sydstatare skrev:
hej hej vet att de finns inlägg me detta men frågar ändå.
har en 945 turbo -93 bytt allt te manuell från automat o de sägs att ja måste ha avgasintyg från tillverkaren om bilen reggades efter 01 01 93 första gången.
nu te frågan hur får man tag på avgasintyg smidigast o kostar de nåt??
Tjena!!
Jag är lite nyfiken på er andra som kanske har bytt lådor och kollat efter avgasintyg, just vad det kostar??
Jag har gjort byte på min Caravelle, från Automat till Manuell och nu ska bilen in på sin årliga kontroll. Besiktningsmännen jag har kontakt med genom jobbet verkar driva fram på paragraf vågen när jag frågade om hur jag skulle göra, vilket dem kanske e tvungna till, förstår det, vore ju tjänstefel annars.
Dem hjälpte mig iaf med tele nr till folk på Volkswagen Group sverige som får signera intyget.
Jag fick en lunta papper för en verkstadskontroll som ska stämplas och godkännas av verkmästare på autoriserad verkstad. Där var det med många konstiga kontrollpunkter, blandannat komprisionsprov (Varför det efter ett växellådsbyte??) Tidskrävande...ger mer slantar till verkstan? På papprena står det för den del att det är för motorbyte, men det är bortstruket med bläckpenna och tillskrivet växellådsbyte.
Verkstaden ska ta ut kostnaden för arbetet, och sen skicka handlingarna till huvudkontoret i södertälje, där intyg skrivs mot en liten avgift på 1000 kr (för ett sketet papper
) Om dem vill kan dem även kräva få undersöka bilen själva i sin verkstad, i just södertälje, efter verkstadskontrollen.
Jag tycker det Suckii Suckii och skiter i regbesikta i första skedet. Då flertalet härinne fått igenom sina fordon utan den lilla process så känner jag inte att jag har så mycket att förlora.
Om man nångång blir stoppad i fordons inspektion, är det ingen jävel som vet när lådan byttes..kunde vart igår
Första provkörningen!
Vi får se hur det går i veckan.
Ps, Har någon annan fått pris på sitt intyg, eller e det bara Vag som e snikna?
// Bodin