2807
Sök

kan du din bil logotyp

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Här är några modeler som kan du läsa lite om din bil logotyp och hur den kom till.
Audi
Det var 1909 och tysken August Horch behövde byta namn på sitt företag.
Då kom den tioårige sonen till hans affärspartner på namnet Audi - Horch betyder nämligen lyssna på tyska precis som Audi gör på latin.
Märkets logotyp med de fyra sammanlänkade ringarna såg dagens ljus under depressionen, 1932, då Audi gick samman med DKW, Horch och Wanderer för att kunna klara krisen.

Alfa Romeo
Vad är det som ormen har i munnen? En människa! Både ormen och korset finns i Milanos stadsvapen och det var just i den stan som företaget ALFA startades 1910. I Italien finns det gott om grymma stadsvapen då landet förr i tiden bestod av många riken som låg i fejd och det gällde att sätta sig i respekt hos grannstaterna. När Nicola Romeo 1915 tog över företaget la han till sitt efternamn i logotypen som sett ungefär likadan ut sedan dess.

BMW
Ett schackbräde? Nej, långt ifrån. Bayerische Motoren Werkes kända kylarprydnad är en stiliserad bild av en roterande propeller mot en blå himmel. Från början tillverkade fabriken nämligen motorer till flygplan som användes under första världskriget. Därefter övergick verksamheten till motorer för motorcyklar och bilar. Och så småningom satsade BMW på att bygga hela fordonen.

Citroën
Den franske ingenjören André Citroën började sin bana i kugghjulsbranschen. På hans fabrik tillverkades vinkelväxeldrev, som var en teknisk nymodighet, och det var två kuggar från ett sådant som fick representera bilen Citroën. Den började tillverkas 1919 och har under lång tid varit ett fordon som bjudit på flera smarta lösningar, som gashydraulisk fjädring.

Fiat
Det italienska märket fick en ny logotyp 1999, en lagerkrans som omgärdar namnet Fiat på blå botten. Fast egentligen är märket en uppdatering av designen som användes under 20-talet. Under en period före 1999 var det fem kromade parallella linjer som gällde - en idé som kom till en kväll när designchefen körde förbi fabriken under ett strömavbrott. Utan elljus fick den jättelika Fiat-logon på byggnadens tak ett utseende som inspirerade till att bara bokstävernas lodräta streck blev kvar.

Mazda
I över 70 år hade japanska Mazda ingen logotyp alls utan använde endast sitt namn i ett egendesignat typsnitt. För exportmarknaden skapade man dock 1992 en ellips som innehöll en slags diamant. Eftersom den var väldigt lik Renaults logo rundade man till den men bytte återigen 1997. Sedan dess använder man en ellips med svepande linjer och ett V i centrum, vilket bl a symboliserar utsträckta vingar.

Mercedes-Benz
Det brukar berättas att Mercedes grundare Gottlieb Daimler för över 100 år sedan skickade ett vykort till sin hustru. På kortet hade han markerat deras hus med en stjärna och skrivit att den "en dag kommer att lysa välsignande över vårt arbete". Hur som helst så registrerades den treuddiga stjärnan 1909 och började användas som symbol för Daimler Motoren Gesellschaft. 1937 fick den sitt nuvarande utseende med stjärnan i en ring.

Mitsubishi
Några kaststjärnor eller en slags motorfläkt? Nej, det japanska märkets tre röda symboler föreställer faktiskt diamanter. Visserligen började Mitsubishi (som på japanska betyder just "tre diamanter") med biltillverkning 1917 men hade rötter ända tillbaka till 1870-talet. På den tiden byggde man fartyg och diamanterna ska symbolisera en båtpropeller.

Porsche
Det sportiga bilmärkets berömda sköld bygger på Stuttgarts stadsvapen medan de svarta och röda ränderna kommer från Wurttembergs stadssymbol. Men Ferdinand Porsche började faktiskt inte bygga sina bilar i Tyskland. Efter andra världskriget slog han sig nämligen ned i Österrike och hann bygga 50 exemplar av modellen 356 innan han flyttade. Orsaken var brist på både delar och material.

Renault
Franska Renaults logotyp började som en rund kylarprydnad. Men för att den elektriska tutan under huven skulle höras ordentligt försågs symbolen 1922 med ett hål i mitten. Två år senare blev logon diamantformad och har sett ungefär likadan ut sedan dess, även om den har designats om hela nio gånger.

