2242
Sök

Hjälp.kamremsras på volvo 850

12 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#1
Hjälp.vad ska jag göra nu. kamremen har gått av på min bil.
jag stog viserligen stilla när det hände.eller jag skulle släppa upp kopplingen och då dog bara bilen.
kollade på remmen ida.och den hadde gått av med ett fint snitt.måste jag byta toppen eller tror ni den har klarat sig???

3 295 Inlägg
15 mars 2006
#2
det spelar väl mindre roll att du stog stilla när det hände.. motorns innehåll snurrade ju iaf runt.. smile lyft på Toppen och kolla..?!


dalmasens
15 mars 2006
#3
jobbigt läge hörru du.
tycker synd om dig.

12 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#4
okej,,ska lyfta toppen imorn som det ser ut. om den har pajjat så blir dt till att byta topp,,,hmmm inte så kul kanske,,,

12 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#5
är det svårt att byta topp själv?? eller man kanske ska lämna in bilen..??

12 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#6
okej men hur vet man att kammarna ligger rätt då?? är inte så duktig på dom här motorerna.

15 mars 2006
#7
Du ska ju kolla efter ventilspel och sånt också, men annars är det väl att gå efter markeringarna på kamaxelhjulen och vevaxelhjulet?

En motor för mig är en V8

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 mars 2006
#8
finns rep bok att köpa på mekonomen, väldig bra investering för dig skulle jag tro.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

12 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#9
okej,tack för alla svar..va nere och köppte boken ida.så nu ska det skruvas bil,heheh.

228 Inlägg
17 mars 2006
#10
kan ju komptesta med en nyrem o se om det klarade sig eller ej...det är inte så svårt..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

10 287 Inlägg
17 mars 2006
#11
Kolvarna håller. Det är så pass veka skaft på ventilerna. Vi snackar inte gamla gjutjärnsspisar med 8mm skaft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Titel
15 Inlägg
17 mars 2006
#12
De e la hydrauliska lyftare på 850 så de behöver ju inte jsuteras.. och troligtvis så lär det väl "bara" vara att byta ventiler. Det finns märkningar hur kammarna skall stå på dreven och motsvarande i plastkåpan som täcker bakre delen av dreven. det finns även en märkning nere vid vevens drev men det är lite krångligare att förklara hur det skall stå... skall motsvara en klack där. det finns lite olika remspännare.. eventuellt behöver du specialverktyg. Men lyft nu inte av toppen om du inte vet va du gör


12 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#13
okej.va ute ida och kolla lite på det,har fått tag på en ny motor så jag har ju reservdelar om det skulle va nått som e sönder.va jag kunde se på toppen så såg den ganska okej ut,men jag är inte säker.en kompis till mig skulle kolla toppen under dagen så vi får la sen,
jo märkningar har jag sett,men den på motorblocket va lite svår att se,men jag åter kommer med mer info snart..

12 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#14
nu har jag äntligen fått kollat toppen riktigt,.och det va bara skrot av den,.
så nu har jag monterat en ny topp.men nu kommer en liten fråga.,.
hur fan vet jag att kammarna stå rätt??? efter jag har satt i dom så kollade jag så att dom gick runt,och det gjorde dom, men hur ska jag veta hur dom står rätt nu,eller måste jag ta av kammarna igen och göra om allt. har inte provstartat bilen än,och kommer inte göra det förens jag är säker på att dom står rätt.. är det nått som kan gå sönder om man skulle provstarta den eller tror ni det går bra???
tacksam för svar.

12 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#15
Nu äntligen har jag fått på den nya toppen,efter många om och men. men nu har det blivit ett annat problem, bilen dör så fort man släpper gasen på den, vet ej va det kan vara, ska kolla alla slangar och sånt ida.. sen har det blivit nått fel på bromsarna med. dom tar knappt,ska se om det hjälper allt lufta dom ida..
bilen är en volvo 850 glt 92:a.
vart sitter tomgongsmotorn på den modellen??
taksam för svar.

21 761 Inlägg
2 april 2006
#16
Det kan kanske vara någon vakuumslang till bromsservot som inte sitter fast, servot måste väl ha vakuum för att fungera. Kanske även tomgången påverkas av det också, vet inte.

12 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
#17
efter många timmars skruvande och letande så har jag hittat problemet.när jag lyfte insugsröret så hadde olje stickan losnat fron olje kåpan så när jag hadde skruvat fast insugsröret så fick den tjuvluft där ifrån,men nu är det fixat,,
Nu ska jag bara fixa lite små saker på den sen kommer det upp lite bilder på allt..

13 Inlägg
14 april 2006
#18
En kamrem går aldrig..... skriver aldrig av... det är något annat som fuckat, kolla alla hjul som ingår i kamdrivningen, och återkom till mig och säg att de ä bara kamremmen som gått.
mvh
cb

Golle
448 Inlägg
14 april 2006
#19
Klart en gammal kamrem kan ryka av bara så där, är rätt bra spänning i den när den ska dra runt kamaxlar o dyl.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

12 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
#20
kamremmen enligt den förra ägaren va nybytt men det va den inte..det va sprikor i hela remmen..
ska se om jag kan fixa en bild på den, det va ingen vaker syn. precis som toppen alla ventiler hadde gått åt helvete.. men nu rullar bilen igen. kommer bilder snart


Sök