Här är några modeler som kan du läsa lite om din bil logotyp och hur den kom till.
Audi
Det var 1909 och tysken August Horch behövde byta namn på sitt företag.
Då kom den tioårige sonen till hans affärspartner på namnet Audi - Horch betyder nämligen lyssna på tyska precis som Audi gör på latin.
Märkets logotyp med de fyra sammanlänkade ringarna såg dagens ljus under depressionen, 1932, då Audi gick samman med DKW, Horch och Wanderer för att kunna klara krisen.
Alfa Romeo
Vad är det som ormen har i munnen? En människa! Både ormen och korset finns i Milanos stadsvapen och det var just i den stan som företaget ALFA startades 1910. I Italien finns det gott om grymma stadsvapen då landet förr i tiden bestod av många riken som låg i fejd och det gällde att sätta sig i respekt hos grannstaterna. När Nicola Romeo 1915 tog över företaget la han till sitt efternamn i logotypen som sett ungefär likadan ut sedan dess.
BMW
Ett schackbräde? Nej, långt ifrån. Bayerische Motoren Werkes kända kylarprydnad är en stiliserad bild av en roterande propeller mot en blå himmel. Från början tillverkade fabriken nämligen motorer till flygplan som användes under första världskriget. Därefter övergick verksamheten till motorer för motorcyklar och bilar. Och så småningom satsade BMW på att bygga hela fordonen.
Citroën
Den franske ingenjören André Citroën började sin bana i kugghjulsbranschen. På hans fabrik tillverkades vinkelväxeldrev, som var en teknisk nymodighet, och det var två kuggar från ett sådant som fick representera bilen Citroën. Den började tillverkas 1919 och har under lång tid varit ett fordon som bjudit på flera smarta lösningar, som gashydraulisk fjädring.
Fiat
Det italienska märket fick en ny logotyp 1999, en lagerkrans som omgärdar namnet Fiat på blå botten. Fast egentligen är märket en uppdatering av designen som användes under 20-talet. Under en period före 1999 var det fem kromade parallella linjer som gällde - en idé som kom till en kväll när designchefen körde förbi fabriken under ett strömavbrott. Utan elljus fick den jättelika Fiat-logon på byggnadens tak ett utseende som inspirerade till att bara bokstävernas lodräta streck blev kvar.
Mazda
I över 70 år hade japanska Mazda ingen logotyp alls utan använde endast sitt namn i ett egendesignat typsnitt. För exportmarknaden skapade man dock 1992 en ellips som innehöll en slags diamant. Eftersom den var väldigt lik Renaults logo rundade man till den men bytte återigen 1997. Sedan dess använder man en ellips med svepande linjer och ett V i centrum, vilket bl a symboliserar utsträckta vingar.
Mercedes-Benz
Det brukar berättas att Mercedes grundare Gottlieb Daimler för över 100 år sedan skickade ett vykort till sin hustru. På kortet hade han markerat deras hus med en stjärna och skrivit att den "en dag kommer att lysa välsignande över vårt arbete". Hur som helst så registrerades den treuddiga stjärnan 1909 och började användas som symbol för Daimler Motoren Gesellschaft. 1937 fick den sitt nuvarande utseende med stjärnan i en ring.
Mitsubishi
Några kaststjärnor eller en slags motorfläkt? Nej, det japanska märkets tre röda symboler föreställer faktiskt diamanter. Visserligen började Mitsubishi (som på japanska betyder just "tre diamanter") med biltillverkning 1917 men hade rötter ända tillbaka till 1870-talet. På den tiden byggde man fartyg och diamanterna ska symbolisera en båtpropeller.
Porsche
Det sportiga bilmärkets berömda sköld bygger på Stuttgarts stadsvapen medan de svarta och röda ränderna kommer från Wurttembergs stadssymbol. Men Ferdinand Porsche började faktiskt inte bygga sina bilar i Tyskland. Efter andra världskriget slog han sig nämligen ned i Österrike och hann bygga 50 exemplar av modellen 356 innan han flyttade. Orsaken var brist på både delar och material.
Renault
Franska Renaults logotyp började som en rund kylarprydnad. Men för att den elektriska tutan under huven skulle höras ordentligt försågs symbolen 1922 med ett hål i mitten. Två år senare blev logon diamantformad och har sett ungefär likadan ut sedan dess, även om den har designats om hela nio gånger.
