Jag har en webasto värmare i min seat men nu har jag ett problem med att den drar ur strömen om bilen inte används mycket på nån dag utan bara korta turer,efter ett par dar så startar inte värmaren om jag inte sätter på laddare,nu till min fråga,nån som vet hur mycket ström webaston kräver för att starta upp?
är du helt säker på att de e värmaren då ? dra ur kontakten till den o spraya i lite universalspray däri, brukar se ut som fan där på de ja renoverat/bytt på jobbet
Så där kan det tyvärr bli när man kör korta sträckor, det går inte att komma ifrån. Det man kan göra för att undvika att batteriet dras ur är att underhållsladda batteriet med jämna mellanrum, men man bör också mäta så att generatorn laddar som den ska.
Vid mycket kortkörning så är det extra viktigt att laddspänningen är tillräckligt hög för att batteriet ska få så optimal laddning som möjligt. Har man en regulator som bara ger tex 14 V så bör man byta ut den mot en som ger ut kanske 14,4-14,6 V, sånt gör skillnad i hur batteriet tar emot laddning.
Sedan får man även kolla upp så att den laddspänning som generatorn ger ut verkligen kommer fram till batteriet utan märkbara förluster.
En bra grundregel tycker jag är att man ska köra bilen minst lika länge som man kört värmaren.. Säger så till kunder på jobbet o dom har inga problem med lågt batteri.
En bra grundregel tycker jag är att man ska köra bilen minst lika länge som man kört värmaren.. Säger så till kunder på jobbet o dom har inga problem med lågt batteri.
då kan man ju fråga sig hur fasiken vet man hur länge värmaren gått innan man tar bilen å kör iväg? då man bara kan ställa in den tid man skall åka? och inte start tid?
En bra grundregel tycker jag är att man ska köra bilen minst lika länge som man kört värmaren.. Säger så till kunder på jobbet o dom har inga problem med lågt batteri.
då kan man ju fråga sig hur fasiken vet man hur länge värmaren gått innan man tar bilen å kör iväg? då man bara kan ställa in den tid man skall åka? och inte start tid?
det har jag funderat på länge nu
värmaren är programerad att gå 20 min standard men det går att programera om den så den går kortare eller längre. Om du nu inte har ett ur monterat då kan du göra det själv
Ett tips som kan fungera är om du byter ut batteriet mot ett kraftigare batteri,kör själv väldigt mkt korta sträckor med många kallstarter och i min förra bil höll batteriet endast ett år så jag fick det utbytt på garantin och valde då att få ett 62 Ah batteri monterat istället för 55 Ah som är standard på denna bil. det finns ju batterier som är speciellt avsedda för korta körsträckor,många kallstarter och hög strömförbrukning från många förbrukare,ett sådant borde kunna fungera bra för dig och din typ av körning. Ett annat alternativ är väl att underhållsladda batteriet då och då så det håller sig i trim även fast man inte kör så långa sträckor åt gången samt som flera här sagt,att man ser till att laddningen på bilen fungerar som den ska för annars hjälper det ju inte att byta batteriet..hoppas du hittar en lösning på problemet du har
Jag var lite otydlig,det är inte bara värmaren som drar ur strömmen utan det är något mer men när jag bytte värmaren så sa dom att det var för dåligt batteri å då låg de på 11.8 volt å då startar inte värmaren enligt dom å de tyckte jag var lite mysko,så det var de jag ville ha reda på vilken gräns värmaren har,kan oxå påpeka att jag har en ny generator och nytt batteri.62ah,jag bytte batteri i samband med värmar bytet.
Rimligtvis borde den ju göra det i så fall. Men om batteriet har 11,8 V vilospänning så är det också mycket dåligt laddat, vill bara påpeka så att man inte glömmer bort det.
Har du provat att mäta med en multimeter ifall det är något annat som drar tjuvström?
Rimligtvis borde den ju göra det i så fall. Men om batteriet har 11,8 V vilospänning så är det också mycket dåligt laddat, vill bara påpeka så att man inte glömmer bort det.
Har du provat att mäta med en multimeter ifall det är något annat som drar tjuvström?
Den ska vara ställd i läge för strömmätning och man bör välja det högsta mätområdet, vilket brukar vara 10 eller 20 A på de flesta mätare, eftersom man inte vet hur stor ström det rör sig om. Du tar loss tex batteripluskabeln och kopplar in multimetern mellan batterikabeln och batteripolen, i serie alltså. Sedan kollar du ifall det drar ström fastän allting är avslaget och bilen är låst.
Har man larm så kan det ju dra lite ström, men mer än 0,1 A ska det inte dra vad jag vet. I så fall är det något knas någonstans. Om det nu drar tjuvström så provar du att dra ur en säkring i taget tills det blir nästan 0 A på mätaren, det blir aldrig helt 0 A med tanke på just eventuellt larm och bilklocka.
Om du är osäker på hur just din multimeter ska kopplas så kan du visa en bild, då kan folk hjälpa dig att koppla rätt.