3061
Sök

Trimma volvo 940 ltt

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Jag har läst och sökt en hel del i forumt angående just att trimma dessa bilar. Det finns en hel del trådar med riktigt bra info om det mesta.

Men det intrycket jag får mest angående att trimma dessa bilar så är folk väldigt negativa till att "bonntrimma" dem -  det vill säga sätta på ett T-kors och på så sätt få upp laddet.

Så om någon vänlig själ skulle vilja tala om för mig varför man har den inställningen till just detta och vad nackdelarna/fördelarna kan vara. smile

1 675 Inlägg
17 januari 2009
#2
då får ett ojämnt ladd tryck och risk för spikningar finns. satsa på ett chip och en ordentlig wg. dyrt men garanterat värd pengarna wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#3
Ok, och man får alltid ett ojämnt laddtryck? Tänkte ju inte slänga upp det på 0,9 direkt utan bara runt 0,6 som en fulltryckare sålänge.. Är det fortfarande risk för spikningar då ?

120 Inlägg
17 januari 2009
#4
funkar skitbra att sätta på t-kors....men ett chipp skulle inte sitta fel för soppatillförselns skull...inte kul att elda upp kolvarna


120 Inlägg
17 januari 2009
#5
spikar gör den nog först vid runt 1 bar vet jag av egen erfarenhet


1 675 Inlägg
17 januari 2009
#6
själv kört med t kors. vist går väl men inget att rekomendera. Så köpte steg 3 chip på BSR och annat smått och gott. Går snuskigt bra nu, skakis varje gång. Men det kostar att ligga på topp wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
#7
Chrill27 skrev:
Ok, och man får alltid ett ojämnt laddtryck? Tänkte ju inte slänga upp det på 0,9 direkt utan bara runt 0,6 som en fulltryckare sålänge.. Är det fortfarande risk för spikningar då ?

Varför inte bara byta tryckklockan så du får en fulltryckare?
Bättre än att pysa... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

120 Inlägg
17 januari 2009
#8
du måste ju skämta?
"skakis varje gång"
snuskigt bra menar du med 200hk eller?...haha


1 675 Inlägg
17 januari 2009
#9
Bilen går förvånads värt bra. men vill man fusk trimma ska man nog köpa sig en moped i stället smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 567 Inlägg
17 januari 2009
#10
Jag gjorde följande på min då jag ägde den. bränslechip (BSR) öppet filter med avskärmning (JR) 3 tum hela vägen utan kat 2 st t-kors laddade ca 09-1.0 bar.Bilen gick skapligt faktiskt gemfört med orginal men inte någon värsting på långa vägar!!

13c turbon är liten och med för mycket ladd så blir det bara mest värme så byt till större.

Utan chip så gick det att köra med ett t-kors utan problem 0.6bar men med 2 så ville det sig inte alls.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

356 Inlägg
17 januari 2009
#11
vart sätter man det t-korset ? förstår inte riktigt hur det funkar :p

1 675 Inlägg
17 januari 2009
#12
och tycker man det är dyrt att hålla på med bilar, har man valt fel hobby.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#13
TurbOla skrev:
Chrill27 skrev:
Ok, och man får alltid ett ojämnt laddtryck? Tänkte ju inte slänga upp det på 0,9 direkt utan bara runt 0,6 som en fulltryckare sålänge.. Är det fortfarande risk för spikningar då ?

Varför inte bara byta tryckklockan så du får en fulltryckare?
Bättre än att pysa... tongue

Meningen är att det ska göras seriösare än såhär. Grejen är att jag vill ha lite mer power så länge och har funderat på vad det blir för biverkningar på att höja laddet till 0,6 utan att göra något annat. fram till våren hade jag tänkt satsa på runt 200 hk smile

1 675 Inlägg
17 januari 2009
#14
Chrill27 skrev:
TurbOla skrev:
Chrill27 skrev:
Ok, och man får alltid ett ojämnt laddtryck? Tänkte ju inte slänga upp det på 0,9 direkt utan bara runt 0,6 som en fulltryckare sålänge.. Är det fortfarande risk för spikningar då ?

