är nu inne på min andra audi (den tredje om man räknar morsans gamla tokslöa 80 CC från 83) och jag är helnöjd, quattrosystemet fungerar underbart både sommar och vinter, på vintern gör bilen precis som man vill (vare sig man vill åka på tvären eller stadigt) och på sommaren sitter den som limmad i asfalten. kör man quattro på vintern är det en sak man lär sig fort: inte fega, då blir det understyrt och det som fan, men om man piskar lite blir det annat ljud i skällan
. har kört alla möjliga bilar med 4wd och av de jag testat är nog quattrosystemet det som känns bäst. kan nämnas att jag föredrar torsen framför haldex som sitter i A3:orna även om oxå A3 blir en förbannat rolig bil om vintern med uppgraderad haldex så att man får mera bak. subarus 4wd är lite för "oslipad" där är det rakt ut som gäller utan snäckor, fördelningar etc, vilket gör att bilen känns aningens nervös har man bra grepp på ena sidan av bilen och halka på den andra vill bilen gärna tokspinna på den hala sidan medans sidan med grepp inte gör nån nytta överhuvudtaget, något sådant har jag aldrig märkt med torsen. många är de som försökt kopiera/överträffa quattrosystemet och de enda som lyckats är nog mitsubishi med lancer EVO, men å andra sidan skulle den bilen inte ha existerat om det inte vore för en viss liten coupe med vrålande radfemma och banbrytande fyrhjulsdrift som rev rallyvägarna sönder och samman under 80-talets första hälft. sedan har ju även solen fläckar, framvagnen på audi har varit ett stort problembarn under många år, men man ska dock inte glömma att den är helt underbar när den inte är glapp
dessutom finns det ju bra grejer att byta till för rimliga summor. sedan är det ett fel på många som köper en ny audi, de har för mycket pengar "det är inte svårt att skita då arslet är fullt". dvs de köper en bil, tankar, servar den när lampan börjar lysa, kör den i automattvätten nån gång ibland och säljer den när den kommer upp runt 10 000 mil. detta syndrom blir tydligare ju högre prislapp bilen har när den är ny (gäller även andra "premiummärken" typ bmw, mercedes etc) detta gör att det finns många bilar som är dåligt skötta, visst serviceboken är full, men när tvättades biler rejält undertill senast? har man lagt rostskyddsmassa på bromsrören? är stenskott slipade och igenlagda så snabbt som möjligt? svaret är ofta nej, ägaren tänker "äh, skiter i å lägga lack i stenskottet, bilen är ju galvad å jag ska inte ha den så länge". problemet som följer på detta är att fukt tränger in under galven vilket ger galvsläpp på stora ytormed följden att både galv och lack ramlar av på i värsta fall en yta av tre fyra kvadratcentimeter runt stenskottet och sedan är man nere i plåten och då jävlar rostar det. en rostskada som aldrig hade uppkommit om man gjort rent med lite T-röd och lagt i en skvätt med lackstiftet direkt. visst, audi har bra rostskydd men tro aldrig att de är rostfria. speciellt vanligt är detta handhavandefel på A/S8 "äh, aluminium rostar inte" skitsnack! aluminim kanske inte blir brunt och får konsistens som knäckebröd, däremot så oxiderar det, något som man brukar kalla för "vitrost" dvs det ser ut som om nån strött florsocker över plåten. detta har en jäkla förmåga att tränga in under lacken så att den lossnar i stora flagor = varken snyggt eller speciellt kul.
bottom line: audi är mycket bra bilar, men de måste skötas precis som vilken bil som helst! min vårdas som ett kärt barn
. en underredesbehandling är aldrig bortkastade pengar på någon bil, inte heller på audi vad många än må tro, speciellt inte om de körs där jag bor i södra sverige med salt och andra djävulens påfund om vintrarna, salt är för folk med dåliga bilar som är rädda för snö!!