3329
Sök

Vad "e" står för i AUdi 80 2.0e

154 Inlägg
17 juli 2010
#41
Är det verkligen "exakt" samma motor? Samma kompression t ex?

Ålänning!
532 Inlägg
17 juli 2010
#42
okej kanske inte exakt men tror du verkligen att en 1.8 kan ge 115hk? speciellt en så gammal?


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2010
#43
Pexi92 skrev:
okej kanske inte exakt men tror du verkligen att en 1.8 kan ge 115hk? speciellt en så gammal?

Vad satt det för motor i Golf GTI? Jo en 1.8 8v med 112 hk. Samma som du har där i princip fast den är tvärställd. Golf GTI/Audi 80 GTE hade på slutet 70talet början 80 talet 110hk med 1.6 litersmotor. 

Lita nu på en gammal räv, det finns ingen Audi/VAG MPFI annat än den motor jag pratar om. Sedan om den fortfarande ger 112hk, det är en annan femma. Men har din fuggehäst som gått 25000mil å andra sidan sina 90 kvar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ålänning!
532 Inlägg
17 juli 2010
#44
så du menar att de egentligen är en 1.8E? Enligt wiki så har inte 1.8E modellen kat.? men du sa ju att de var väldigt oredigt med de olika modellerna. Finns det några siffror som skulle kunna bevisa vilken motor det är?


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2010
#45
En sak vet jag: skit fullständigt i wiki.

Fakta:
1: din motor har 4 cylindrar,
2: den har insprutning
3: det finns ingen 4 cylindrig insprutningsmotor som någonsin monterats i VAG bilar i slutet av 80 talet som haft 90 hästar.
4: det finns insprutade 8v fyror på ca 112-115hk med eller utan kat (1.8E, 1.9E, 2.0E)
5: det finns insprutade 16v fyror på ca 130-140hk med eller utan kat

Sov gott, julafton kom tidigt. smile
Senast redigerat av caromania (18 juli 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ålänning!
532 Inlägg
18 juli 2010
#46
Får väl ta och bänka den och se vad den har... Men hoppas verkligen du har rätt smile men de är ju lite konstigt att det är en 1.8s och skulle ha en 1.8e motor? men förstår att MPFI ger en hel del fler hästar.

Nu gäller det bara att få reda på om min manuella låda passar till den motorn? Isåfall blir det att börja så småningom att göra lite motortransplantation smile


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
18 juli 2010
#47
Vilken röra det varkar vara. Men det är väl ändå det som står i regbeviset som gäller? Audi har ju byggt motorn och då borde dom ju veta hur stark den är? 

caromania skrev:
En sak vet jag: skit fullständigt i wiki.

Fakta:
1: din motor har 4 cylindrar,
2: den har insprutning
3: det finns ingen 4 cylindrig insprutningsmotor som någonsin monterats i VAG bilar i slutet av 80 talet som haft 90 hästar.
4: det finns insprutade 8v fyror på ca 112-115hk med eller utan kat (1.8E, 1.9E, 2.0E)
5: det finns insprutade 16v fyror på ca 130-140hk med eller utan kat

Sov gott, julafton kom tidigt. smile

Här står det ju tvärt om på Audis egna faktablad (årsm 89) angående insprutning?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9171/965578_yosman.jpg

Ålänning!
532 Inlägg
18 juli 2010
#48
jo men regbeviset säger inte hur stor kraft motorn har (åland har inte så bra koll på sånt....) och enligt caromania så finns det ingen 1.8s som har MPFI, bara SPFI och förgasare. Men 1.8e modellen har MPFI.

Det är otroligt oredigt detta och alla modeller verkar vara lite speciella. Reggade mig på Audis sida å matade in tillverkningsnummret med fick bara upp att de va en audi 80 1.8 -89, inget mer sad

första bruksdatumet på bilen är 28.12.89  så den är nästan en 90a
Senast redigerat av Pexi92 (18 juli 2010)


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2010
#49
Det var väldigt vad svårt det var...

4cyl MPFI = 112-115hk
4cyl SPFI (monojet kallar jag inte insprutning) = 90hk
4cyl förgasare (keihin) = 90hk

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#50
Det finns hur många motoralternativ som helst för Audi 80.

Se bara listan;


80    1986 - 1986    1.3    Carb    EP
80    1986 - 1986    1.6    Carb    DT
80    1986 - 1986    1.6    Carb    DTA
80    1986 - 1986    1.6    Carb    JU
80    1986 - 1991    1.6    Carb    PP
80    1986 - 1991    1.6    Carb    RN
80    1986 - 1987    1.6    Carb    SA
80    1986 - 1989    1.6    Diesel    JK
80    1986 - 1986    1.6    T-Diesel    CY
80    1986 - 1988    1.8    Carb    DS
80    1986 - 1988    1.8    Carb    JV
80    1986 - 1991    1.8    Carb    NE
80    1986 - 1991    1.8    Carb    RU
80    1986 - 1990    1.8    Carb    SF
80    1986 - 1991    1.8    K-Jetronic    DZ
80    1986 - 1991    1.8    KE-Jetronic    JN
80    1986 - 1986    1.8    KE-Jetronic    PV
80    1986 - 1988    1.9        SD
80    1986 - 1986    2    K-Jetronic    SK
80    1987 - 1989    1.4    Carb    SE
80    1988 - 1989    1.6    T-Diesel    RA
80    1988 - 1990    1.8    CPI    PM
80    1988 - 1990    2        3A
80    1988 - 1989    2.3        7A
80    1989 - 1991    1.6    T-Diesel    SB
80    1989 - 1991    1.9    Diesel    1Y
80    1990 - 1993    1.6    K-Jetronic    ABB
80    1990 - 1992    2        6A


