3196
Sök

soppatorsk i turbofordon

47 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#21
Sleepy_One skrev:
går bilen magert så höjer du avgastempen markant=smälta kolvar, glödande turbo = lagerras, bränd katalysator m.m. som följd.

OBS. nu snackar vi om du håller full patte när du får soppatorsk...

Det var en supra i bilsport för nått år sen som skulle vara med i en film produktion och köra ett 300km/h pass under en bro på autobahn, fick för dåligt med soppa med motor ras som följd. (visserligen så var det pumpen och catch tanken som var underdimentionerat men med samma resultat som soppa torsk)



Mvh///Emil

okej då har jag fått mitt svar smile och självklart är jag inte så dum att jag inte fattar att bilen stannar wink


761 Inlägg
27 januari 2009
#22
Inte alls samma sak, är pumpen underdimmesionerad så går den magert länge, när bensinen tar slut går det inte magert mer än en liten liten stund innan motorn stannar.

MAO, du får precis samma resultat på en turbomotor som sugmotor...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

jopp
145 Inlägg
27 januari 2009
#23
Hade jag fått soppatorsk på tex strippen under en köring så kan jag garantera dig att jag iaf skulle lyfta toppen å kolla över allt..

jomenvisst

1 785 Inlägg
27 januari 2009
#24
Elda skrev:
kollar man på vissa bilar så har du ju en inbyggd säkerhetsanordning för att förhindra skenladd genom att bryta bränslet, bryter du bränslet så försvinner det, bilen hinner knappt spika och gör den det så blir det inte kraftigt.

Det är skilnad på att stänga av bränslet helt eller ge en mager blandning. Helt utan bränsle kan den inte detonera eller knacka. Men med mager blandning gör den det oundvikligt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Olika
907 Inlägg
27 januari 2009
#25
Elda skrev:
kollar man på vissa bilar så har du ju en inbyggd säkerhetsanordning för att förhindra skenladd genom att bryta bränslet, bryter du bränslet så försvinner det, bilen hinner knappt spika och gör den det så blir det inte kraftigt.

Är du säker på att det inte är tändningen den klipper?
Så har det iaf varit på de bilar jag skruvat med...

Mvh
Fredrik

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
27 januari 2009
#26
de e ju inte de bästa att soppapumpen går tort.. iaf min första tanke! hmm

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

5 710 Inlägg
27 januari 2009
#27
linusv skrev:
Dansken- skrev:
Om du få soppatorsk när du gasar lite är där risk för att den går magert, vilket gör att det blir mycket varmt i katalysatorn och det kan resultera i att den blir förstört. Har varit med om det på jobbet.

Kan du utveckla? Om den gå magert är det mindre partiklar som går genom katalysatorn, därmed borde den inte behöva jobba mer än om bilen släpper normal mängd med partiklar?

Inte för att vara petig men katalysatorn är inget partikelfilter utan just en katalysator = bygger om de skadliga ämnena en motor släpper ut till mindre skadliga ämnen utan att förbruka sig själv.

MVH Jonas
..............

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 januari 2009
#28
Elda skrev:
kollar man på vissa bilar så har du ju en inbyggd säkerhetsanordning för att förhindra skenladd genom att bryta bränslet, bryter du bränslet så försvinner det, bilen hinner knappt spika och gör den det så blir det inte kraftigt.

har för mig att tidiga 9-5or nyper tändningen vid skenladd.. mer skonsamt i mina ögon då bränslet som inte antänder kyler istället

2slow


Sök