag missminner mig så började väl volvo redan 2001 med gasdrivna bilar. Tänkte på S60 biogas.  Tro på medierna ja... Ja tror på tomten också. Men tanke på vår folkmängd och strl så bygger vi fantastiska bilar...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 637 Inlägg
17 januari 2009
#71
Ellertz skrev:
sand3rs skrev:
EmilHammarlund skrev:
Jämför man t ex bilprovningens statistik mellan japanare och Volvo så håller japanarna mycket högre kvalitet. (Tror t o m att V50 ligger i topp bland alla nya bilar med flest anmärkningar.)

Toyota har nöjdare verkstadskunder enligt undersökningar.

Avensis läste jag något om nyligen att det var den säkraste familjebilen.

Jag har provsuttit på förarplatsen i en Avensis årsmodell 2003 ganska nyligen och blev inte besviken, tyckte det kändes som vilken modern bil som helst.

Toyota har Prius sedan många år och den har blivit populär. Vad heter Volvos elbil? Eller har de kanske bara biogasbilar att erbjuda just nu? För etanol är ju inte något vettigt alternativ om man ska tro på medierna.

Sitetr med en upplaga av senaste Metro motor och enligt den är Avensis inte fri från klogomål. Det är allt från att vara tråkig, dåliga köregenskaper, stötig. Vidare "diskriminerar" den långa personer, använder uråldrig teknik i automatlådan osv.

Men, framförallt är ju en Toyota (dagens "vanliga" Toyotor) helt själlös och gjord för människor med inställningen att "de äter för att de måste" och inte för att de njuter av maten...

jag kan inte mer än att hålla med... visst de kanske är mindre fel på Toyotan. Men "klassen" och komforten väger ändå tyngre enligt mig. Om inte jag missminner mig så började väl volvo redan 2001 med gasdrivna bilar. Tänkte på S60 biogas.  Tro på medierna ja... Ja tror på tomten också. Men tanke på vår folkmängd och strl så bygger vi fantastiska bilar...

Volvo har väl slutat med biogasbilar nu? Men nu har de ju V8 istället...
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 januari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
#72
EmilHammarlund skrev:
Volvo har väl slutat med biogasbilar nu? Men nu har de ju V8 istället...

Japp, de tillverkar inte biogasbilar längre.
De lägger ut det på entreprenad.
Flexifuel-bilarna rullar ut ur Torslanda och in i konverteringsfabriken där de görs om till etanol/gasdrift.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
18 januari 2009
#73
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo har väl slutat med biogasbilar nu? Men nu har de ju V8 istället...

Japp, de tillverkar inte biogasbilar längre.
De lägger ut det på entreprenad.
Flexifuel-bilarna rullar ut ur Torslanda och in i konverteringsfabriken där de görs om till etanol/gasdrift.

Så det går att beställa en biogasvolvo? Har inte sett något om det i reklamen, detta borde vara något att skryta med i miljötider.

1 785 Inlägg
18 januari 2009
#74
Blomsterberg skrev:
ja som topicen lyder vad tror ni om den nya bilen? enligt mig tycker jag den ser mycket bra utav dom få bilderna man får se av den.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete … 4168964.ab

Man kan ju fråga sig varför de flesta reservdelar tillverkas utomlands! Det hjälper ju inte speciellt mycket att bilar tillverkas här när reservdels marknaden är en minst lika stor del av industrin.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
#75
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo har väl slutat med biogasbilar nu? Men nu har de ju V8 istället...

Japp, de tillverkar inte biogasbilar längre.
De lägger ut det på entreprenad.
Flexifuel-bilarna rullar ut ur Torslanda och in i konverteringsfabriken där de görs om till etanol/gasdrift.

Så det går att beställa en biogasvolvo? Har inte sett något om det i reklamen, detta borde vara något att skryta med i miljötider.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13082

"Volvo återupptar satsningen på gasbilar. Nu kan du få en Volvo V70 Flexifuel med biogas - med hjälp av en efterkonvertering.

2008-12-19 - Detta är ett genombrott! Sedan vi förlorade möjligheterna att erbjuda bi-fuelmodeller till våra miljöbilskunder för något år sedan har vi jobbat intensivt för att finna en alternativ lösning så länge den internationella efterfrågan på gasfordon inte är tillräckligt stor för att Volvo Personvagnar ska kunna återuppta fabrikstillverkning av gasfordon. Efterkonvertering är den näst bästa lösningen, säger Volvo Personbilar Sveriges VD, Thomas Andersson, och fortsätter:

- Genom att företaget Alternative Fuel Vehicles i Göteborg, som är specialiserat på gaskonvertering, nu kan erbjuda en mycket tillfredställande och lovande lösning för vår Volvo V70 2.5FT, har vi beslutat rekommendera detta företag för gaskonvertering till de V70-köpare som vill ha en säker och funktionell gasbil."

