2909
Sök

Glasfiberlåda inriktning formgivning

Toyota-Frälst
310 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Ja, vänder mig till detta forum för att förhoppningsvis räta ut ett par frågetecken.

Har suttit och sökt men inte hittat riktigt rätt bland dessa otal trådar det fanns om detta ämne så därför skapar jag en där jag vill ha lite mer ingående på hur man får rätta "formen".

Jag har tagit ur baksätet på min supra och tänkte där gjuta en baslåda som ska se liknande ut som följande:

http://img230.imageshack.us/img230/463/7745848920bd3.jpg

Men det jag vill veta är hur man får formen från början. Har läst allt om hur man använder smältlim och stadgar upp basringarna och sedan sträcker högtalartyg emellan men det kan man inte ha gjort här eftersom det är en "svacka" mellan basarna. Hur går man till väga för att just få formen av lådan på bilden ovan?

627 Inlägg
14 januari 2009
Den kan ju vara uppstadgad där man inte ser.. på något sätt måste ju ringarna hållits på plats. Sen kan man ju säkert ha en ram man trär tyg runt och drar ett lager polyester på. När det stelnar kanske man tar bort stödstadgan.. En gissning.. smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Toyota-Frälst
310 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Jag har själv varit inne på tanken: "hönsnät" som man format och sedan lagt tyg på och plastat? Nån som tror att det ens är möjligt eller måste tyget vara spänt?

627 Inlägg
14 januari 2009
Tyget måste vara spänt.. men den tanken är inte dum asså! Jag e själv inne i ett sånt bygge.. nu gav du mig en hel del idéer! big_smile

EDIT:
Man kan ju spänna tyget över hönsnätet och kanske bara stötta upp det med träbitar eller liknande som man bara tar bort när det torkat.. ingen dum idé alls asså!
Senast redigerat av mastrovious (14 januari 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
14 januari 2009
det enklaste är att bygga en bottenplatta som du utgår ifrån ,sen sätter du dit ringarna där du vill ha dom med stöttor som skruvas fast (lim brukar inte hålla och inte tålamodet att vänta på att limmet ska torka heller)  sen fäster du tyg i ena änden av botten plattam och börjar sträcka tyget bakåt.. formen som du får kan varieras beroende hur mkt du drar i tyget..lådan måste spacklas så om du inte spänner fullt på alla ställen ställen så gör det inget..så om du har det lösare i mitten får du en sån svacka du vill ha..testa å se, det är lättare än du tror, och kul smile

956 Inlägg
14 januari 2009
Sätt ringarna där du vill ha dem. Sen bygger du ett skelett i trä som du vill forma lådan som sen så spänner du upp tyg på det. Baslådan på bilden har han som bygg troligtvis bara spännt ner tyget mot något i svackan.

Hönsnät är tror jag inte är någon höjdare. Det är ju riktigt svårt att spänna till identisk när man har 2 eller fler basar som det ska byggas runt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Sök