3071
Sök

Byte av M46 till M90

3 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Är glad för dem svar jag får.
Behöver veta snarast. Vad behöver fixas om jag vill byta min M46-låda i min 740 till M90? Byte av kardan
? Är "tratten i slutet av M90-lådan samma som där den ska gå ihop i motorn?
och hur jag ska göra med kopplingen eftersom det är wire på M46:an.

Tack på förhand! Amanda

1 562 Inlägg
25 januari 2009
#2
Wermlannsbrutte skrev:
Hej! Är glad för dem svar jag får.
Behöver veta snarast. Vad behöver fixas om jag vill byta min M46-låda i min 740 till M90? Byte av kardan
? Är "tratten i slutet av M90-lådan samma som där den ska gå ihop i motorn?
och hur jag ska göra med kopplingen eftersom det är wire på M46:an.

Tack på förhand! Amanda

ja du lär väl få byta, kardan till och börja med iaf, sprängkåpan är nog exakt likadan.

IT-Tekniker
161 Inlägg
25 januari 2009
#3
är inte M90 till vitblocken ? då stämmer antagligen inte sprängkåpan ?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 januari 2009
#5
Slammis skrev:
är inte M90 till vitblocken ? då stämmer antagligen inte sprängkåpan ?

Finns M90 till 960 (vit motorn) och till 940 turbo 95- (rödblock)

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 januari 2009
#6
mange_240 skrev:
Wermlannsbrutte skrev:
Hej! Är glad för dem svar jag får.
Behöver veta snarast. Vad behöver fixas om jag vill byta min M46-låda i min 740 till M90? Byte av kardan
? Är "tratten i slutet av M90-lådan samma som där den ska gå ihop i motorn?
och hur jag ska göra med kopplingen eftersom det är wire på M46:an.

Tack på förhand! Amanda

ja du lär väl få byta, kardan till och börja med iaf, sprängkåpan är nog exakt likadan.

inbyggd sprängkåpa på m90, ingen lös historia

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
25 januari 2009
#7
hur säker är du på att det är vajer ?
på min 745glt 16v var det vanlig hydralisk koppling

tog några timmar att smälla upp m90 på den
enda jag gjorde var att ta koppling kardan låda och balk från en 940 med m90 sen var det bara att trycka upp det

det finns några olika varianter på kopplingar jag använde komplett svänghjul och tryckplatta och lamell från en 98:an 940turbo
sen kan man ta orginal svänghjul och tryckplatta och köra M90 diesel lamell

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#8
Slammis skrev:
är inte M90 till vitblocken ? då stämmer antagligen inte sprängkåpan ?

Vet inte vad ett vitblock är...

3 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#9
Growe skrev:
hur säker är du på att det är vajer ?
på min 745glt 16v var det vanlig hydralisk koppling

tog några timmar att smälla upp m90 på den
enda jag gjorde var att ta koppling kardan låda och balk från en 940 med m90 sen var det bara att trycka upp det

det finns några olika varianter på kopplingar jag använde komplett svänghjul och tryckplatta och lamell från en 98:an 940turbo
sen kan man ta orginal svänghjul och tryckplatta och köra M90 diesel lamell

Jag känner i kopplingen att det är wire. Pappa säger det iaf. Men däremot så kanske det vara lamellen som är såpass sliten att det känns som wire också ju. Jag får nog kolla kanske d. Men är alltså inte sprängkåpan lika eller? För annars behöver jag väl inte byta snänghjul och tryckplatta?


Sök