2981
Sök

Volvo 745 tic -88 automat

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#1
ska konvertera min bil till manuell nu och har alla delar men undrar en sak bara.
sökt massa på forumen men hittar inget direkt bra svar men det jag undrar iaf är att om jag nu konverter till manuell (m46) kommer jag få annan utväxling om jag kör med nuvarande bakaxel eller bör jag byta till "manuell bakaxel". hör att om man konverterar rakt av utan att byta bakaxel toppar bilen typ 120km/h pga "automat bakaxel". ?!?! stämmer detta eller ska jag byta låda/kardan med mera men skita i bakaxeln?

fråga nr 2: Hur gör jag med OD? hur ska den kopplas in. något speciellt jag bör tänka på innan jag sätter igång?

tacksam för alla svar!

skriv massa tips och förslag också om ni har nåt

-den satt som en fläskläpp-

Avstängd
386 Inlägg
20 januari 2009
#2
Kolla me nån på volvo dom borde veta. Jag hoppas du vet vad du har gett dig in på för det e lite jobb det där.

561 Inlägg
20 januari 2009
#3
Det spelar ingen större roll vilken bakaxel du har för så stor skillnad är det inte på dom. Har för mig automaten har 4.10 och en manuell har typ 3.73 eller nåt sånt, den kommer nog varva lite mer bara men inget jättefarligt.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#4
BALAN skrev:
Det spelar ingen större roll vilken bakaxel du har för så stor skillnad är det inte på dom. Har för mig automaten har 4.10 och en manuell har typ 3.73 eller nåt sånt, den kommer nog varva lite mer bara men inget jättefarligt.
men hur blir det med toppfarten?

saken är att jag har ju tillgång till en bakaxel från 740 manuell men tänkte att det kanske är för mycket onödigt jobb för att byta om det ändå inte blir så stor skillnad?

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#5
vw___tompa skrev:
Kolla me nån på volvo dom borde veta. Jag hoppas du vet vad du har gett dig in på för det e lite jobb det där.
det är en volvo..... tongue
hur svårt kan det va

-den satt som en fläskläpp-

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
20 januari 2009
#6
jag skulle köpa en manuell 745 istället för att bygga om .. mycket smidigare tongue

tjena grabbar !!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#7
crrille skrev:
jag skulle köpa en manuell 745 istället för att bygga om .. mycket smidigare tongue
har en komplett bil 745 b230f manuell -88 som jag tar delar ifrån.

Men nu VET jag att det inte är svårt alls att byta till manuell. utan det enda jag undrar över är utväxling samt funktiongen över OD på m46 lådan..

-den satt som en fläskläpp-

23 Inlägg
22 januari 2009
#8
Vad jag har hört så ska automat lådan vara mycket bättre än manuell.

volvo240

1 008 Inlägg
22 januari 2009
#9
Angående utväxlingen på bakväxeln så kan du lugnt köra med den du har, 3.73.
Vet inte hur det är på 740, men på bla 240 Turbo var det iaf 3.73 tillsammans med M46 lådan, så de ska lira.

OD:n:  vill du bara ha den fungerande så räcker det att du ger solonoiden +12v via en strömbrytare för att lägga i od, vill du ha det originalt med relä och knapp på spaken så blir det förståss lite mer pill, men efterom du hade en donatorbil så borde du kunna flytta över relähållaren med kablaget och OD relät till din elcentral.


Självklart tycker jag att du skall behålla automatlådan i bilen om det inte är något fel på den smile
DS
Senast redigerat av 240bns (22 januari 2009)



Sök