2522
Sök

Volvo 240 GLT startar inte.....

79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
Körde in bilen i garaget...
Var innan det och tvättade bilen. (utvändigt, ingen motortvätt)
Skulle byta lite delar.
Bytte tändspole, fördelarlock och rotor...

Motorn startar inte!
Sprayade startgas i insuget..
Motorn tänder till någon gång...

Bytte spridartätningar (skulle ändå bytas, bilen gick bra innan och startade alltid!)
Motorn startar fortfarande inte, bara tänder till med startgas...

Bytte bränslepumpsreläet... Ingen skillnad!
ALLA säkringar är hela!

Stängde av fläkt och radio i garaget för att få tyst.
Bränsle-pumparna låter ingenting... Surrar inte ens...

Bilen gick som sagt jättebra innan jag körde in bilen i garaget.
Startade alltid både när den stod i garaget eller om det var 10 minus ute!

PS.
Motorn är B230E
DS.
Senast redigerat av blackbox (24 januari 2009)


224 Inlägg
24 januari 2009
#2
byt tebax till gamla tändspolen för det kan garanterat vara den som e knasig

184 Inlägg
24 januari 2009
#3
tändkablar sitter rätt ??

21 761 Inlägg
24 januari 2009
#4
blackbox skrev:
Motorn tänder till någon gång...

Bränsle-pumparna låter ingenting... Surrar inte ens...

Tände den bara till någon enstaka gång eller så pass mycket att den verkar vilja starta?

Pumparna ska ju gå när man har vridit runt startmotorn och tändspolen (tändmodulen) har skickat impulser, om det inte kommer tändimpulser så kommer inte pumprelät att dra heller. En av de röd/vita kablarna på tändspolens stift nr 1 går till pumprelät, den andra röd/vita går till tändmodulen. Kolla att de sitter som de ska.
Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2009)

32 Inlägg
24 januari 2009
#5
som innan garanterat tändspolen. om du har provat startgas o den bara tänder till lite kan du glömma att de har med soppan o göra.byt tbx dom utbytta delarna sen hittar du den felande länken

79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#6
softmuppen skrev:
byt tebax till gamla tändspolen för det kan garanterat vara den som e knasig

Provade att sätta tillbaka alla gamla grejer...
Ingen skillnad! sad


79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#7
saab_power_900 skrev:
tändkablar sitter rätt ??

Ja!


1 878 Inlägg
24 januari 2009
#8
blackbox skrev:
softmuppen skrev:
byt tebax till gamla tändspolen för det kan garanterat vara den som e knasig

Provade att sätta tillbaka alla gamla grejer...
Ingen skillnad! sad

Sitter tändkablarna rätt?


79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#9
softmuppen skrev:
byt tebax till gamla tändspolen för det kan garanterat vara den som e knasig

Provat detta.... Dött!


79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#10
Frozen1985 skrev:
blackbox skrev:
softmuppen skrev:
byt tebax till gamla tändspolen för det kan garanterat vara den som e knasig

Provade att sätta tillbaka alla gamla grejer...
Ingen skillnad! sad

Sitter tändkablarna rätt?

Ja, jag satte dom likadant som dom satt innan jag bytte allt...


79 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
blackbox skrev:
Motorn tänder till någon gång...

Bränsle-pumparna låter ingenting... Surrar inte ens...

Tände den bara till någon enstaka gång eller så pass mycket att den verkar vilja starta?

Pumparna ska ju gå när man har vridit runt startmotorn och tändspolen (tändmodulen) har skickat impulser, om det inte kommer tändimpulser så kommer inte pumprelät att dra heller. En av de röd/vita kablarna på tändspolens stift nr 1 går till pumprelät, den andra röd/vita går till tändmodulen. Kolla att de sitter som de ska.

Få testa och ser hur det ser ut.
Funderar annars på att ta ström direkt från säkringen och till pumpen med vippströmbrytare.
Gjorde detta för några år sen på en annan 240GLT jag hade... (B23E)


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
24 januari 2009
#12
Sitter alla kablar rätt på tändspolen då ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

21 761 Inlägg
24 januari 2009
#13
Det borde kunna ha något med tändningen att göra tycker jag, dels med tanke på att pumparna inte går men mest med tanke på att inte motorn startar med startgas.

Pumprelät får som sagt impulssignaler från tändspolen, som i sin tur får från tändmodulen, och både tändmodulkabel+pumpreläkabel sitter på samma anslutning hos tändspolen.

1 796 Inlägg
24 januari 2009
#14
Prova med att brygga 30 & 87 på bränslerelät, detta för o se om signalen för att starta pumparna går fram.


1 050 Inlägg
24 januari 2009
#15
Har för mig att det sitter en svart hängsäkring någonstans under klädseln i kofferten, är den gången så startar ej bränslepumpen. Likaså är det mkt lätt att sätta + & - fel på tändspolen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#16
E-30 skrev:
Har för mig att det sitter en svart hängsäkring någonstans under klädseln i kofferten, är den gången så startar ej bränslepumpen. Likaså är det mkt lätt att sätta + & - fel på tändspolen.

Pumparna går men inte när man kör på startmotorn eller när man slår till tändningen.
Har satt tillbaka alla delar så som det satt innan - utan framgång! sad


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#17
Hilmer skrev:
Prova med att brygga 30 & 87 på bränslerelät, detta för o se om signalen för att starta pumparna går fram.

Ska prova detta idag...
Kanske tändmodulen som gått sönder annars?! hmm


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Det borde kunna ha något med tändningen att göra tycker jag, dels med tanke på att pumparna inte går men mest med tanke på att inte motorn startar med startgas.

Pumprelät får som sagt impulssignaler från tändspolen, som i sin tur får från tändmodulen, och både tändmodulkabel+pumpreläkabel sitter på samma anslutning hos tändspolen.

Alla delar är tillbaka som dom satt, tog bort dom nya.
Händer ingenting nu. sad
Innan tände motorn till med startgas, nu är det helt dött! hmm


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#19
TritoN skrev:
Sitter alla kablar rätt på tändspolen då ?

Ja dom sitter som dom satt innan.
Har endast bytt ut fördelarlock, rotor och tändspole.
Då ska ju inte motorn sluta fungera.....
Likaså om jag sätter tillbaka alla gamla grejer....


79 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#20
blackbox skrev:
Hilmer skrev:
Prova med att brygga 30 & 87 på bränslerelät, detta för o se om signalen för att starta pumparna går fram.

Ska prova detta idag...
Kanske tändmodulen som gått sönder annars?! hmm

Provade detta!
Pumparna går.. Men inget händer...
Är lite bensin i bilen, 10 liter.
Men tror det är tändmodulen som gått på semester..... hmm



Sök