Rover
Började i England 1861 som en symaskinsfabrik men gick några år senare över till att tillverka trampcyklar. Eftersom hojarna ökade människors möjlighet att röra på sig fick de namnet Rover (som betyder vandrare, nomad och i förlängningen viking). Därav emblemet med det praktfulla vikingaskeppet. Redan 1904 satte man igång att börja bygga bilar men sedan några år tillverkas märket inte längre.

Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.

Skoda
I slutet av 1910-talet reste Emil Skoda till USA och övertalade en indian att följa med honom hem till Tjeckoslovakien som betjänt. Det påstås att företagets dåvarande marknadschef därav fick idén till Skodas symbol som fungerat som varumärke ända sedan dess. Från början skissade man på en ståtlig indianhövding men renodlade logotypen och lät den endast bestå av några fjädrar och en pil.

Toyota
En cowboy med en stor hatt? Nja, egentligen består Toyotas märke av tre ellipser som avbildar kunden, produktens själ och "företagets ständigt ökande teknologiska framsteg och framtidens gränslösa möjligheter". Företaget har fått sitt namn efter grundaren Sakichi Toyoda som ändrade stavningen till Toyota för att bland annat förenkla uttalet av ordet och lättare kunna hålla isär privatliv och arbete.

Volkswagen
1934 kom Ferdinand Porsche med ett utkast till en tysk folkbil. 1937 ritade hans medarbetare Franz Xaver Reimspiess ett utkast till en logotype - bokstäverna V och W i en cirkel. Efter andra världskriget tog den brittiska militärledningen över bilfabriken och bestämde att just denna logotype skulle bli den framtida symbolen för Volkswagen. Efter smärre förändringar under åren introducerades 1999 den nu gällande, en tredimensionell version i mörkblått.

Opel
Den välkända blixten var från början en zeppelinare på väg ut genom en ring. De gigantiska gasfyllda luftskeppen var nämligen en symbol för framtiden men efter att zeppelinaren Hindenburg brann upp i slutet av 30-talet försvann nymodigheten. Efter andra världskriget gjordes Opels logo om till något som liknade ett jetflygplan vilken senare förvandlades till dagens blixt.

Volvo
som de flesta vet, betyder Volvo "jag rullar" på latin. Märket började produceras 1927  och fick en logotyp med en pil som pekar uppåt från en cirkel, en antik kemisk symbol för järn. Genom åren har den förändrats flera gånger och renodlades så sent som förra året då den blev mer lik dem ursprungliga logotypen och samtidigt gjordes större.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 354 Inlägg
25 januari 2009
#2
det finns väl en till "förklaring" enligt vissa att bmw:s märke är en kombination av bayerns delstatsflagga och rapp motorwerkens logo
Edit fords logga då?. visserligen ingen speciell men ändå
Senast redigerat av Seth (25 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 059 Inlägg
26 januari 2009
#3
Seth skrev:
det finns väl en till "förklaring" enligt vissa att bmw:s märke är en kombination av bayerns delstatsflagga och rapp motorwerkens logo
Edit fords logga då?. visserligen ingen speciell men ändå

Ja nu kommer det att krigas här om vilket som är rätt.. smile


3 354 Inlägg
26 januari 2009
#4
jag vet iaf inte vilken som är rätt men det med propellern känns "mer" rätt när jag läste på bmws hemsida. fast båda är väldigt logiska

Edit: båda e kanske rätt. Man tog ytterringen från rapp symbolen o rutorna + färgerna från både propellerbladen o delstatsflaggan
Senast redigerat av Seth (26 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#5
Smajly skrev:
Seth skrev:
det finns väl en till "förklaring" enligt vissa att bmw:s märke är en kombination av bayerns delstatsflagga och rapp motorwerkens logo
Edit fords logga då?. visserligen ingen speciell men ändå

Ja nu kommer det att krigas här om vilket som är rätt.. smile

****
jag har alldrig hört någonting annat än vad det står på BMW förklarningen: blå himmel och flygg propeller.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 354 Inlägg
26 januari 2009
#6
alain skrev:
Smajly skrev:
Seth skrev:
det finns väl en till "förklaring" enligt vissa att bmw:s märke är en kombination av bayerns delstatsflagga och rapp motorwerkens logo
Edit fords logga då?. visserligen ingen speciell men ändå

Ja nu kommer det att krigas här om vilket som är rätt.. smile

****
jag har alldrig hört någonting annat än vad det står på BMW förklarningen: blå himmel och flygg propeller.

inte jag heller förräns för ca 1v sen.
Senast redigerat av Seth (26 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2009
#7
Står ju solklart på Wikipedia, inte helt orimligt.

