2970
Sök

-Sota ur motorn (med vatten) ?

Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
#81
Och detta funkar alltså på _alla_ motorer?
Har en ford fiesta 1.6a 98-

Är det alltså bara att ta bort insugsröret varva motorn till 4000 varv o spraya in cirka 2dl under 10mins?

vilket varvtal är viktigt, och vilken mängd ska man köra med?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

3 235 Inlägg
21 februari 2011
#82
2 dl tror jag är för lite,men en halvliter bör vara nog.
Varvtal kan variera från motor till motor, men se till att hålla gasen stabilt och spraya till den börjar gå lite ojämnt, då stoppar man och väntar några sek, sen upprepar. Man kan också lossa en vakuumslang och stoppa ner den i en flaska med vatten, men försiktigt så att den inte suger i sig för mycket vatten bara, smp mängder åt gången.


Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
#83
engolf skrev:
2 dl tror jag är för lite,men en halvliter bör vara nog.
Varvtal kan variera från motor till motor, men se till att hålla gasen stabilt och spraya till den börjar gå lite ojämnt, då stoppar man och väntar några sek, sen upprepar. Man kan också lossa en vakuumslang och stoppa ner den i en flaska med vatten, men försiktigt så att den inte suger i sig för mycket vatten bara, smp mängder åt gången.

oK!

Lite småsugen att prova.. får se hur jag gör, återkommer med resultat=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

3 235 Inlägg
21 februari 2011
#84
Glömde skriva att man ska helst göra det när motorn är driftsvarm. För kommer det lite vatten förbi kolvringarna och ner i oljan fördampar det med en gång om oljan är varm.


77 Inlägg
22 februari 2011
#85
Hej.

Finns folk i USA som använder detta på just TFSI motorerna då dom har problem pga att insprutarna sitter i cylindrarna.

Det passerar alltså inget bränsle via insugsventilerna , endast luft + oljedimma.
Denna oljedimma sätter sig på ventilerna och bygger upp koks.

Chiptuner ;)

Svetsare
3 150 Inlägg
23 februari 2011
#86
Faktiskt lite smått sugen att testa på A100an  smile   Den lär ju vara lite igensotad med K-Jet efter 29år  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

49 Inlägg
9 maj 2011
#87
Ska testa på min Ford Courier(Fiesta me skåp) i veckan. 1,8 diesel som har tappat orken totalt.
Tror inte på några underverk men å andra sidan inga haverier heller.
Vi testar så ser vi vad som händer


Herr
1 722 Inlägg
10 maj 2011
#88
125fors skrev:
Ska testa på min Ford Courier(Fiesta me skåp) i veckan. 1,8 diesel som har tappat orken totalt.
Tror inte på några underverk men å andra sidan inga haverier heller.
Vi testar så ser vi vad som händer

Återkom gärna med resultat=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
#89
nej häll inte vatten i motorn...... vad är det svåra att bara ta av tändstiften och hälla in lite k sprit eller något , etanol vad som och bara rensa på ett ordentligare och vettigare sätt.. eller så tankar du bara v-power renar en del.

5 710 Inlägg
11 maj 2011
#90
AnesN skrev:
nej häll inte vatten i motorn...... vad är det svåra att bara ta av tändstiften och hälla in lite k sprit eller något , etanol vad som och bara rensa på ett ordentligare och vettigare sätt.. eller så tankar du bara v-power renar en del.

O då undrar jag varför?
Vatten renar bevisligen bra utan att skada så varför inte?
Börjar man klabba med att hälla i sprit i cylindern får man ju endel genomrinning genom kolvringarna = olje byte. Ganska mycket dyrare och frågan är om det överhuvudtaget rensar någonting på det sättet?

MVH Jonas
..............

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
#91
häll ni vatten i era motorer, så tvivlar jag att spriten rinner ner genom kolvringarna mer än vatten och allt annat
Senast redigerat av AnesN (11 maj 2011)

Ointresserad.
936 Inlägg
11 maj 2011
#92
AnesN skrev:
häll ni vatten i era motorer, så tvivlar jag att spriten rinner ner genom kolvringarna mer än vatten och allt annat

Skiten förångas på en halv sekund så vad spelar det för roll.

Teabag appreciation club.