Det som Caromania skrivit är väl vanligast i Sverige, men är bilen import kan det sitta vad fasen som helst i den. Finnarna speciellt har alltid haft skumma motorer. Sen vad vägverket skrivit på reg.beviset vid registrering har inte så stor betydelse, då det oftast inte stämmer.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (18 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bounty hunter
671 Inlägg
18 juli 2010
#51
jag hade en A80 -89 me 1,8S på bakluckan och hade KE-jet dvs JN och 90HK

jag frågade på gamla jobbet(VAG) vad 'S' stog för eftersom det knappast va för snabb wink
fick svaret Select som va någe slags utrusnings paket me lite dimljus o annat.....men tycker att man ser att alla har 's' på sina A80 och det spelar ingen roll ifall det är förgasare eller insprut(KE-jet)


tilläggas kan ju även att min Passat -88 har 1.8 KE-jet och 90HK


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#52
bobafett skrev:
jag hade en A80 -89 me 1,8S på bakluckan och hade KE-jet dvs JN och 90HK

jag frågade på gamla jobbet(VAG) vad 'S' stog för eftersom det knappast va för snabb wink
fick svaret Select som va någe slags utrusnings paket me lite dimljus o annat.....men tycker att man ser att alla har 's' på sina A80 och det spelar ingen roll ifall det är förgasare eller insprut(KE-jet)


tilläggas kan ju även att min Passat -88 har 1.8 KE-jet och 90HK

Det är mest troligt den motorn som TS har.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#53
Pexi92 skrev:
Det är otroligt oredigt detta och alla modeller verkar vara lite speciella. Reggade mig på Audis sida å matade in tillverkningsnummret med fick bara upp att de va en audi 80 1.8 -89, inget mer sad

första bruksdatumet på bilen är 28.12.89  så den är nästan en 90a

Hur gör man det på audis sida? Lät intressant, vad har jag missat smile


Även om första bruksdatumet hade varit 1992 så är bilen fortfarande tillverkad 88/89 alltså inte nästa en 90a tongue




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ålänning!
532 Inlägg
18 juli 2010
#54
Gå in på Audi.com  och längs ner till vänster finns en knapp var de står "myAudi". Sen på den sidan blir du medlem och när du loggat in kan du lägga till en bil.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#55
Pexi92 skrev:
Gå in på Audi.com  och längs ner till vänster finns en knapp var de står "myAudi". Sen på den sidan blir du medlem och när du loggat in kan du lägga till en bil.

Ok, tack.

Ang. v-lådsbytet så ska du nog starta en tråd för det för att få svar.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#56
Var hittar jag förresten VIN nummret?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2010
#57
FFS ska jag behöva sitta här o erkänna att jag haft fel?? K-jet och 90hk? Aldrig hört talas om och jag trodde jag hade stenkoll på modellerna både i och utanför Sverige. Däremot vet jag att s inte står för select. Förmodligen står det för standard eller något annat "vanligt".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
#58
caromania skrev:
FFS ska jag behöva sitta här o erkänna att jag haft fel?? K-jet och 90hk? Aldrig hört talas om och jag trodde jag hade stenkoll på modellerna både i och utanför Sverige. Däremot vet jag att s inte står för select. Förmodligen står det för standard eller något annat "vanligt".

Mjoo det är nog lite så faktiskt. Finns en drös motoralternativ i och utanför europa.

S står som du säger inte för select.


Ta tex dessa VW's.

Caddy 1986 -1992 1.8 K-Jetronic JH*

*
Engine Code            JH
Displacement (cc)/Cyl            1781 I-4
Bore (mm)                    81.0
Stroke (mm)            86.4
Cylinder Head            8V Mechanical
CR                        8.5:1
Horsepower            90@5500
Torque                105@3000
Injection                    K-Jetronic
           


           
Golf 1986 - 1988 1.8 K-Jetronic GX*

*
Engine Code            GX
Displacement (cc)/Cyl            1781 I-4
Bore (mm)                    81.0
Stroke (mm)            86.4
Cylinder Head            8V Hydraulic
CR                        9.0:1
Horsepower            85@5250
Torque                96@3000
Injection                    K-Jetronic







Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (18 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ålänning!
532 Inlägg
18 juli 2010
#59
VIN-nr = tillverkningsnummer/serienummer på bilen, står i regpappren



Sök