3947
Sök

Farligt och köra snabbare än däckbeteckningen anger?

Avstängd
233 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena,

Tänkte höra hur farligt det är att köra med t.ex T däck (190km/h) i t.ex 240, vad kan hända mer än att det slits? eller är det det enda som kan hända.. att det slits snabbare, för vill nämligen toppa bilen nån gång och det lär ju inte bli sommardäck snart endå så.


Mvh
Nick.

Blå saab 9-3 turba

40 Inlägg
18 januari 2009
#2
Det är nog ingen fara så länge du inte ligger och kör i dom hastigheterna några längre stunder...
Händer förmodligen inget då heller, men det är dumt att utmana ödet. smile

2 230 Inlägg
18 januari 2009
#3
fråga en däckverkstad:) men den finns ju säkert av en anledning och jag skulle då inte vilja utmana ödet för menar kul om det skulle gå sönder eller sprängas å nu allt som kan hända..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 337 Inlägg
18 januari 2009
#4
Så länge du inte ligger och pressar konstant borde det inte vara några problem. Jag har kört 200+ på 160 däck ett flertal gånger och jag lever fortfarande.

Med lem
1 127 Inlägg
18 januari 2009
#5
Finns ju trots allt en anledning till den där märkningen, blir lite krafter när man kör 200+. Vet folk som separerat slitbanan från däcket pga av detta.
Senast redigerat av H3dlund (18 januari 2009)


Masterworks
18 januari 2009
#6
En av anledningarna är att däcket inte tål den värme som utvecklas vid hastigheter
över detta värde och kan resultera i en separation (slitbanan släpper från däcket)!

Avstängd
233 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#7
Okej tack för svaren, får väl vänta tills sommardäcken är på smile

Blå saab 9-3 turba

406 Inlägg
20 januari 2009
#8
Det där med att slitbanan släpper borde enbart gälla regumerade däck.
Hastighetsindexet är där av en anledning. Det som angetts är den hastighet däcket är byggt för att klara av. Över det leker du med ödet.
Corden kan separera, däckexplosion, slitbana etc etc.

Jag provade topphastigheten på min crx vtec för en 7 år sen, helt nya dubbdäck. När jag kom upp i en 180 så smattrade det till i hjulhusen och dom flesta dubbarna var borta hehe

My way or the highway? I take both sideways

961 Inlägg
20 januari 2009
#9
Pillevinken skrev:
Jag provade topphastigheten på min crx vtec för en 7 år sen, helt nya dubbdäck. När jag kom upp i en 180 så smattrade det till i hjulhusen och dom flesta dubbarna var borta hehe

dubbdäck har ju en inkörningstid oxå på ca 50 mil LUGN körning utan hårda inbromsningar och hårda gaspådrag .. annars blir de som du beskriver , dubben sitter fastkletad i hjulhuset tongue

Pure DieselPower

1 878 Inlägg
20 januari 2009
#10
Hastighets Bestämelserna på däcken står juh där utav en orsak.
Har juh varit med om att däck exploderat när man har kört. det är inte trevligt.


1 002 Inlägg
20 januari 2009
#11
Det står ju där för en anledning..

...

1 675 Inlägg
20 januari 2009
#12
ska finnas några bilder på google om hur det ser ut vid olika hastigheter. När ni ser dom rör ni nog inte gasen igen. fick mig en riktig tanke ställare wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

807 Inlägg
20 januari 2009
#13
volvo_1987 skrev:
ska finnas några bilder på google om hur det ser ut vid olika hastigheter. När ni ser dom rör ni nog inte gasen igen. fick mig en riktig tanke ställare wink

länka?

I'd rather die like a man, than live like a coward

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 januari 2009
#14
har kört 230 med 70 däck de höll
volvo kvalite de roll


356 Inlägg
20 januari 2009
#15
Team-Adolfsson skrev:
har kört 230 med 70 däck de höll
volvo kvalite de roll

än är den sista idioten inte född...



Sök