2256
Sök

KIR transformation

60 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Tänkte att jag skulle visa hur jag gjorde för att konvertera om min vanliga Volvo nyckel till en KIR (Key Integrated Remote)

Det som behövs för detta projekt är,

En befintlig KIR nyckel
(Dessa går att köpa Nya med kostar en del, jag köpte mina begagnade på Blocket.)
(I mitt fall gjorde jag om båda mina nycklar)


En fjärrkontroll till den bil du skall konvertera om nyckeln till
(Detta för att du skall slippa kosta på en om kodning av larmdosa hos Volvo)
(Även här använde jag båda mina larmdosor)


Nyckelämnen med ny transponder del
Nyckelämnet kommer oslipat och ska utan problem kunna slipas hos närmaste Låssmed

Artikel nummer Nyckelämne oslipat : 31253386


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552735_wt6jq3.jpg

Överst syns de beg. KIR nycklarna och underst de nya Slipade Nyckelämnena med tillhörande Transponder del


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552736_8grb85.jpg

Börja med att ta bort batteriluckan på baksidan, detta görs enklast med en liten skruvmejsel eller en liten kniv


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552743_brr95o.jpg

Här ser du en liten Torx 8 skruv, lossa den för att sedan kunna ta bort Nyckeldelen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552750_9cbdf2.jpg

Larmdosa och Nyckeldel separerade


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552754_drspbf.jpg

Dela sedan på Larmdelen, jag använde mig av ett så kallat fiskben, finns på Volvo kostar 12:- eller nå sådant


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552757_8pz3hu.jpg

Alla delarna i Larmdosan


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552763_enel58.jpg

Ta sedan och öppna din gamla larmdosa genom att skruva upp denna Torx 8 skruv och plocka ur kretskortet


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552774_ovwamx.jpg

Här syns vad som skiljer de två kretskorten åt, en liten komponent med tre ben och en tryckkontakt som du skall flytta från det ena kortet till det andra


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552775_dansiq.jpg

Jag använde mig av en lödstrumpa och lödkolv för att få bort det lödtenn som höll komponenterna på plats, sedan är det bara tålamod som gäller för att få dem på plats igen på det kretskort som går till din bil

OBS! om du inte är van vid lödning rekommenderar jag att låta någon som kan göra detta steg åt dig

Efter detta är det bara att montera ihop nyckeln igen och ut och testa så att alla funktioner fungerar som de ska.

I detta skede är det kanske också lämpligt att beställa tid hos din lokala Volvo verkstad för om kodning av nyckelns transponder till Imobilizern, Nyckeln kommer att gå runt i låset men bilen säger bara

Start avbruten försök igen

Hoppas att denna "guide" kommer till nytta och att fler konverterar

Jag vill tacka Volvis på SVXC.se för tipset

Lycka till och kom ihåg att du gör detta på egen risk, jag tar absolut inget ansvar att det fungerar eller ej för dig, för mig gick det galant




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20657/552788_eknvg0.jpg

20 Inlägg
26 oktober 2009
#2
Hejsan!
Mycket bra och intressant konvertering. Men ja undrar hur mycket fick
du betala på volvo för att koda om nyckeln???

Ångrar häldre något jag gjorde en något jag inte gjorde! ;)

60 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#3
Kommer inte ihåg exakt... men ett par hundra... allt som allt gick det på 1000:- nyckeln för mig... dvs inkl inköp av alla material, slipning och omkodning...

139 Inlägg
10 november 2011
#4
Hej har en fråga angående omkodningen! varför ska man omkoda?
Man bara flyttar över kretskorten, och om man vill ha komponent på den originala då gör man det Och då funkar det sedan. Nyckeln beställer man hos volvo o får den slipad hos en låssmed.

De just omkodningen jag inte förstår varför? Förklara e du snäll?


458 Inlägg
10 november 2011
#5
Knight_99_Rider skrev:
Hej har en fråga angående omkodningen! varför ska man omkoda?
Man bara flyttar över kretskorten, och om man vill ha komponent på den originala då gör man det Och då funkar det sedan. Nyckeln beställer man hos volvo o får den slipad hos en låssmed.

