2343
Sök

Taxikort för 18 åringar.

V-Power
1 186 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/bil/article4224880.ab

Någon som vet när det ska införas?

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Majestas
1 319 Inlägg
Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
22 januari 2009
vet rent teckninskt sätt inte om jag skulle vilja ha en 18 årig taxi nisse i sätet. vet själv hur de e med att ha nytt körkort antingen kör man som ett svin eller så e man rädd att förlora det och lligger och sinkar alla och gör misstag för att man e spänd. Bättre att köra 2 år och bli lite vanare innan skickar ut dem i yrkestrafiken

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

Majestas
1 319 Inlägg
22 januari 2009
psyco skrev:
vet rent teckninskt sätt inte om jag skulle vilja ha en 18 årig taxi nisse i sätet. vet själv hur de e med att ha nytt körkort antingen kör man som ett svin eller så e man rädd att förlora det och lligger och sinkar alla och gör misstag för att man e spänd. Bättre att köra 2 år och bli lite vanare innan skickar ut dem i yrkestrafiken

Tänkte exakt samma sak ang bussen..
För det var väll samma för buss ?

Team VeboTrim

46 Inlägg
22 januari 2009
Låter inte som en bra idé nej, bör inte taxiförare även ha lite lokalkännedom. Dvs kört en del bil i området de ska jobba i så man hittar. Nej det räcker inte med att ha bott där utan man ska ha kört bil också. Tack

Hellre lite och rapp än stor och slapp :þ

9 108 Inlägg
22 januari 2009
Idiotiskt förslag, alla som haft körkort i ~5 år vet att man var en kass förare som 18-åring vad man än tyckte då. Hade inte velat ha en 18-åring som buss/taxiförare än mindre möta 18-åringar i lastbilar.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
22 januari 2009
MilleN skrev:
Idiotiskt förslag, alla som haft körkort i ~5 år vet att man var en kass förare som 18-åring vad man än tyckte då. Hade inte velat ha en 18-åring som buss/taxiförare än mindre möta 18-åringar i lastbilar.

Du möter 18-åringar i lastbilar dagligen då transportgymnasier utbildar yrkeschaufförer mellan 16-18 år.
Började själv köra tradare vid 18!

9 108 Inlägg
22 januari 2009
Ja det är sant, men då går ni/dom ändå en specialinriktad linje i tre år för det.

Entreprenör
1 286 Inlägg
22 januari 2009
Nej fy fa jag vill inte ha någon 18-åring bakom ratten i min taxibil iallafall.

// Niklas Johansson

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 januari 2009
Varför Sverige gör inte som i Frankrike? nu kan man övningköra när man är 16 år (ej körskola) men det finns ett vilkor, den är att man ska vara obligatorisk godskännd med teoriprov, man kan göra körningsprov samma dag som man fyller 18, på så sett man ha redan övningkör 2 år och då får man bättre kunskap och bättre ansvar när man sitter bakom ratten + att när man är ny körkorttagare, det ska finnas ett stort A som sitter bakom bilen under 1 år och inte överstiga 90kmh oavsett om man kör på motorvägen eller inte, den A visar andra förare att den man eller kvinna som kör den bil är en ny körkorttagare i trafiken därmed ampassar sitt körsätt efter.
Även jag som tåg körkort 1970 fick jag klistra ett A bakom bilen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 353 Inlägg
22 januari 2009
alain skrev:
Varför Sverige gör inte som i Frankrike? nu kan man övningköra när man är 16 år (ej körskola) men det finns ett vilkor, den är att man ska vara obligatorisk godskännd med teoriprov, man kan göra körningsprov samma dag som man fyller 18, på så sett man ha redan övningkör 2 år och då får man bättre kunskap och bättre ansvar när man sitter bakom ratten + att när man är ny körkorttagare, det ska finnas ett stort A som sitter bakom bilen under 1 år och inte överstiga 90kmh oavsett om man kör på motorvägen eller inte, den A visar andra förare att den man eller kvinna som kör den bil är en ny körkorttagare i trafiken därmed ampassar sitt körsätt efter.

Du får Övningsköra i sverige när du fyller 16 också hemma, med en grön 'Övningkör' skylt bakpå smile

There's no replacement for displacement

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 januari 2009
Batta skrev:
alain skrev:

Du får Övningsköra i sverige när du fyller 16 också hemma, med en grön 'Övningkör' skylt bakpå smile

Jo men så länge jag vet, du är inte tvingen att klara av teoriprov innan och när man har det, man klara sig bättre i trafiken eller?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
22 januari 2009
Det finns folk som kör bil mycket, mycket bra, även som 18-åringar. Jag ser inget problem i det,
bara dom testas ordentligt först, så att man inte anställer värsta biltjuven. big_smile

194 Inlägg
22 januari 2009
"Regeringen vill göra det lättare att både ta – och förlora körkortet" roll

Vad hoppas dom kunna förbättra med det? Intäkterna till staten eller?
Inte är det då säkerheten i trafiken de månar om

186 Inlägg
22 januari 2009
,an måste ha haft körkorteti minst två år innan att få skaffa texilegget

194 Inlägg
22 januari 2009
Saleenkungen skrev:
,an måste ha haft körkorteti minst två år innan att få skaffa texilegget

Nu vill regeringen ändra på det, om du läser första inlägget så ser du smile

Muttley
22 januari 2009
för jävligt är det tycker jag. Inte skulle jag vilja åka taxi med en 18åring som precis fått kortet.
hoppas de sätter fler prov än de 3 idag?
buss skulle jag heller aldrig vilja åka med 18åringar.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 januari 2009
Låter som en bra idé. Alla 18-åringar är inte helt talanglösa bakom ratten, dessutom är det säkert ett bra extraknäck/jobb under gymnasiet eller efter studenten.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

German Engineering
9 083 Inlägg
22 januari 2009
Jag tycker att det är en bra idé. Alla 18-åringar är inte kassa bakom ratten. Om man vill jobba extra så är det ju ett perfekt jobb ju smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

RS
886 Inlägg
22 januari 2009
Alla 18-åringar är inte kassa på att köra bil...kan ju inte dra alla över samma kam. Alla 40-åringar är inte bra på att köra bil heller.

Focus RS

Sök