Mitsuhini skrev:
frågan du började med var väl hur du får bort gruset så du slipper dra runt det med svampen.
bilen är smutsig:
spola av hela bilen noggrant med högtryck. (för att få bort det värsta)
spruta avfettning på hela bilen (enligt instruktioner beroende på medel) låt verka.
spola av hela bilen annu mer noggrant med högtryck.
har du fortfarande grus som sitter fast på lacken har du antingen extremt dålig högtryck eller så har du inte tvättat bilen på länge så salt och skit har 'bränt' fast sig i lacken. eventuellt har du lyckats välja ett dåligt avfettningsmedel.
om detta är fallet får man enligt mig skylla sig själv om man får repor av fastbränd skit eftersom man vart lat och inte brytt sig om bilen. vid de värsta dagarna på året där staten häller ton-vis med salt på våra vägar (enligt mig) helt i onödan, bör man - om man har tillgång till att spola av bilen med vatten efter varje gång man vart ute o rullat.
ett tips jag fått är att man aldrig ska spruta 'vanlig' avfettning på polerade metallytor såsom alu-fälgar (speciellt inte fälgar med chrome-ytor) eftersom detta KAN ge missfärgning samt matta fläckar på glansen.
Jag använder Meguiers sortiment på bilvård, har provat väldigt många märken men deras slår allt vad jag provat, plus att det luktar gott också:) silikonskrapa har jag alltid använd tillsammans med microfiberduken "Water magnet" (Meguiers) tok-bra resultat varje gång och har inte en enda repa i min lack.
Detta är bara skrivet av egna erfarenheter.