Rover
Började i England 1861 som en symaskinsfabrik men gick några år senare över till att tillverka trampcyklar. Eftersom hojarna ökade människors möjlighet att röra på sig fick de namnet Rover (som betyder vandrare, nomad och i förlängningen viking). Därav emblemet med det praktfulla vikingaskeppet. Redan 1904 satte man igång att börja bygga bilar men sedan några år tillverkas märket inte längre.
Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.
Skoda
I slutet av 1910-talet reste Emil Skoda till USA och övertalade en indian att följa med honom hem till Tjeckoslovakien som betjänt. Det påstås att företagets dåvarande marknadschef därav fick idén till Skodas symbol som fungerat som varumärke ända sedan dess. Från början skissade man på en ståtlig indianhövding men renodlade logotypen och lät den endast bestå av några fjädrar och en pil.
Toyota
En cowboy med en stor hatt? Nja, egentligen består Toyotas märke av tre ellipser som avbildar kunden, produktens själ och "företagets ständigt ökande teknologiska framsteg och framtidens gränslösa möjligheter". Företaget har fått sitt namn efter grundaren Sakichi Toyoda som ändrade stavningen till Toyota för att bland annat förenkla uttalet av ordet och lättare kunna hålla isär privatliv och arbete.
Volkswagen
1934 kom Ferdinand Porsche med ett utkast till en tysk folkbil. 1937 ritade hans medarbetare Franz Xaver Reimspiess ett utkast till en logotype - bokstäverna V och W i en cirkel. Efter andra världskriget tog den brittiska militärledningen över bilfabriken och bestämde att just denna logotype skulle bli den framtida symbolen för Volkswagen. Efter smärre förändringar under åren introducerades 1999 den nu gällande, en tredimensionell version i mörkblått.
Opel
Den välkända blixten var från början en zeppelinare på väg ut genom en ring. De gigantiska gasfyllda luftskeppen var nämligen en symbol för framtiden men efter att zeppelinaren Hindenburg brann upp i slutet av 30-talet försvann nymodigheten. Efter andra världskriget gjordes Opels logo om till något som liknade ett jetflygplan vilken senare förvandlades till dagens blixt.
Volvo
som de flesta vet, betyder Volvo "jag rullar" på latin. Märket började produceras 1927 och fick en logotyp med en pil som pekar uppåt från en cirkel, en antik kemisk symbol för järn. Genom åren har den förändrats flera gånger och renodlades så sent som förra året då den blev mer lik dem ursprungliga logotypen och samtidigt gjordes större.
Audi
Det var 1909 och tysken August Horch behövde byta namn på sitt företag.
Då kom den tioårige sonen till hans affärspartner på namnet Audi - Horch betyder nämligen lyssna på tyska precis som Audi gör på latin.
Märkets logotyp med de fyra sammanlänkade ringarna såg dagens ljus under depressionen, 1932, då Audi gick samman med DKW, Horch och Wanderer för att kunna klara krisen.
Alfa Romeo
Vad är det som ormen har i munnen? En människa! Både ormen och korset finns i Milanos stadsvapen och det var just i den stan som företaget ALFA startades 1910. I Italien finns det gott om grymma stadsvapen då landet förr i tiden bestod av många riken som låg i fejd och det gällde att sätta sig i respekt hos grannstaterna. När Nicola Romeo 1915 tog över företaget la han till sitt efternamn i logotypen som sett ungefär likadan ut sedan dess.
BMW
Ett schackbräde? Nej, långt ifrån. Bayerische Motoren Werkes kända kylarprydnad är en stiliserad bild av en roterande propeller mot en blå himmel. Från början tillverkade fabriken nämligen motorer till flygplan som användes under första världskriget. Därefter övergick verksamheten till motorer för motorcyklar och bilar. Och så småningom satsade BMW på att bygga hela fordonen.
Citroën
Den franske ingenjören André Citroën började sin bana i kugghjulsbranschen. På hans fabrik tillverkades vinkelväxeldrev, som var en teknisk nymodighet, och det var två kuggar från ett sådant som fick representera bilen Citroën. Den började tillverkas 1919 och har under lång tid varit ett fordon som bjudit på flera smarta lösningar, som gashydraulisk fjädring.
Fiat
Det italienska märket fick en ny logotyp 1999, en lagerkrans som omgärdar namnet Fiat på blå botten. Fast egentligen är märket en uppdatering av designen som användes under 20-talet. Under en period före 1999 var det fem kromade parallella linjer som gällde - en idé som kom till en kväll när designchefen körde förbi fabriken under ett strömavbrott. Utan elljus fick den jättelika Fiat-logon på byggnadens tak ett utseende som inspirerade till att bara bokstävernas lodräta streck blev kvar.
