3334
Sök

Kan själen i bilen försvinna?

1 024 Inlägg
24 september 2009
Airone jag vill inte säga detta, men tvättade min motor på bilen en dag å råkade ryckte isär en kabel på mitten så styrenheten inte fick ström. det slutade med att jag felsökte i 5 dagar sen va jag så arg så jag sparkade in höger framskärm. stor buckla. sen åkte den iväg på elsökning kostade mig 1000 kronor sen ny skärm ny lack. mer pengar där... då tyckte jag synd om min bilen... men iallfall den fick ny skärm ny lack. sen fick jag göra något snällt så jag bytte olja filter tändstift tvättade den, sen va både jag å bilen glad han fick även ny lack på grillen nytt emblem.  vilken dag jag hade asså. ush

2 751 Inlägg
24 september 2009
AirOne skrev:
Okej. Denna fråga är till alla bilnördar som ser nåt mer än bara en plåtburk framför sig
när de tittar på sina ömt vördade fordon.

Säg att en bil har en "själ". För vissa är det en självklarhet. För andra är det..mindre
självklart. Men när man byter ut delar; när slutar bilen ha en själ?

Att byta tändstift gör väl kanske inte att själen försvinner - men frågan är; hur mycket
ska man byta för att själen ska "försvinna" ur bilen?

Ursäkta om jag har underliga tankar..

Det är en bil, inte din flickvän??

Who Djaa bless no man curse

DFFL
9 020 Inlägg
24 september 2009
En bil är ett dött objekt.
Enligt religiöst tänkande så kan ju inte en bil ha en själ då den inte lever eller har levt.
Enligt rationellt tänkande så är en bil ett dött ting och själ är påhittat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Avstängd
285 Inlägg
24 september 2009
AirOne skrev:
Okej. Denna fråga är till alla bilnördar som ser nåt mer än bara en plåtburk framför sig

Säg att en bil har en "själ". För vissa är det en självklarhet. För andra är det..mindre

Att byta tändstift gör väl kanske inte att själen försvinner - men frågan är; hur mycket

Då är vi två om att ha underliga tankar då wink
Äntligen ngn som tänker som mig. tongue
När man gör stor ombyggnad på kaross eller byter motor så skulle jag säga att själen försvinner. ;p

1 024 Inlägg
24 september 2009
DasAuto skrev:
AirOne skrev:

Det är en bil, inte din flickvän??

klart att det inte är en tjej, men gör man nåt med bilen. så lyder bilen det man gör.det gör fan inte tanten. dom ska bara käfta å gnälla

129 Inlägg
24 september 2009
Efter att ha ägt veteranbilar i snart tio år så vill jag påstå att det inte stämmer
Men ordet själ tycker jag är fel ord. Men nog har dom ett eget liv och små egenheter alltid.

FireTraXX skrev:
Enligt religiöst tänkande så kan ju inte en bil ha en själ då den inte lever eller har levt.

DFFL
9 020 Inlägg
24 september 2009
Patarei skrev:
Efter att ha ägt veteranbilar i snart tio år så vill jag påstå att det inte stämmer
Men ordet själ tycker jag är fel ord. Men nog har dom ett eget liv och små egenheter alltid.

FireTraXX skrev:

Nej, de går sönder på olika sätt bara.
Så inte fan har de eget liv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Forummoderator
26 339 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Patarei skrev:

FireTraXX skrev:

Nej, de går sönder på olika sätt bara.
Så inte fan har de eget liv.

Nej ska man hård-dra det hela så självklart har inte en bil ett "liv", eller en så kallad "själ". Men om man ser på saken ur en annan vinkel, så visst fasen har den en själ på sitt sätt ändå? I alla fall min. Sur ibland. Morgontrött. Ibland kan han vara jävligt pigg och gå riktigt duktigt..och ibland när man har väldigt lite soppa så är det som att han sippar bensinen för att det precis ska räcka.
En gång fick jag soppatorsk när jag precis kom till pumpen på macken. Så precis har jag aldrig varit nån annan gång tongue
Men samtidigt var det ju en annan fråga jag hade i botten, som sagt. Hur mycket delar kan man byta på bilen innan det upphör att vara just "min" bil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök