3781
Sök

Taxikort för 18 åringar.

V-Power
1 186 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Förstår inte varför så många ser så mycket problem och fara med förslaget.

Jag menar om 18-åringen klarar alla proven så är han väl tillräckligt duktig? Eller har jag missat något där, annars får dem väl höja kraven på proven.

Sen om det visar sig att 18-åringen skulle börja köra som en idiot efter att han har klarat proven så får han förmodligen tillräckligt många klagomål från kunder så han blir kickad under sin provanställning.

Jag önskar i alla fall att det redan var möjligt att ta taxikort från 18 år. Perfekt extrajobb när man går i gymnasiet, när man läser på universitet eller när lönen är lite halvdålig i början.

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

9 108 Inlägg
22 januari 2009
Givetvis är inte alla 18-åringar kassa, men varför ge dom som är kassa chansen? Man behöver mycket mer erfarenhet för att klara sig som yrkeschaufför än för att bara ha vanligt körkort.

(Alla pedofiler är inte återfallsförbrytare men jag håller gärna alla inlåsta för gott ändå wink)

Trucker
2 710 Inlägg
22 januari 2009
psyco skrev:
vet rent teckninskt sätt inte om jag skulle vilja ha en 18 årig taxi nisse i sätet. vet själv hur de e med att ha nytt körkort antingen kör man som ett svin eller så e man rädd att förlora det och lligger och sinkar alla och gör misstag för att man e spänd. Bättre att köra 2 år och bli lite vanare innan skickar ut dem i yrkestrafiken

Du skrev det jag tänkte wink
Tycker det är bra som de är nu.. haft körkort i snart 3år och det är faktiskt först nu på senaste tiden man har blivit säker på sin körning, håller på med taxikortet. Att låta en 18åring ta taxilegget, då har man fan inte tänkt igenom saken.. Hur gammal var han/hon när denne tog körkort som kom med förslaget? Vet personen hur det är o vara ung o dum/vild? Vet han/hon om att ungdomar står för en STOR del av de mesta som händer ute i trafiken? Hur ofta är det en 18åring håller hastighetsgränsen? skulle väl tippa på 2/10gånger om ens de..

Inte är då detta förslag för säkerhetsskull inte det vet vi ju alla. Det handlar om intäkter till staten självklart wink

Ska bli jäkligt intressant och se påföljden av detta om det införs..

Fart missbrukare

1 489 Inlägg
22 januari 2009
Jobbar själv som taxichaffis, och sätta en 18-åring bakom ratten på en taxibil låter riskabelt..? Nu är jag bara 21 men dom extra 3 åren man har kört bil har satt sina spår..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

Avstängd
233 Inlägg
22 januari 2009
BMWgrabben skrev:
psyco skrev:
vet rent teckninskt sätt inte om jag skulle vilja ha en 18 årig taxi nisse i sätet. vet själv hur de e med att ha nytt körkort antingen kör man som ett svin eller så e man rädd att förlora det och lligger och sinkar alla och gör misstag för att man e spänd. Bättre att köra 2 år och bli lite vanare innan skickar ut dem i yrkestrafiken

Tycker det är bra som de är nu.. haft körkort i snart 3år och det är faktiskt först nu på senaste tiden man har blivit säker på sin körning, håller på med taxikortet. Att låta en 18åring ta taxilegget, då har man fan inte tänkt igenom saken.. Hur gammal var han/hon när denne tog körkort som kom med förslaget? Vet personen hur det är o vara ung o dum/vild? Vet han/hon om att ungdomar står för en STOR del av de mesta som händer ute i trafiken? Hur ofta är det en 18åring håller hastighetsgränsen? skulle väl tippa på 2/10gånger om ens de..

Inte är då detta förslag för säkerhetsskull inte det vet vi ju alla. Det handlar om intäkter till staten självklart wink

Det finns faktiskt 18 åringar som förmodligen kör bättre än vad du gör fastän du har kört i 3 år, bara för att inte du var bra när du var 18 behöver ju inte alla vara kassa eller hur? och sen hur många som kör taxi håller hastighetsgränsen? handlar inte alltid om det... handlar om att kunna planera och läsa trafiken och dessutom följa rytmen.

Blå saab 9-3 turba

Trucker
2 710 Inlägg
22 januari 2009
Niick skrev:
BMWgrabben skrev:
psyco skrev:

Det finns faktiskt 18 åringar som förmodligen kör bättre än vad du gör fastän du har kört i 3 år, bara för att inte du var bra när du var 18 behöver ju inte alla vara kassa eller hur? och sen hur många som kör taxi håller hastighetsgränsen? handlar inte alltid om det... handlar om att kunna planera och läsa trafiken och dessutom följa rytmen.

det gör de säkert. säger inte att jag kör bäst, men jag tycker inte att en 18åring, nybliven körkortstagare, ska få sätta sig bakom ratten o köra 4 pers från låtsäga Västerås till Arlanda.. en sträcka på sisådär timmen. Låter inte så bra.. Detta var bara ett exempel smile

Fart missbrukare

1 062 Inlägg
22 januari 2009
Bättre att låta en duktig 18 åring köra Taxi än flertalet idioter i Stockholm som kör Taxi idag.....blinkers, folkvett, och lokalkännedom saknar majoriteten totalt.

"You Go, we go!"

213 Inlägg
22 januari 2009
Saleenkungen skrev:
,an måste ha haft körkorteti minst två år innan att få skaffa texilegget

och minst vara 21 år

Muttley
22 januari 2009
Om de kan låta 18 åringar få köra taxi/ buss, då kan de lika gärna låta dem få köra tung mc direkt istället för att vänta minimum till 20.
(är helt emot det)
Och säg inte att mc är farligare, de är bilisterna som är farligast.

2 600 Inlägg
22 januari 2009
tycker det låter som en bra ide som sagt finns ju många som kör som idoter men inte alla jag själv kör så att minna kompisar kalla mig gubbe:P  men visst gasa man på när det blir 110 vägar:P nu finns ju 120vägar så .

gör som jag kör gubba racer=)

474 Inlägg
22 januari 2009
Jag tycker det låter som en bra ide. Vet inte hur det funkar med taxikort men har man klarat proven och dessutom kan köra bil bra så varför inte? Jag vara bara 19 år när jag började köra 25,25m ekipage efter bara 2 års utbildning med inte allt för mycket körning i skolan så nog fan finns det väl 18 åringar som kan köra bil och som har lite vett innanför pannbenet.

Volvo S60 2.5T AWD

Avstängd
233 Inlägg
22 januari 2009
MilleN skrev:
Givetvis är inte alla 18-åringar kassa, men varför ge dom som är kassa chansen? Man behöver mycket mer erfarenhet för att klara sig som yrkeschaufför än för att bara ha vanligt körkort.

(Alla pedofiler är inte återfallsförbrytare men jag håller gärna alla inlåsta för gott ändå wink)

Det finns ju ett prov för en anledning eller hur? klarar dom provet så är dom inte kassa utan tillräckligt bra för att köra taxi. *suck*

Blå saab 9-3 turba

V-Power
1 186 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
MilleN skrev:

Det måste jag ju säga var något utav det dummaste jag har läst på Internet.

Givetvis är inte alla 21-65 åringar kassa, men varför ge dem som är kassa chansen? Det är ju inte så att man bara får taxikortet rätt i handen. Först har man ju jobbat på sitt körkort och sen när man har kommit så långt så man vill jobba som taxichaufför har man väl ett visst intresse för att köra, så då är man förmodligen inte helt talanglös heller.

Sedan ska man ju klara taxikortet också, och har man klarat det är man uppenbarligen tillräckligt duktig för jobbet, eller? Annars anser jag det är provet det är fel på och inte 18-åringen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 januari 2009
Niick skrev:
MilleN skrev:

Det finns ju ett prov för en anledning eller hur? klarar dom provet så är dom inte kassa utan tillräckligt bra för att köra taxi. *suck*

Men det handlar väl primärt om körvana/erfarenheten av att ha kört i några år, det är nog det som stör de flesta. Oavsett hur mkt traktor eller övningskörning man kört så är man inte van körkortsinnehavare/förare direkt när man tar kortet/är 18. En 25-åring med nytaget körkort är förmodligen lika ovan/jobbig/"farlig" som en 18-åring med nytaget kort.

"When innovation meets passion!"

9 108 Inlägg
22 januari 2009
R1kard skrev:
Det måste jag ju säga var något utav det dummaste jag har läst på Internet.

Givetvis är inte alla 21-65 åringar kassa, men varför ge dem som är kassa chansen? Det är ju inte så att man bara får taxikortet rätt i handen. Först har man ju jobbat på sitt körkort och sen när man har kommit så långt så man vill jobba som taxichaufför har man väl ett visst intresse för att köra, så då är man förmodligen inte helt talanglös heller.

Sedan ska man ju klara taxikortet också, och har man klarat det är man uppenbarligen tillräckligt duktig för jobbet, eller? Annars anser jag det är provet det är fel på och inte 18-åringen.

Nu uttryckte jag mig lite plumpt erkänner jag, men gränsen finns ju av en anledning, samma anledning som att inte 18-åringar får gå på systemet eller ta tungt mc-kort. Dom allra flesta behöver ett par år på nacken i trafiken helt enkelt. Tror att väldigt många resenärer skulle känna sig osäkra (även om det må vara obefogat) om det är en 18-åring som kör buss och ansvarar för 30-40 liv.

Sedan finns det gott om tomtar som klarat diverse körprov utan att egentligen vara värda det, sett på "Sveriges sämsta bilförare" eller vad det heter? smile

150 Inlägg
22 januari 2009
MilleN skrev:
Idiotiskt förslag, alla som haft körkort i ~5 år vet att man var en kass förare som 18-åring vad man än tyckte då. Hade inte velat ha en 18-åring som buss/taxiförare än mindre möta 18-åringar i lastbilar.

kan säga att det är nog säkrare att möta en 18 med nyligt taget kort, än att möta en 40+ gubbe som sitter och knappar mobil eller halvsover bakom ratten, 18 åringen koncentrerar sin mer på själva körningen. smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

9 108 Inlägg
22 januari 2009
KungKjell skrev:
kan säga att det är nog säkrare att möta en 18 med nyligt taget kort, än att möta en 40+ gubbe som sitter och knappar mobil eller halvsover bakom ratten, 18 åringen koncentrerar sin mer på själva körningen. smile

Det finns alltså inga 18-åringar som knappar på mobiler? Där har vi den berömda kammen man drar alla över igen wink

Det finns faror med alla på vägarna men rena fakta är ju att man behöver ha mycket vett i skallen och mycket erfarenhet för att ligga på vägarna som yrkeschaufför. Det är lika bra att ha reglerna som dom är nu så minskar man i alla fall risken att få oerfarna förare som yrkeschaufförer.

150 Inlägg
22 januari 2009
Sam176 skrev:
Jag tycker att det är en bra idé. Alla 18-åringar är inte kassa bakom ratten. Om man vill jobba extra så är det ju ett perfekt jobb ju smile

//Sam

håller med låtar bra, smile trevligare att hoppa på bussen om en 18åring chauför ist för gubben som kört buss i 30 år och hatar barn big_smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

409 Inlägg
22 januari 2009
MilleN skrev:
KungKjell skrev:

Det finns alltså inga 18-åringar som knappar på mobiler? Där har vi den berömda kammen man drar alla över igen wink

Det finns faror med alla på vägarna men rena fakta är ju att man behöver ha mycket vett i skallen och mycket erfarenhet för att ligga på vägarna som yrkeschaufför. Det är lika bra att ha reglerna som dom är nu så minskar man i alla fall risken att få oerfarna förare som yrkeschaufförer.

Det är du som drar alla över en kam. Jag anser att det ska bli SVÅRARE att ta körkort men att även en person som är 18 ska få chansen. När man är 18 är man myndig och vuxen och borde få göra alla saker som 40åringar får göra, bara det att det måste ställas hårda krav. Hade 18 satts som gräns på systemet från början så hade folk nog inte klagat idag på att det borde höjas till 20..

1 814 Inlägg
22 januari 2009
Bostrom skrev:
Alla 18-åringar är inte kassa på att köra bil...kan ju inte dra alla över samma kam. Alla 40-åringar är inte bra på att köra bil heller.

+1
Låt 18-åringarna få göra proven för taxikortet på samma villkor, klarar de det är de därmed lämpliga. jäkla byrokrati roll

Sök