Hej ska chippa min audi 1.8T (163hk)05:a med steg 1 och byta dumpen från original till något roligar så man får pys ljudet men vad för dumpventil ska man ha??
Jag skulle rekommendera dig ett oljefritt sportluftfilter ist om du inte redan har det? Eftersom du måste ha återcirkulerande dump så kommer det inte göra någon jätteskillnad. Har själv svart plast-dump från bosch och sportfilter. Pyser tillräckligt för mig iaf!
Det är samma. En kolvdump kan vara åretcirkulerande eller öppen. Orginal på din bil sitter en plastdump med membran som håller tätt. Det blir ett lite annat ljud om man byter till en återcirkulerande aluminium dump med kolv.
Kan rekomendera denna Sportfilter sats, den passar på både a4/a6 -01 och fram. du tar bort luftburken och ersätter den med värmeskölden. Beskrivning finns hur man gör.
Håller med! jag har bsr sportluftfilter. låter hur gött som helst. och sen en Forge dump. Den låter grymt på min iaf. hörs gott och väl:) finns på http://soundnstyle.jetshop.se/ under tuning/dumpventiler.
tror den stämmer till viss del. men kanske bara vissa som har otur. min´LMM började ticka som bara den efter några månader..
Ok, tänker inte ta några risker med min bil utan då får det vara bra som det är!
jag har haft öppet filter i över 5 år i min 1,8t och inga problem alls med LMM. men vissa kanske har otur.. =/
hade det skadat grejerna så hade dom ju inte sålt det! LMM kan börja ticka i orginalutförande också, för du andvänder ''modulen'' som LMM sitter i orginal, bara att du flyttar den till den nya värmeskölden, och bilen tar ju in exakt lika mycke luft som innan, bara att den får kallare och fräschare luft!
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen).
Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler. [video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]
Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin. Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt. Mvh
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen). http://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg
Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler. [video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]
Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin. Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt. Mvh
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen). http://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg
Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler. [video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]
Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin. Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt. Mvh