3910
Sök

volvo 744 som drar 2 liter milen?

494 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej jag frågar åt en bekant som har en 744 från 87 som drar runt 2 liter milen. Visst att volvosarna är tunga som bly och inte har världens bästa bränsle ekonomi men 2 liter är väll lite väl mycket.
har letat efter soppa läckor men inte kunnat hitta några.
finns de några tips på vad man ska kolla?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
#2
Vogge skrev:
Hej jag frågar åt en bekant som har en 744 från 87 som drar runt 2 liter milen. Visst att volvosarna är tunga som bly och inte har världens bästa bränsle ekonomi men 2 liter är väll lite väl mycket.
har letat efter soppa läckor men inte kunnat hitta några.
finns de några tips på vad man ska kolla?

Byta olja...luftfilter...tändstift....fördelarlock....Tex....! Membran i förgasaren om de e förgasare på den...
Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
17 januari 2009
#3
När va den servad sist?? stift, oljor, filter m.m

Hur långt har bilen gått??

Hur körs den??

Funkar kallstarts anordningen som den ska??

//Per-Arne

494 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#4
olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

328 Inlägg
17 januari 2009
#5
lamdasonden kankse ?! lr hur de stavs`?


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
17 januari 2009
#6
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

Mvh Thomas

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
#7
Vogge skrev:
olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Bytt både oliefilter och luftfilter då eller...?

422 Inlägg
17 januari 2009
#8
Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
#9
pompom88 skrev:
Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

Proffa
282 Inlägg
17 januari 2009
#10
Om mekanisk insprutning, tex K-Jetronic så finns ingen choke. Istället en kallstartsventil som matar bränsle vid kallare väder.
Senast redigerat av thePaavo (17 januari 2009)


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
17 januari 2009
#11
pompom88 skrev:
Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Ursäkta TS för att jag lånar tråden lite.

Lambdan e bytt, katalysator bytt, avgas bytt, tändning står rätt mm.. Mvh

Mvh Thomas

Balle_89
17 januari 2009
#12
hade 745a som drog mycket, visade sej vara tempgivaren som va skrot. så gick på kallstarten hela tiden

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
17 januari 2009
#13
mrbuggy skrev:
pompom88 skrev:
Volvo_Thomas skrev:
Jag skulle också vilja veta de. Har samma "fel" på 245an, fast den super i sig ~1.5.. Men automatchoken vet jag inte, då går den ju dåligt när den är varm. Mvh

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

På min är det lambdasond, men på TS 744 vet jag inte. Mvh

Mvh Thomas

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
#14
Volvo_Thomas skrev:
mrbuggy skrev:
pompom88 skrev:

lambdasonden

Troligen ingen på den va...!

På min är det lambdasond, men på TS 744 vet jag inte. Mvh

Han har ju mekaniskt insprut...!

1 878 Inlägg
17 januari 2009
#15
Först. byt tempgivaren/kallstarts ventilen.

Tändstift, olja,filter,luftfilter. detta skall alltid göras först!
testa annan LMM
sedan testa med tempgivaren/kallstarten


494 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#16
mrbuggy skrev:
Vogge skrev:
olja filter stift är nyligen bytta. fördelarlocket vet jag inte om de är kollat. Men den ska ha mekanisk insprutning så förgasaren vet jag inte?
fundera på om de kan vara så att choken är i hela tiden. Går de att kolla?

Bytt både oliefilter och luftfilter då eller...?

jag antar att luftfiltret är bytt jag var inte delaktig i den biten. Men ska höra efter. bilen står hemma hos mina föräldrar så kan inte kolla hurvida den har lamdasond eller inte.
jag ska iväg och hjälpa till och skruva på tisdag.
Den här temp givaren och kallstartsventilen låter ju misstänkt.
Vart sitter dem?
Jag kollade med ägaren vad de var för motor de var en b230k om de kan vara till någon hjälp.
Senast redigerat av Vogge (17 januari 2009)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Tottis_vbg
18 januari 2009
#17
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

127 Inlägg
18 januari 2009
#18
kolla så den inte läcker innan katten då kan lamban få dåliga värden

494 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#19
Tottis_vbg skrev:
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

okej eftersom jag inte titta själv så vet jag inte hur de ser ut. försöker skaffa så mycket info som möjligt innan jag åker dit och skitar ner mig:D
Men de ja ska kolla är luftfiltret så de inte är skitigt. sedan kolla vakumslangarna finns de något sätt att kolla förgasaren eller får man bara chansa?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 januari 2009
#20
Vogge skrev:
Tottis_vbg skrev:
om det är en b230k e det inte konstigt om den drar mycket bensin. den har ingen lambda eller startspridare. sitter en förgasare med mycket vakumdetaljer. brukar krångla en del om bilen gått långt. tråkiga å renovera också. där sitter manuell ckoke på den har jag för mig? kolla så det inte verkar va läckage i nån vakumslang nånstans. e nog bästa tipset jag kan ge, har även fungerande förgasare å sälja om det skulle va så. dom blir slitna om bilen gått 30,000 mil å uppåt oftast

okej eftersom jag inte titta själv så vet jag inte hur de ser ut. försöker skaffa så mycket info som möjligt innan jag åker dit och skitar ner mig:D
Men de ja ska kolla är luftfiltret så de inte är skitigt. sedan kolla vakumslangarna finns de något sätt att kolla förgasaren eller får man bara chansa?

Hmm enligt dig så e de mekaniskt insprut....vilket stämmer nu då...insprut eller förgasare...svårt med tips annars...


Sök