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
#76
dbjanoz skrev:
Blomsterberg skrev:
ja som topicen lyder vad tror ni om den nya bilen? enligt mig tycker jag den ser mycket bra utav dom få bilderna man får se av den.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete … 4168964.ab

Man kan ju fråga sig varför de flesta reservdelar tillverkas utomlands! Det hjälper ju inte speciellt mycket att bilar tillverkas här när reservdels marknaden är en minst lika stor del av industrin.

Skövde (motorer till fordonen)
Volvo Personvagnar samt
Volvo Lastvagnar

Floby
(bromsar, avgas- och andra system)

Olofström
Volvo Car Body Components (VCBC), (karosseridelar: dörrar, huvar, bakluckor och balkar mm, till Volvo pv och Jaguar.)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
18 januari 2009
#77
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:

Japp, de tillverkar inte biogasbilar längre.
De lägger ut det på entreprenad.
Flexifuel-bilarna rullar ut ur Torslanda och in i konverteringsfabriken där de görs om till etanol/gasdrift.

Så det går att beställa en biogasvolvo? Har inte sett något om det i reklamen, detta borde vara något att skryta med i miljötider.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13082

"Volvo återupptar satsningen på gasbilar. Nu kan du få en Volvo V70 Flexifuel med biogas - med hjälp av en efterkonvertering.

2008-12-19 - Detta är ett genombrott! Sedan vi förlorade möjligheterna att erbjuda bi-fuelmodeller till våra miljöbilskunder för något år sedan har vi jobbat intensivt för att finna en alternativ lösning så länge den internationella efterfrågan på gasfordon inte är tillräckligt stor för att Volvo Personvagnar ska kunna återuppta fabrikstillverkning av gasfordon. Efterkonvertering är den näst bästa lösningen, säger Volvo Personbilar Sveriges VD, Thomas Andersson, och fortsätter:

- Genom att företaget Alternative Fuel Vehicles i Göteborg, som är specialiserat på gaskonvertering, nu kan erbjuda en mycket tillfredställande och lovande lösning för vår Volvo V70 2.5FT, har vi beslutat rekommendera detta företag för gaskonvertering till de V70-köpare som vill ha en säker och funktionell gasbil."


Tack för informationen! Bra beslut av Volvo. Det vore ännu bättre om dessa såldes färdigkonverterade hos återförsäljaren, då skulle det nog locka folk mer att köpa en på något sätt. Men han sa ju att detta var den näst bästa lösningen, kanske syftade han bl a på detta.

"Ijenkligen"
786 Inlägg
18 januari 2009
#78
Xoff skrev:
viktore skrev:
Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...

http://se.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Hur kan du se det?
Senast redigerat av opeltiffi (18 januari 2009)

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

1 785 Inlägg
18 januari 2009
#79
opeltiffi skrev:
Xoff skrev:
viktore skrev:

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...

http://se.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Hur kan du se det?

Jag håller med var fan är motorn?

Jag skulle vilja se hur den lilla bilen klarar sig i en krock bakifrån! Samtidigt ju hårdare bilen är ju större våld blir kroppen utsatt för även om bilen är hel i kupén. Självklart blir det en orättvis jämförelse med teknik som är 20år äldre.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 januari 2009
#80
TurbOla skrev:
Ellertz skrev:
joo, men hur stor del är det då? Hur många V70 2.4 och flexifuel säljs de inte? De flesta som köper en volvo gör det för att få en enkel vettig bil.

Hur många XC90 säljs det inte då? Eller snarare såldes... men i alla fall. tongue
Det är ju inte direkt minstingen och den bränslesnålaste, men det finns alltid en stadig marknad för motorstarka bilar, tänk dig själv, mamma vill ha en trevlig familjebil, medans pappa drömmer om en motorstark och sportig bil, vips, så fanns ju T5orna och R.

En trevlig kombination. smile

C30 som skulle bli Volvos ungdomsbil, som också är den minsta, och lättaste och billigaste bilen (tror jag) av Volvos modeller, hur många exemplar säljer den?
Det är väl också den enklaste, om man inte tänker på S/V40...

joo visst säljer volvo många andra bilar också. Men ja tror att det övervägande mest säljs som en familjebil. Ta t.ex. V50. Den V50 som säljer bäst just nu är 1.8Flexifuel. Och V70 säljs ju med flest 2.4 140/170 hk motorer. Men visst köper folk T5 or också. Men ja tror inte volvo skulle förlora så mycket på att sluta tillverka dom.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök