*Alla* äldre bilar krånglar i sinom tid. Köp en nybesiktigad så har du iaf ett år på dig att köra utan att behöva tänka på den biten, för det brukar faktiskt - oavsett vad de säger som är kära i sina bilar och aldrig haft bekymmer med just *sin* pärla, de är i minioritet - alltid kosta pengar att besiktiga en gammal bil.
Sedan köper du inte dyrare bil än att du har pengar över för att kosta på bilen ett par tusen. Det finns alltid en anledning till att bilen säljs, och det är inte allt för sällan med anledning av att den har ngt bekymmer.
Du är säkert mer kunnig än mig, så ta det här som rent försök till vänlighet, men äldre bilar har ibland svårt för kalla vinterdagar: finns kvitto på nytt batteri? Gammalt batteri är alltid bekymmer på vintern.
Rent allmämt så kolla upp sido-kostnader så som service (ifall du inte gör det själv) och reservdelskostnader.
Är du händig så finns det faktiskt få bilmodeller som slår äldre Volvobilars reservdelskostnader. "Nyare" Volvo 940 med modern lyx som AC, ABS och dylikt är riktigt billiga i underhåll. Det vore lögn att påstå att de är bättre än ngn annan modern bil, men de är enkla i underhåll och billiga i drift.
Till ngn händig som vill åka billigt hade jag själv rekomenderat en av de nyare 940na. De är rätt högt värderade, men ser du rent totalekonomiskt är det gott och väl försvarbart. Det går inte jämföra en Volvoraggares nerkörda 740 med en välservad nyare 940. De har dessutom väldigt liten benägenhet till att rosta.