Mazda
I över 70 år hade japanska Mazda ingen logotyp alls utan använde endast sitt namn i ett egendesignat typsnitt. För exportmarknaden skapade man dock 1992 en ellips som innehöll en slags diamant. Eftersom den var väldigt lik Renaults logo rundade man till den men bytte återigen 1997. Sedan dess använder man en ellips med svepande linjer och ett V i centrum, vilket bl a symboliserar utsträckta vingar.
Mercedes-Benz
Det brukar berättas att Mercedes grundare Gottlieb Daimler för över 100 år sedan skickade ett vykort till sin hustru. På kortet hade han markerat deras hus med en stjärna och skrivit att den "en dag kommer att lysa välsignande över vårt arbete". Hur som helst så registrerades den treuddiga stjärnan 1909 och började användas som symbol för Daimler Motoren Gesellschaft. 1937 fick den sitt nuvarande utseende med stjärnan i en ring.
Mitsubishi
Några kaststjärnor eller en slags motorfläkt? Nej, det japanska märkets tre röda symboler föreställer faktiskt diamanter. Visserligen började Mitsubishi (som på japanska betyder just "tre diamanter") med biltillverkning 1917 men hade rötter ända tillbaka till 1870-talet. På den tiden byggde man fartyg och diamanterna ska symbolisera en båtpropeller.
Porsche
Det sportiga bilmärkets berömda sköld bygger på Stuttgarts stadsvapen medan de svarta och röda ränderna kommer från Wurttembergs stadssymbol. Men Ferdinand Porsche började faktiskt inte bygga sina bilar i Tyskland. Efter andra världskriget slog han sig nämligen ned i Österrike och hann bygga 50 exemplar av modellen 356 innan han flyttade. Orsaken var brist på både delar och material.
Renault
Franska Renaults logotyp började som en rund kylarprydnad. Men för att den elektriska tutan under huven skulle höras ordentligt försågs symbolen 1922 med ett hål i mitten. Två år senare blev logon diamantformad och har sett ungefär likadan ut sedan dess, även om den har designats om hela nio gånger.
Rover
Började i England 1861 som en symaskinsfabrik men gick några år senare över till att tillverka trampcyklar. Eftersom hojarna ökade människors möjlighet att röra på sig fick de namnet Rover (som betyder vandrare, nomad och i förlängningen viking). Därav emblemet med det praktfulla vikingaskeppet. Redan 1904 satte man igång att börja bygga bilar men sedan några år tillverkas märket inte längre.
Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.
Skoda
I slutet av 1910-talet reste Emil Skoda till USA och övertalade en indian att följa med honom hem till Tjeckoslovakien som betjänt. Det påstås att företagets dåvarande marknadschef därav fick idén till Skodas symbol som fungerat som varumärke ända sedan dess. Från början skissade man på en ståtlig indianhövding men renodlade logotypen och lät den endast bestå av några fjädrar och en pil.
Toyota
En cowboy med en stor hatt? Nja, egentligen består Toyotas märke av tre ellipser som avbildar kunden, produktens själ och "företagets ständigt ökande teknologiska framsteg och framtidens gränslösa möjligheter". Företaget har fått sitt namn efter grundaren Sakichi Toyoda som ändrade stavningen till Toyota för att bland annat förenkla uttalet av ordet och lättare kunna hålla isär privatliv och arbete.
Volkswagen
1934 kom Ferdinand Porsche med ett utkast till en tysk folkbil. 1937 ritade hans medarbetare Franz Xaver Reimspiess ett utkast till en logotype - bokstäverna V och W i en cirkel. Efter andra världskriget tog den brittiska militärledningen över bilfabriken och bestämde att just denna logotype skulle bli den framtida symbolen för Volkswagen. Efter smärre förändringar under åren introducerades 1999 den nu gällande, en tredimensionell version i mörkblått.
Opel
Den välkända blixten var från början en zeppelinare på väg ut genom en ring. De gigantiska gasfyllda luftskeppen var nämligen en symbol för framtiden men efter att zeppelinaren Hindenburg brann upp i slutet av 30-talet försvann nymodigheten. Efter andra världskriget gjordes Opels logo om till något som liknade ett jetflygplan vilken senare förvandlades till dagens blixt.
Volvo
som de flesta vet, betyder Volvo "jag rullar" på latin. Märket började produceras 1927 och fick en logotyp med en pil som pekar uppåt från en cirkel, en antik kemisk symbol för järn. Genom åren har den förändrats flera gånger och renodlades så sent som förra året då den blev mer lik dem ursprungliga logotypen och samtidigt gjordes större.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
0
0
0
0