3927
Sök

Passat 06 och krånglande framdörr

2 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Har en Passat 06 som jag inte kan öppna höger framdörr på.

Lite konstigt på en så ny bil... Jag kan öppna dörren inifrån men inte från utsidan oavsett om bilen är låst eller ej. Det är inget motstånd i handtaget.

Första gången detta inträffade åkte min fru ner till Din Bil. En av deras tekniker löste problemet genom att slå igen dörren lite nätt med "kolven" nere. Därefter fungerade dörren ett bra tag.
"Misstaget" jag gjorde för att problemet skulle återuppstå var att jag låste/låste upp dörren för många gånger i rad... märkligt.

Vi ska givetvis åka tillbaka till Din Bil men för att undvika repliken "det kommer att kosta skjortan bara att felsöka" så skulle det vara intressant om någon har haft eller känner till en lösning på detta problem.
Vill ha lite mer känsla för om detta är vanligt, dvs något de känner till en lösning på.

Tack för svar. P

5 Inlägg
24 januari 2009
Är förmodligen ett stag som hoppat ut/lossnat på nåt sätt? Sen är det inte så dyrt att felsöka fixa såna saker, ta ner en dörrsida och trycka dit staget eller förmodligen byta nån plastdetalj går la på nån tusenlapp kanske?

Elektiker ;)
403 Inlägg
24 januari 2009
-06a.. är de fortfarande inte garanti på bilen då ? :S

2 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Ingen garanti kvar.

Kan det verkligen vara ett stag? Kan det bara hoppa rätt eller lossna hur som helst? Jag tänker på att killen på Din Bil bara dunkade lite i dörren så fungerade allt.

Jaja, är det komplicerat att plocka bort insidan?

/P

128 Inlägg
26 januari 2009
Vilken tur att jag läste denna tråden häromdan för idag ifrån jobbet så fick inte jag upp min dörrjävel på min passat -06a.

Hur löste du problemet?

Mvh Mattias

128 Inlägg
26 januari 2009
Pilsk skrev:
är bara att ta lös själva låset och det gör man genom att vrida en skruv som sitter i ett hål på själva kanten på dörren samtidigt som man håller ut handtaget. men man får inte vrida för långt på skruven för då ramlar själva låset till handtaget ner i dörren. sen är det bara att sätta dit vajern till handtaget.

Själva låskistan sitter ju fastdragen med två torx, hur ska den kunna ramla ner? För jag antar att du menar att man skall släppa på handtaget som sitter i en torx gömd bakom ett gummiskydd?

128 Inlägg
28 januari 2009
Pilsk skrev:
inte själva låskistan utan låset vid ytter handtaget.

Okey, provade din melodi med den fungerar inte på nya modellen. Den tidigare karossen skall det gå på men inte den nya dock.
River dörrsidan idag och kikar vad problemet är.
Pratade med en kille på VAG igår och dom visste vad problemet var och det skulle inte gå på många hundringar att få det gjort. Då slipper man ha sönder clips och skit i dörrsidan.

Mvh Mattias

2 Inlägg
6 januari 2014
har samma problem i flera år dörren krånglar hela tiden har öpnat en gång aldrig mer

2 Inlägg
6 januari 2014
05 06 passat är bara problem hela tiden broms problem abs llampa lyser anti slad ur funktion och ny bilen plotligt stannat har kollat ingen gnista

Sök