Då va det dags att slänga upp en projekt tråd på S2:an. Kan börja med lite historia.
Allt började med att man började drömma om en Audi S2 Coupé efter ha sett ett X antal S2:er. Drömmen blev verklighet 2007-12-16 och köptes av en kille i stockholm. Glad som tusan åkte man därifrån med en grymt fin Audi S2 Coupé med lite extra godis.
När man kommit hem så körde jag hem den till min far och hans verkstad. Där började projektet med byte av grenrör och lite annat godis. Efter ha krånglat med grenrör och slangar osv så fick man ihop allting och man trodde att allting var som det skulle. Men icke, bilen gick otroligt fett med dom gröna spridarna och det andra chipet så då började man spana lite i vad man skulle göra. Mappning var lite si sådär pga dålig ekonomi. Så jag monterade ur spridarna och chipet och bilen gick hyffsat bra igen. Provkörde lite men tryckslangar och laddtryck ville inte vara med riktigt. Fick aldrig riktigt ihop tryckslangarna så dom blev 100% bra. Sen la man projektet lite på is och man tog en paus.
Bilen blev ståendes i vårat varmgarage ett par månader med mindre mek. Men nu för ett par veckor sen så blev man sugen igen och började hugga tag. Sen dess har saker och ting verkligen hoppat igång! Nu har jag fått ihop tryckslangar ordentligt och laddtrycket fungerar bra. Nu ska jag under dom kommande månaderna göra allting klart inför Elmia, ska inte ställa ut bilen på mässan men jag ska garanterat åka till Elmia i S2:an.
Här är lite info på vad jag har gjort och vad som skall göras denna vinter
Monterat:
Special byggt grenrör
Stålomspunna slangar till turbon
Catchtank för vevhusventilation
Dahlbäck alu dump
RS2 Topplockspackning
RS2 Turbo
RS2 IC med balk
RS2 Kammar
3" ifrån turbon med en racekatt
Screamerpipe från WG
walbro 255 soppapump
Dubbelfjädrad koppling och tryckplatta
Rs2 6 växlad låda
RS2 mätare
Autgauge Black crystal Laddtrycksmätare
Autgauge Black crystal Volt mätare
Autgauge Black crystal Oljetrycks mätare
Autgauge Black crystal Oljetemps mätare
Avgastemps mätare
Rockford Fosgate PL1212 Punch
Rockford Fosgate P3251
Pioneer DEH-3900MP
RS2 front
RS2 el speglar
RS2 strålkastare
20" Oz fälgar 225/30 Goodrich däck
Skall göras under vintern:
Montera 13 radigt oljekyl
Bygga ordentligt CAI till luftfiltret
Montera catchtank till vevhusvent
Reparera kylet
Montera tillbaka RS spridarna
Montera ställbar BTR
Montera Turbotimer
Byta ut diverse slangar till stålomspunnet
Laga fronten
Lackera diverse motordetaljer
Snygga till motorrummet
Byta avgastemp
Plocka bort en av ljuddämparna
Det är allt jag kan komma på just nu, men sen kommer de säkert komma mer under loppets gång.
Spridarbyte
Lite nya mätare
Ombyggnad av org. mätarhållare
Resultatet, avgasttemp mätare ska bytas ut till en i samma serie
Byte av org. grenrör
Fick modifiera lite verktyg
Turbon urplockad
Montering av oljeadapter med tempgivare och tryckgivare till oljan
Monterat 20" OZ fälgar med 225/30 Goodrichdäck
Varit hos Bronwaller och bytt soppapump till en Walbro 255
Lagning och omlackering av fronten
Beställt hem lite grejjer för CAI bygge och ett nytt oljekyl med slangar och AN kopplingar
Kommer komma mycket mer bilder. Lämna gärna kommentarer på saker och ting som kanske kan bli bättre. Detta är första turbo bilen och första trimprojektet som man verkligen ska satsa på. Så jag är väldigt grön innom turbo området.
MVH Krille