The circular blue and white BMW logo or roundel is often alleged to portray the movement of an airplane propeller, to signify the white blades cutting through the blue sky. An interpretation that BMW adopted for convenience in 1929, which was actually twelve years after the roundel was created.[4][5] In fact, the emblem evolved from the circular Rapp Motorenwerke company logo, from which the BMW company grew. The Rapp logo was combined with the blue and white colors of the flag of Bavaria to produce the BMW roundel so familiar today.

RAPP
http://farm4.static.flickr.com/3205/2913115005_07b4615682.jpg?v=0
Bayern
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Flag_of_Bavaria_%28lozengy%29.svg/120px-Flag_of_Bavaria_%28lozengy%29.svg.png

Osv.. verkar ju ha ljugits ihop nåt 1929 då smile En riktig källa på det där vore bra.
Senast redigerat av steifan (26 januari 2009)


3 354 Inlägg
26 januari 2009
#8
hittade en sida där det stod lite om andra bilmärkesloggos.
http://gawlowski.com/matt/cars/car_logos.html

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2009
#9
alain skrev:
Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.

..symbolen som togs från Scania, vilket från början har rötterna i Skåne (innan Vabis i Södertälje kom med i bilden).
Skåne har följande landskapssymbol:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Sk%C3%A5ne_vapen.svg/251px-Sk%C3%A5ne_vapen.svg.png


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#10
alltid bra att lära sig någonting nytt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 januari 2009
#11
Fords logga kan väl inte vara så svår egentligen. Det synd ju att Henry Ford hade mer eller mindre den stilen i sin egen autograf.

http://www.fadedgiant.net/assets/images/ford_henry_autograph.jpg

Sen blev det några varianter innan den hamnade i den blå ovalen..

http://neatorama.cachefly.net/images/2008-02/car-logo-ford.gif

Personliga favoriten är självklart nummer två från 1909.
Men Ford Model T fick den präntad i kylarmaskeringen redan 1908.. smile
I år 101 år sen den första T-forden gjordes! Inte illa...
Senast redigerat av Irmscher Vectra (26 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 januari 2009
#12
Dodge då? hmm


Häst
1 099 Inlägg
26 januari 2009
#13
steifan skrev:
alain skrev:
Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.

..symbolen som togs från Scania, vilket från början har rötterna i Skåne (innan Vabis i Södertälje kom med i bilden).
Skåne har följande landskapssymbol:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … en.svg.png

Stämmer bra det.
Scania lånade dessutom sitt namn från Skåne, vars engelska och latinska namn är Scania.
Och nu finns det inte ens kvar här. hmm

Än är inte den sista idioten född..

Soubee
26 januari 2009
#14
Intressant läsning, det tackar jag för smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 januari 2009
#15
FL3JM skrev:
Dodge då? hmm

Kommer från bröderna Dodge, som startade sitt företag "Dodge Brothers" 1900.
Logon kan jag referera till wiki.. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge#Logos

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 januari 2009
#16
Soubee skrev:
Intressant läsning, det tackar jag för smile

Ja det håller jag också med om. smile Kul att lära sig lite extra. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 januari 2009
#18
Prata inte om sånt här med folk när ni går på middag bara tongue


Soubee
26 januari 2009
#19
Mortalis skrev:
Prata inte om sånt här med folk när ni går på middag bara tongue

Varför inte?! yikes
Vill folk inte veta varför audi har fyra ringar osv?! tongue

huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2009
#20
DoT skrev:
steifan skrev:
alain skrev:
Saab
Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Och mycket riktigt var det flygplan som fabriken tillverkade när den grundades 1937. När man tolv år senare gick över till personbilar fanns ett plan med i logotypen. Det ersattes på 70-talet av ett enkelt namnmärke som under 80-talet byttes ut med en röd grip med kungakrona. Symbolen gjordes om något när Saab och Scania år 2000 gick skilda vägar.

..symbolen som togs från Scania, vilket från början har rötterna i Skåne (innan Vabis i Södertälje kom med i bilden).
Skåne har följande landskapssymbol:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … en.svg.png

Stämmer bra det.
Scania lånade dessutom sitt namn från Skåne, vars engelska och latinska namn är Scania.
Och nu finns det inte ens kvar här. hmm

Jo minst sagt pinsamt! RIP Scania Sibbhult! hehe

Scania får byta logo och låna huvudet från Södermanlands grip istället wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … _vapen.svg



Sök