2906
Sök

940 turbo startar bara IBLAND?

25 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem min 940 startar bara ibland. testade att byta batteri men det funkade ej.. den startar om ja använder startkablar.. har kollat generatorn och den funkar bra..  inte ens startmotorn går igång men ja har ändå el i bilen? skit skumt..

När ja väl fått igång den och kört lite med den och låter den stå en liten stund och ska starta igen så går de ej... vet inte va de kan vara..

Någon som kan hjälpa mig??

21 761 Inlägg
15 januari 2009
#2
När du får starthjälp, vart sätter du minusstartkabeln på din bil?
På batteripolen eller på motorn?

blacken
15 januari 2009
#3
Ediii skrev:
Har ett problem min 940 startar bara ibland. testade att byta batteri men det funkade ej.. den startar om ja använder startkablar.. har kollat generatorn och den funkar bra..  inte ens startmotorn går igång men ja har ändå el i bilen? skit skumt..

När ja väl fått igång den och kört lite med den och låter den stå en liten stund och ska starta igen så går de ej... vet inte va de kan vara..

Någon som kan hjälpa mig??

Solenoiden?,jordfel?, taskig kontakt någonstans?..

25 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#4
Har både testat att ta på minus pol och på motorn..
hmm

1 878 Inlägg
25 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#6
va är Solenoiden ? är inte så jätte duktig på bilar..

vart kan jorden sitta?

10 Inlägg
15 januari 2009
#7
Låer som om det skulle kunna vara dålig jord mellan motor och chassi.

25 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#8
Tror det med. men ja har försökt hitta jorden men hittar ej den hmm

21 761 Inlägg
15 januari 2009
#9
Ediii skrev:
Har både testat att ta på minus pol och på motorn..
hmm

Och motorn går alltså att starta oavsett vilket av de ställena du väljer?
Har du en multimeter?
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2009)

10 Inlägg
15 januari 2009
#10
Ediii skrev:
Tror det med. men ja har försökt hitta jorden men hittar ej den hmm

Vet inte hur det ser ut på 940, men äldre volvo brukar ha en tjock kabel direkt från minuspolen till motorn, och även en tunn jordfläta mellan torpedväggen och motorn.

1 758 Inlägg
15 januari 2009
#11
Är ett rätt vanligt fel på 7/900. Så gott som alltid är det solenoiden som är dålig. Den sitter ovanpå startmotorn och går att byta för sig, men det brukar vara smidigast att byta hela startmotorn.

908 Inlägg
15 januari 2009
#12
lånar tråden.. min 740 vägrar nästan att starta när den e varm.. måste stå och mölja länge som fan på starmotorn innan den startar.. nån som vet va felet är ?
Senast redigerat av Beckstroem (15 januari 2009)

21 761 Inlägg
15 januari 2009
#13
Är det ingen som tänker på att startmotorn på trådskaparens bil endast fungerar med starthjälp och att det fungerar att sätta minusstartkabeln både på batteriet och motorblocket?

Då är det ju knappast fel på jordning mellan kaross-motor eller solenoiden på startmotorn tycker jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2009)

21 761 Inlägg
15 januari 2009
#14
Beckstroem skrev:
lånar tråden.. min 740 vägrar nästan att starta när den e varm.. måste stå och mölja länge som fan på starmotorn innan den startar.. nån som vet va felet är ?

Stinker det soppa när du harvar på startmotorn?
Blir stiften genomsura?
Startar den när den är kall (typ runt 0 grader eller någon plusgrad) utan choke?
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2009)

908 Inlägg
15 januari 2009
#15
nej inte va ja tänkt på.. stiften har jag inte kollat på..

21 761 Inlägg
15 januari 2009
#16
Verkar den ta onödigt mycket bränsle?

908 Inlägg
15 januari 2009
#17
njae.. men ska ta och kolla upp stiften och även om det kommer mycket bensin,

1 758 Inlägg
16 januari 2009
#18
Drönirettab skrev:
Är det ingen som tänker på att startmotorn på trådskaparens bil endast fungerar med starthjälp och att det fungerar att sätta minusstartkabeln både på batteriet och motorblocket?

Då är det ju knappast fel på jordning mellan kaross-motor eller solenoiden på startmotorn tycker jag. smile

Hade en 740 med samma fel, ibland när man skulle starta var den stendöd. Den bröt all övrig ström när man krankade och man hörde reläerna slå till, men startmotorn var helt död. Räckte att göra pundarvarianten och dutta till med en skruvmejsel mellan generatorns plus och jord, sen var det bara att vrida om nyckeln och starta som vanligt.
Samma sak om man kopplade startkabel mellan batteriets minuspol och startmotorns jordfläta - en liten dutt med nyckeln, sen tog man bort startkabeln och startade som inget hade hänt.
Typexempel på sliten solenoid.


Sök