De just omkodningen jag inte förstår varför? Förklara e du snäll?

Det är inte kretskortet i nyckeln man skall koda om utan ett glaschip som sitter i nyckeldelen av KIRen, som måste kodas om annars så kommer inte bilen gå igång särskilt långvarigt pga startspärr, den startar och dör sekunden efter.
Mvh John


139 Inlägg
10 november 2011
#6
Jahaaa ok. Men sjukt att ett sådant litet glaschip gör en sådan stor sak. På mina gamla 1500talet nycklr är det bara starta o kör juh. Men vet du vad det kostar o programera om?


471 Inlägg
11 november 2011
#7
Jag gjorde det på min för nån vecka sedan och kostar följande utan ev. rabatter.

Inprogrammering av nyckel(lokala Volvofirmans kostnad) 674:- ( kan skilja mellan olika handlare)
Programvara(Vad VolvoCars vill ha ) 164:-
Nyckelämne(oslipat) 520:-
Slipning av nyckel 88:- (är vad min låssmed tog)


139 Inlägg
11 november 2011
#8
Jahaa ok. De va ju billigt om man ska omkoda bara. Tänkte bygga ihop min iallafall. Så de bara omkodningen jag kommer behöva. Fast jag känner ju en kille som inte behövde koda om sin nyckel.


471 Inlägg
11 november 2011
#9
Då kanske han hade tur smile.
För egentligen omkodar man ju inte nyckeln,utan man talar om för bilens larmsystem att man lägger till en ny nyckel.


139 Inlägg
11 november 2011
#10
Ahh bara starta o kör, jävla omkodning. De inget flygplan man kör wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 november 2011
#11
och varför vill man ha kir nyckeln?

borde vara mer intresant att göra tvärsom

för inte kan någon frivilligt villa släpa på en nyckel som är större än dagens mobiltelfoner
tycker kir nyckeln är väldigt opraktisk då den tar grymt stor plats i fickan

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
12 november 2011
#12
Då får du skaffa en byxor med större ficka wink. Nä men de mest så man slipper ha hur många nycklar med sig i en o samma knippa.


2 Inlägg
16 november 2011
#13
får man någon kod till den olipade nyckeln som dom använder sen på volvo eller?
Senast redigerat av thomas83 (16 november 2011)

664 Inlägg
17 november 2011
#14
Jag må vara dum, men varför vill man ha en KIR nyckel? Vad är skillnanden osv? Förklara tongue

2 Inlägg
17 november 2011
#15
den är mycket snyggare å nyare

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 november 2011
#16
thomas83 skrev:
den är mycket snyggare å nyare

nyare men snyggare?!

den är jhu 10gånger så stor som gamla nyckeln

kanske bara är jag som ogillar att ha nycklar som är större en mobilen i fickan

väldigt opraktiskt med en så stor nyckel

har haft chefens xc70 06:a några gånger och nyckeln är ett störande moment inte ens att vrida om nyckeln känns rätt

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
19 november 2011
#17
Är det någon som vet om man måste köpa ett helt nytt nyckelämne eller man bara kan omkoda nyckeln?. För de glasämnet som sitter vid nyckeln ska ju va helt ny för o omkoda eller? Kan man omkoda (Glasämnet) en begagnad till sin egen bil ?


471 Inlägg
19 november 2011
#18
Är rädd för att du måste köpa nytt nyckelämne,då det inte går att dela på den delen.sad .
Du har 2 delar i den delen som skall passa din bil,själva nyckeln och glasämnet.


139 Inlägg
19 november 2011
#19
Jo men dela på den har jag redan gjort, o nyckeln passar min bil nu men det är bara glas ämnet som då jag inte vet om man måste köpa till ett nytt eller om man kan omkoda den begagnade glasämnet. Bilen går inte o starta så min fråga är, kan man omkoda ett begagnat glasämne? NÅN?


60 Inlägg
30 januari 2012
#20
Går det att göra detta till en volvo 850?smile



Sök