3258
Sök

Volvo b230 turbo och drivlina i Opel Kadett 1200?

19 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
Vill mest veta hur man gör för att sätta en sådan motor och drivlina i en OPEL KADETT 1200 mellan 70-80.
Finns det plats att bara bygga fästen där nere eller måste man bygga om hela skiten. Hur blir det med växellåda och drivlina?

Alla tips och synpunkter är värdefulla.
Någon som gjort det kanske som vill hjälpa mig med lite Svar??


23 Inlägg
26 januari 2009
#2
Vet bara att b230 och bakaxel/drivlina passar på Opel Manta. Vet inte om dom har lika dana motorfästen som kadetten ? m.m.

volvo240

19 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#3
Men är det bara att flytta över från volvon och in i mantan eller är det massa ombyggnationer med??
Har aldrig hullit på med opel jag..


460 Inlägg
26 januari 2009
#4
du lär ju måsta göra nya motorfästen och göra om tuneln till växellådan. samt göra nya fästen till bakaxeln.
vet du om bakaxeln i opeln är lika bred som volvons.

19 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#5
Jag tror att opelns är smalare..


Meister
6 763 Inlägg
26 januari 2009
#6
Wille_240 skrev:
Vet bara att b230 och bakaxel/drivlina passar på Opel Manta. Vet inte om dom har lika dana motorfästen som kadetten ? m.m.

Jag har väldigt svårt att tro att de passar rakt i en manta. Sen undrar jag varför någon skulle sätta dit en sketen volvo-axel när mantorna finns med lamellaxel. Jag tror att de är bättre att du frågar någon av de som har byggt någon sånt direkt. Dessutom är de helgerån att sätta traktormotor i en kadett. Det är mycke vettigare att bygga med opel drivlina


Reparatör
306 Inlägg
26 januari 2009
#7
www.opelsportclub.com

Där kan du säkert få svar på dina frågor.


23 Inlägg
27 januari 2009
#8
camaro67 skrev:
Wille_240 skrev:
Vet bara att b230 och bakaxel/drivlina passar på Opel Manta. Vet inte om dom har lika dana motorfästen som kadetten ? m.m.

Jag har väldigt svårt att tro att de passar rakt i en manta. Sen undrar jag varför någon skulle sätta dit en sketen volvo-axel när mantorna finns med lamellaxel. Jag tror att de är bättre att du frågar någon av de som har byggt någon sånt direkt. Dessutom är de helgerån att sätta traktormotor i en kadett. Det är mycke vettigare att bygga med opel drivlina

För jag själv lagt i en riktigt volvo motor och en riktigt bakaxel i en sketen opel manta. Deras klena bakaxlar går ju att knäcka på mitten med bara händerna om man så vill de, Jo de passar direkt i en OPEL MANTA!!!!!

volvo240

Meister
6 763 Inlägg
27 januari 2009
#9
Wille_240 skrev:
camaro67 skrev:
Wille_240 skrev:
Vet bara att b230 och bakaxel/drivlina passar på Opel Manta. Vet inte om dom har lika dana motorfästen som kadetten ? m.m.

Jag har väldigt svårt att tro att de passar rakt i en manta. Sen undrar jag varför någon skulle sätta dit en sketen volvo-axel när mantorna finns med lamellaxel. Jag tror att de är bättre att du frågar någon av de som har byggt någon sånt direkt. Dessutom är de helgerån att sätta traktormotor i en kadett. Det är mycke vettigare att bygga med opel drivlina

För jag själv lagt i en riktigt volvo motor och en riktigt bakaxel i en sketen opel manta. Deras klena bakaxlar går ju att knäcka på mitten med bara händerna om man så vill de, Jo de passar direkt i en OPEL MANTA!!!!!

De är väll ungefär lika klena som volvos sketna 1031.. Så du menar att de är samma fästen och allt så de bara är att skruva ur opel grejorna och skruva dit volvo-dyngan utan några modds?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 januari 2009
#10
camaro67 skrev:
Wille_240 skrev:
camaro67 skrev:

Jag har väldigt svårt att tro att de passar rakt i en manta. Sen undrar jag varför någon skulle sätta dit en sketen volvo-axel när mantorna finns med lamellaxel. Jag tror att de är bättre att du frågar någon av de som har byggt någon sånt direkt. Dessutom är de helgerån att sätta traktormotor i en kadett. Det är mycke vettigare att bygga med opel drivlina

För jag själv lagt i en riktigt volvo motor och en riktigt bakaxel i en sketen opel manta. Deras klena bakaxlar går ju att knäcka på mitten med bara händerna om man så vill de, Jo de passar direkt i en OPEL MANTA!!!!!

De är väll ungefär lika klena som volvos sketna 1031.. Så du menar att de är samma fästen och allt så de bara är att skruva ur opel grejorna och skruva dit volvo-dyngan utan några modds?

Haha, så kass är den axeln inte tongue

Jonas

Meister
6 763 Inlägg
27 januari 2009
#11
Volvo_Mannen skrev:
camaro67 skrev:
Wille_240 skrev:

För jag själv lagt i en riktigt volvo motor och en riktigt bakaxel i en sketen opel manta. Deras klena bakaxlar går ju att knäcka på mitten med bara händerna om man så vill de, Jo de passar direkt i en OPEL MANTA!!!!!

De är väll ungefär lika klena som volvos sketna 1031.. Så du menar att de är samma fästen och allt så de bara är att skruva ur opel grejorna och skruva dit volvo-dyngan utan några modds?

Haha, så kass är den axeln inte tongue

Lyckas man knäcka den med en sketen jävla f så är de inte mycke att hänga i granen tongue Men svetsen löste problemet wink


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 januari 2009
#12
camaro67 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
camaro67 skrev:

De är väll ungefär lika klena som volvos sketna 1031.. Så du menar att de är samma fästen och allt så de bara är att skruva ur opel grejorna och skruva dit volvo-dyngan utan några modds?

Haha, så kass är den axeln inte tongue

Lyckas man knäcka den med en sketen jävla f så är de inte mycke att hänga i granen tongue Men svetsen löste problemet wink

Haha, du får sluta plåga den wink Byter man bara diffen till något vettigt håller de tongue

Jonas

Meister
6 763 Inlägg
27 januari 2009
#13
Volvo_Mannen skrev:
camaro67 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Haha, så kass är den axeln inte tongue

Lyckas man knäcka den med en sketen jävla f så är de inte mycke att hänga i granen tongue Men svetsen löste problemet wink

Haha, du får sluta plåga den wink Byter man bara diffen till något vettigt håller de tongue

Lidandet är snart över för den... Men visst de går säkert att bygga en stadigare 1031:a



Sök