2875
Sök

Generatorvinproblemet LÖST. TACK ALLA! Ny fråga nu :)

Gasglad
3 244 Inlägg
20 januari 2009
Hmm, jag lämnade in min stereo igår.. Märkte att rca kontakterna glappade, kan vara det som gjort det vinande ljudet för mig.. får la se!

//Carfreak

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 januari 2009
Ta valfri stereo. Koppla in jorden till samma punkt som steget och plusen från steget. Försvinner ljudet då?

Låter som dålig jord eller den där fina adaptern som är som den är. Har du provat att koppla in en stereo med RIKTIG lågnivå, alltså utan adapter?

Konstruktör
1 053 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Kanske låter lite sur nu.
Men jag har redan skrivit 2-3 gånger i tråden att jag har provat med 3olika stereos och felet är detsamma med alla. 2 av dessa hade RIKTIG lågnivå. Så att det skulle vara fel på min biltema-stereo nu efter jag lött om den kan vi utesluta.

Jag ska prova med att jorda stereon i samma jordpunkt som stereon.
Tänkte också jag skulle kolla igenom batteriets och generatorn jordpunkt någon dag framöver.
Går även i tankarna om att köpa mig en kondensator. Dels för att en kondensator tar bort "ripplet" i likspänningen. Och så gör den ju lite nytta till strömmatningen också smile

Konstruktör
1 053 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Har tyvärr stereon i skolan.
Men ska kolla upp det imorgon.

Antar att mätvärdet ska vara noll?

Om det inte visar noll. Vad är då fel?

4 554 Inlägg
20 januari 2009
har du provat att byta steget? kan lika gärna vara kall lödning i steget någonstans det helskumma är att du har vinande ljud när bilen är avstängd men men är de illa så kanske de kan bli så, eftersom du bytat spelare och provat andra kabalar är det väl bara steget kvar att kolla?

Konstruktör
1 053 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Tack så mycket Swedenrockers ska kolla upp det imorn.

loudness: jag har provat att spela med en mp3-spelare. Och det fungerar perfekt.
Så störningen kommer troligtvis in i stereon och förstärks i den.

1 062 Inlägg
20 januari 2009
har du testat att extra jorda stereon? gjorde så på min och vinade ljudet försvan
Senast redigerat av Ricky (20 januari 2009)

Konstruktör
1 053 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Har testat att jorda den i "handtagen" eller vad man ska kalla det till instrumentbrädan big_smile
Har andra saker jordade där också. Men det hjälpte ingenting hmm

Men jag ska kolla över jordpunkterna till slutsteget, stereon, generatorn, batteriet.
Känns ju som om någon av dessa är fel.

1 581 Inlägg
21 januari 2009
Har du lågnivåsplitter? Hade samma problem, glapp i kontakterna antingen från steget eller lågnivån, speciellt om du har lågnivåsplitter.

EasyCarbon
173 Inlägg
21 januari 2009
Satt och läste tråden och började fundera lite... Du har strömkablarna till höger eller? Och lågnivå i mitten??? Var har du högnivåkablarna?? Vid strömkablarna??

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Fellow
Jag använder mig utav en typ av "splitter" kan man säga.
Har byggt en liten box själv som delar ett lågnivåpar till 3st.
Men alla kablar sitter som de ska i den.

nosferatos Alla strömkablar är dragna på högersidan och lågnivån i mitten. Så det stämmer.
Högnivåkablarna? Antar att det är de vanliga högtalarkablarna ut från stereon?

Spelar inga högtalare från stereon.
Senast redigerat av NdL (21 januari 2009)

1 581 Inlägg
21 januari 2009
NdL skrev:
Fellow
Jag använder mig utav en typ av "splitter" kan man säga.
Har byggt en liten box själv som delar ett lågnivåpar till 3st.
Men alla kablar sitter som de ska i den.

nosferatos Alla strömkablar är dragna på högersidan och lågnivån i mitten. Så det stämmer.
Högnivåkablarna? Antar att det är de vanliga högtalarkablarna ut från stereon?

Spelar inga högtalare från stereon.

Säker på att den sitter ordentligt på stegets kontakter? Jag provade att starta stereon och tog o kände o tröck på alla sladdar. Just att jag använde splitter var mitt problem då de var "dåligare" kontakter
Senast redigerat av Fellow (21 januari 2009)

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Är 100% säker att de sitter som de ska i stegen.
Så det kan inte vara det heller. hmm

Men jag ska nog ut och trycka och dra lite i alla kablar.
Tack för tipset iaf!

1 581 Inlägg
21 januari 2009
Ingen fara, vet hur det känns när man får generatorvin o fan ändå att man kopplat rätt. Tror du det tog lång tid för mig o fatta det eller att de var glapp i sladden:P
Provade btw också att använda andra lågnivåutgången på stereon men jag hade ju bara 2 steg o 3 utgångar, visade sig då också att ena utgången var trasig från fabrik.

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Kom precis på att jag har ju faktiskt testat att dra en kort lågnivåkabel direkt från stereon till en ingång på steget. Och störningen var fortfarande kvar.

Jag tror att det är någon störning som kommer in i stereon och förstärks i den.

1 631 Inlägg
21 januari 2009
Du hade inte störningar när du körde med en lös MP3-spelare?

Ta ström och jord till din cd-spelare från samma punkt som till stegen. Dra alltså kablar från bagaget även till cd-spelaren.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Nepp. Inga störningar alls med MP3-spelaren.

Ska prova att dra ström och jordkablar precis så som du sa.
Måste bara få tummen ur för att göra det, och så måste jag ta med min stereo hem från skolan.
Skärmen har slutat lysa på den av någon konstig anledning och den startar inte när jag startar bilen.
(lägga ihop gul och röd fungerar inte!)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 januari 2009
jag tror inte riktigt man kan gämnföra med en MP3 spelare då den inte delar jord med resten av bilen...

men om du spelar med bara tändningen på, är den helt tyst då? eller hör man lite hur det knäpper i basen?

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Näe exakt.
Mp3 spelaren tar ju varken jord eller plusspänning från bilen.

Jag vet att jag testade att spela med stereon när inte bilen var igång.
Kommer dock inte ihåg vad resultatet blev.
Men jag har för mig att störningen fortfarande var kvar.

1 631 Inlägg
21 januari 2009
NdL skrev:
Nepp. Inga störningar alls med MP3-spelaren.

Ska prova att dra ström och jordkablar precis så som du sa.
Måste bara få tummen ur för att göra det, och så måste jag ta med min stereo hem från skolan.
Skärmen har slutat lysa på den av någon konstig anledning och den startar inte när jag startar bilen.
(lägga ihop gul och röd fungerar inte!)

När du gör det så passa på och ta bort antennkabeln och tändingskabeln också så du verkligen har alla komponenter i kedjan från samma powerblock och samma jordpunkt.

På min SAAB kom störningarna från både röd och gul i ISO-kablaget. Slutade med att jag kopplade en brytare istället för tändning och drog ström och jord från bagaget.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök