3211
Sök

abs lampan tänds

herr
321 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Min flickväns audi 100 -88 besiktades för ett par veckor sen och den fick en 2:a på att abs- lampan tänds.
Lampan tänds inte när man startar bilen utan efter 10-20 meter. hennes farsa skulle försöka kolla vad det var och han tror att det var nån givare på själva oket höger fram. Har kollat på biltema och mekonomens hemsida och jag hittar ingen givare till abs- enhet hmm finns det ens nåt sånt eller kan det kallas nånting annat? har nån haft det här problemet, och kan det rent utav vara nåt annat?
Tacksam för alla tips!
MvH Björn

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 januari 2009
bjornt skrev:
Har kollat på biltema och mekonomens hemsida och jag hittar ingen givare till abs- enhet hmm finns det ens nåt sånt eller kan det kallas nånting annat? har nån haft det här problemet

vanligt att givare ger upp finns dom inte på biltema kan du ju alltid prata med vag...
Senast redigerat av MeloveGolf (24 januari 2009)

herr
321 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
ok, men jag tyckte det var knepigt att mekonomen inte hade såna givare. ville helst undvika att gå till vag för dom är så jäkla dyra. fick köpa en ny hjulbult där förra året och den gick på 50 spänn, kan ju bara tänka sig vad dom tar för en givare hmm

832 Inlägg
24 januari 2009
Har du provat och gjort ren ABS-kransen? Det kan räcka med det ibland oxå men ska du byta givare så borde det finnas på någon skrot om du inte vill köpa en ny på vag.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

369 Inlägg
24 januari 2009
Gå till mekonomen istället för bara kolla på deras hemsida.. Dom har en sån givare till 100%..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

herr
321 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
är det svårt att ta sig in till "kransen"? tror nästan att det är troligare än att givarn är trasig eftersom lampan tänds efter man kört ett tag

832 Inlägg
24 januari 2009
Vet inte riktigt vart dom sitter på din bil men antingen på den inre drivknuten eller ute vid hjulet. Men det är bara att ta en stålborste och borsta bort lite skit.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

herr
321 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
ok:) om inte det funkar tar jag nog och kopplar ihop abs lampan med oljetryckslampan tills vidare, har inte tid att jävlas eftersom besiktningen är på onsdag sad får isåfall bli ett senare problem

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
24 januari 2009
Fungerar hastighetsmätaren som den ska? Annars har du givaren där som kan spöka endel.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

537 Inlägg
24 januari 2009
Karlsson_1988 skrev:
Fungerar hastighetsmätaren som den ska? Annars har du givaren där som kan spöka endel.

Hastigheten mäts väl ändå ifrån växellådan? Har inte vart med om nån bil där hastigheten mäts från hjulet.

Random Hero
4 047 Inlägg
24 januari 2009
bjornt skrev:
är det svårt att ta sig in till "kransen"? tror nästan att det är troligare än att givarn är trasig eftersom lampan tänds efter man kört ett tag

ja körde sönder en kabel till en givare när de va som snöigast ute, o min lampa tändes efter att ja kört några meter men absen funka ända tills den tänds, o att den slocknar efter at man kört en bi är för att systemet testas

Dog food lid. Backwards

29 Inlägg
24 januari 2009
Koppla lampan till oljetrycket, det har jag gjort och har besiktigat utan problem.  Fast det är på min 2:a bil och den har jag mest till jobbet.

Kan säga att mitt ABS system har krånglat i flera år innan jag tog till denna lösning.

herr
321 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
hastighetsmäteren hackar faktiskt när du nämner det, men om man knackar på den så hoppar den igång igen. var ute och kollade på oljelampan och det men det ser förjävligt svårt ut att koppla ihop dom... nån som vet om man kan parallellkoppla kablarna till givarna fram utifall den ena inte funkar?hmm

Sök