Varför inte bara byta tryckklockan så du får en fulltryckare?
Bättre än att pysa... tongue

Meningen är att det ska göras seriösare än såhär. Grejen är att jag vill ha lite mer power så länge och har funderat på vad det blir för biverkningar på att höja laddet till 0,6 utan att göra något annat. fram till våren hade jag tänkt satsa på runt 200 hk smile

prova och se. Man lär sig av sina misstag tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
17 januari 2009
#15
Chrill27 skrev:
TurbOla skrev:
Chrill27 skrev:
Ok, och man får alltid ett ojämnt laddtryck? Tänkte ju inte slänga upp det på 0,9 direkt utan bara runt 0,6 som en fulltryckare sålänge.. Är det fortfarande risk för spikningar då ?

Varför inte bara byta tryckklockan så du får en fulltryckare?
Bättre än att pysa... tongue

Meningen är att det ska göras seriösare än såhär. Grejen är att jag vill ha lite mer power så länge och har funderat på vad det blir för biverkningar på att höja laddet till 0,6 utan att göra något annat. fram till våren hade jag tänkt satsa på runt 200 hk smile

undrar jag med..kommer det spika eller?

Mvh Christian

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#16
volvo_1987 skrev:
Chrill27 skrev:
TurbOla skrev:

Varför inte bara byta tryckklockan så du får en fulltryckare?
Bättre än att pysa... tongue

Meningen är att det ska göras seriösare än såhär. Grejen är att jag vill ha lite mer power så länge och har funderat på vad det blir för biverkningar på att höja laddet till 0,6 utan att göra något annat. fram till våren hade jag tänkt satsa på runt 200 hk smile

prova och se. Man lär sig av sina misstag tongue

Hehe Jo, hade väl tänkt att kanske unvika det nu men goda råd tongue

1 675 Inlägg
17 januari 2009
#17
Chrill27 skrev:
volvo_1987 skrev:
Chrill27 skrev:

Meningen är att det ska göras seriösare än såhär. Grejen är att jag vill ha lite mer power så länge och har funderat på vad det blir för biverkningar på att höja laddet till 0,6 utan att göra något annat. fram till våren hade jag tänkt satsa på runt 200 hk smile

prova och se. Man lär sig av sina misstag tongue

Hehe Jo, hade väl tänkt att kanske unvika det nu men goda råd tongue

kan inte mer än att säga jag har provat, gick inge bra. Mem beror mycket på skicket på motorn.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#18
volvo_1987 skrev:
Chrill27 skrev:
volvo_1987 skrev:

prova och se. Man lär sig av sina misstag tongue

Hehe Jo, hade väl tänkt att kanske unvika det nu men goda råd tongue

kan inte mer än att säga jag har provat, gick inge bra. Mem beror mycket på skicket på motorn.

Okej. den gick dåligt då eller ? och sen då? blev det något efter det eller var det bara att åka original och se glad ut tills man köpt riktiga grejer?

1 675 Inlägg
17 januari 2009
#19
Chrill27 skrev:
volvo_1987 skrev:
Chrill27 skrev:

Hehe Jo, hade väl tänkt att kanske unvika det nu men goda råd tongue

kan inte mer än att säga jag har provat, gick inge bra. Mem beror mycket på skicket på motorn.

Okej. den gick dåligt då eller ? och sen då? blev det något efter det eller var det bara att åka original och se glad ut tills man köpt riktiga grejer?

gick väl så där spikade mest, turbon lät som en åsna pakningar började läcka. Men som sagt har du bra skick på motorn kan det gå wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

553 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#20
volvo_1987 skrev:
Chrill27 skrev:
volvo_1987 skrev:

kan inte mer än att säga jag har provat, gick inge bra. Mem beror mycket på skicket på motorn.

Okej. den gick dåligt då eller ? och sen då? blev det något efter det eller var det bara att åka original och se glad ut tills man köpt riktiga grejer?

gick väl så där spikade mest, turbon lät som en åsna pakningar började läcka. Men som sagt har du bra skick på motorn kan det gå wink

Okej.. låter som att det kommer sluta med att skicket på motorn inte kommer vara så bra i slutändan iaf hmm


Sök