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#93
AnesN skrev:
häll ni vatten i era motorer, så tvivlar jag att spriten rinner ner genom kolvringarna mer än vatten och allt annat

Så du tänkte hälla ner k-sprit i tändstiftshålen med motorn igång då menar du? roll

Som att kasta vatten i sjön.

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
#94
haha, rolig läsning alltså. Motor och vatten fungerar ju så bra tillsammans. Ni förstår väl själva att om det varit bra så hade folk kört med kass topplocks packning och luftfilter på taket för att få in vatten. Och monno du är ju så rolig "ha-ha"  finns mycket bättre sätt att ta bort sotlagring i motorn än att hälla in vatten. Tanka V-power det rengör.

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#95
Enligt nästan 5 sidor här så funkar det ju tydligen jäkligt bra att rengöra motorn med lite vatten? (läs lite)
Har du ens läst tråden?
Och trasig topplockspackning låter ju inge vidare, du har ju i regel glykol i kylaren, och glykol är bra till en del saker, men som smörjmedel och att dricka går det fet bort.

Jo jag tycker faktiskt jag va lite rolig där ja;)
För du skrev faktiskt "ska de va så svårt att skruva av tändstiften å hälla ner ilte k-sprit" och sen säger du att vatten rinner lika mycket igenom kolvringarna, å jo sant, om man nu skulle tillsätta vatten genom tändstiftshålen, men nu gör man ju det lite försiktigt genom insuget med bilen igång. Aja läs tråden själv.

På tal om v-power, koll på de dära klippen, kanske inge lab test, men lite roligt äre ju=)

http://www.youtube.com/watch?v=pFsKStvXcio

http://www.youtube.com/watch?v=XTPU7ffN … re=related
Senast redigerat av monno (11 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
#96
Killen är ju helt allmänbildad finns säkert 1000 saker som löser upp gummi bara för att balongen gick sönder av v-power betyder det inte att det innehåller etanol. Har själv sätt mappningar på bilar med etanol och 95 klar skillnad på prestandan. Såg även ett team för ett tag sen som stoppade in Ventiler i glas med olika sorters bensin precis som denna killen gjorde v-power löste upp mycket mer sot.
http://www.youtube.com/watch?v=iU35MkEThG0 där var den hittade den

Ointresserad.
936 Inlägg
11 maj 2011
#97
AnesN skrev:
Killen är ju helt allmänbildad finns säkert 1000 saker som löser upp gummi bara för att balongen gick sönder av v-power betyder det inte att det innehåller etanol. Har själv sätt mappningar på bilar med etanol och 95 klar skillnad på prestandan. Såg även ett team för ett tag sen som stoppade in Ventiler i glas med olika sorters bensin precis som denna killen gjorde v-power löste upp mycket mer sot.
http://www.youtube.com/watch?v=iU35MkEThG0 där var den hittade den

Jag ska prova det där.

Teabag appreciation club.

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
#98
har jag velat göra, dock inga lösa ventiler och inga planer på att plocka av för det heller

Ointresserad.
936 Inlägg
11 maj 2011
#99
Hans engelska vart lagom kass..

Men den behållaren där han stoppade ner den bensinfyllda behållaren, var den uppvärmd?

Teabag appreciation club.

5 710 Inlägg
11 maj 2011
#100
AnesN skrev:
haha, rolig läsning alltså. Motor och vatten fungerar ju så bra tillsammans. Ni förstår väl själva att om det varit bra så hade folk kört med kass topplocks packning och luftfilter på taket för att få in vatten. rengör.

Du som bilmekaniker borde väl ha sett motorer som gått med topplockspackningshaveri och kört med läck av kylvätska in i cylindern?
Just den burken där det runnit in brukar vara väldans sot-fri o fin ....t.om brukar man tipsa om det som en felsökningsmetod för att se om tpackningen läcker:
-Skruva ur tändstiften och kika om du kan se någon cylinder som är blank och fin. Hittar du det har den gått med vatten.

Du kanske även har missat vatteninsprutning som t.ex fanns som tillval/extrautrustning till SAAB 99 turbo eller att merparten av dieselåkarna i tractorpulling kör med vatteninsprutning?
Så att säga att vatten och motorer är inte går ihop köper jag inte.

MVH Jonas
..............


Sök